Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag välja? 20D eller 20D med kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Mkt fin bild Mats. Man kanske ska köpa med kitobjektivet ändå, hmmm nu blev det mkt att fundera på, kit eller annat nytt objektiv =/

Är i farten att skaffa en 20D. Såg att du hade ett SanDisk Ultra II, fungerar det bra för dig? Har blivit rekommenderad att skaffa ett Extreme III 1Gb.

Har du ngr andra tips till mig som kommande 20D ägare med tanke på vad jag diskuterat innan?

Tack alla för svaren och inläggen, undervisande =)
 
Patrik Kjellvås skrev:
Är i farten att skaffa en 20D. Såg att du hade ett SanDisk Ultra II, fungerar det bra för dig? Har blivit rekommenderad att skaffa ett Extreme III 1Gb.
Scandisk Ultra II är helt OK på 20D, men om du skall fota serier av bilder , t.ex. fotboll bör du ha ett Extreem III på 1GB. Då kan du ta cirka 120 RAW-bilder på en match eller dubbelt så många i skapligt hög JPG-upplösning.
Kör du JPG är det bara att knattra på, kameran hinner då återhämta sig helt hela tiden. Sedan skall du då också lära dig använda målföljande fokus. Det är jättebra på 20D.

Tag hem 20D-handboken från Canon Europe. Installera den på datorn och läs den innan du får kameran.
Vidare bör du uppgradera din Zoombrowser till 5.2.1 och då får du också med nyaste Raw-editorn inne i ZB Den är helt suverän.

Lär dig dom här verktygen dom får du mycket glädje av när du kommer hem med massor av bilder.
 
Toppentips Christer =))

Zoombrowser? Ett redigeringsprogram gissar jag?

Vet du ngt om Zebramedia.biz? Verkar ha bra pris och leveranser.... hört ngt om dem?

/P
 
Per

PerFogelberg skrev:
Skulle jag redan vara ägare av ett 28-105 hade jag personligen valt en ordentlig vidvinkelzoom istället. Exempelvis Canon 10-22 eller Tokina 12-24.

Skulle det ramla pengar över mig i framtiden hade jag uppgraderat 28-105 till något ljusstarkare.

Med uppgradera menar du väl att köpa ett "nytt" ljusstarkare objektiv? =)
 
Patrik Kjellvås skrev:
Toppentips Christer =))Zoombrowser? Ett redigeringsprogram gissar jag?/P

ZB följer med på CDn som du fått med din 300D-kamera, men den är troligen en gammal version 4.2. Du skall gå in på Canon Europe och hämta hem uppgraderingen av ZB till 5.2.1 . Den installerar du ovanpå den gamla och alla gamla moduler byts ut automatiskt.

När det är klart kan du läsa bilder direkt in i ZB där du väljer,vrakar och jämför bilder i ditt utsållningsarbete. Det är helt perfekta verktyg för det, ljusår bättre än konkurrenternas programvaror.

ZB skapar ett perfekt arbetsflöde när du kommer hem med 50-100 bilder som i slutändan ofta skall reduceras till 10-15 st.

När du fått 20D:n läser du bara in ZB på nytt och dom delar som berör 20Dinstalleras automatiskt.
 
Tack för tipset Christer!

Kruxet är att jag har en Eos300 och inte en 300D så jag får glatt vänta på min 20D innan jag kan börja använda ZB =)
 
Christer1 skrev:
Scandisk Ultra II är helt OK på 20D, men om du skall fota serier av bilder , t.ex. fotboll bör du ha ett Extreem III på 1GB.
Ultra II är snabbare än standard. Extreme III är inte snabbare än Ultra II med Canon 20D, dvs det kvittar vilket du väljer.

Men det är klart, när det kommer en kamera som kan utnyttja kortet är det ju inte så dumt att ha varit förutseende.

/Pontus
 
Re: Re: Håller inte med!

PerFogelberg skrev:
Det är klart att det finns bättre och skarpare objektiv. Frågan är om den personliga fotostilen kräver det. Tycker man om att fotografera detaljrika motiv så är objektivet inte optimalt.

Jo, det är väl så. Det är kanske därför jag har så svårt för det.

Stene_68 skrev:
Jag tycker inte att det är så dåligt. Det fick rätt hyfsad kritik i FOTO 6/2005 också.De skriver "duger gott för vardagsfotografering men är inte precis idealisk för kameror med hög upplösning (åtta miljoner pixlar och över)".

Jag har inte läst Fotos test, utan baserar mig på min egna erfarenhet av objektivet. Men om det nu inte är "precis idealiskt för kameror med hög upplösning (åtta miljoner pixlar och över)" är det ju lite olyckligt med tanke på att det bara passar på tre kamerahus, varav två är på just 8 megapix. :)

Powershooter skrev:
'
Värst vad du var kritisk. jag tycker inte som du, även om jag nu har bytt upp mig en aning till bättre optik. Här är en av mina bilder med kittet. Vad är så fel med bildkvalitéen?

http://www.fotosidan.se/obj/photo/42e0102b03328.jpg

Ja, jag är hyperkritisk mot objektivet och det känns faktiskt lite jobbigt. Jag ogillar egentligen objektivsnobbar och här går jag själv och blir en. :)
Din bild ser jag absolut inget fel på. Vare sig tekniskt eller innehållsmässigt. Den är tvärtom riktigt go' - gillar den!
Men du har varit snäll mot kitet när du tog den. Om man lägger fokus på föremål under c:a 5 meter fungerar kitet helt OK. Men om man lägger det vid den bortre gränsen, "oändligheten" ser det annorlunda ut.
Jag skall visa vad jag menar.

Här är ett macro taget med kitgluggen - version II om någon undrar.
18mm, 1/125, f/6,3, Canon 350D, 100% Crop.
Helt OK vad gäller skärpa m.m.
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    37.9 KB · Visningar: 123
Nästa bild är ett nedskalat landskap. Skärpemässigt kan det vara OK.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    34.3 KB · Visningar: 120
Men om jag tar en 100% crop ut föregående bild på den punkt jag lagt skärpan ser det annorlunda ut. Rent fördj...ligt! Kan någon hitta skärpan, jag ser den inte...
Det är det här jag talar om. Nedcroppade bilder på motiv i närheten av kameran säger ingenting. Det klarar de flesta objektiv. För att jag skall vara nöjd med ett objektiv får det inte begränsa mig idag - eller i morgon heller när jag kanske har ändrat min fotostil. Jag vill välja var fokus skall ligga. Inte objektivet.
Jag kan inte med gott samvete rekommendera detta objektiv till någon.
Men var och en salig på sin tro och om andra trivs med kitet och anser att det duger är det förstås bra. Min erfarenhet av det ser annorlunda ut. Men jag kanske fick ett måndagsex... :)
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 120
Tjena Per

PerFogelberg skrev:
Patrik: Kamera, objektiv och minneskort är väl en bra början. :)

Såklart det kommer bli en kamera, minneskort och objektiv, men pga. att jag har så stora labbar och har sedan tidigare ett batterigrepp till min Eos300 35mm så har jag funderat över ett BG-E2 till 20D:n. Mina funderingar ligger runt batterier, verkar finnas en uppsjö av dom och ingen verkar vara helt ärlig i informationen, står inte om det är orginal eller inte osv... sen är det ju det här problemet med kameran och manualen, kanske ett litet problem men man vill ju ha en svensk, vet inte om menyerna bara är på engelska eller om det finns olika språk ... även där är det svårt på många säljsidor att avgöra "språket" på kameran. =)

Det var bland annat sådana här frågor jag skulle velat diskutera med en yrkesfotograf som dig men förstår om du inte vill bli uppringd med massa frågor =)

Tack för alla svaren och tipsen
 
Patrik: Om du ringer till mig kommer du att bli övertalad att köpa en Nikon D70. :)

För mig räcker det med en Canon 350D. Jag köper inte dyrare grejer än vad nöden kräver. Det är annorlunda om man har foto som hobby. Då kan man unna sig lite fina grejer som man kan pyssla med.

Mina råd kommer inte att hjälpa dig för att jag har en annan syn på saker och ting.
 
Hej Per!

He he =)

Ja som det är nu så är fotot på hobbynivå, kommer kanske om ett år bli ngt åt frilans hållet.

Jag förstår vad du menar och tack för råden och tipsen du givit, kommer säkert med fler frågor i ämnet här på tråden =)
 
Personligen tycker jag det är värt en bra slant att köpa bättre optik, objektiven håller länge och styr bildkvaliteten mer än kameran, medan enkel optik bara kan ge dig halvbra bilder oavsett kamerahus. Förr eller senare kommer du att vara besviken över att hur bra du än blir som fotograf så blir bilderna inte kanonbra på grund av för billig optik. Jag köper inte argumentet "bra för pengarna", jag vill inte ha bildkvalitet som är relativt "bra för pengarna", jag vill ha bildkvalitet som är bra på en absolut skala snarare än en relativ skala. 20D är en mycket bra kamera som är värd bättre optik än kitobjektivet.
 
Hej Anders

Anders Östberg skrev:
Personligen tycker jag det är värt en bra slant att köpa bättre optik, objektiven håller länge och styr bildkvaliteten mer än kameran, medan enkel optik bara kan ge dig halvbra bilder oavsett kamerahus. Förr eller senare kommer du att vara besviken över att hur bra du än blir som fotograf så blir bilderna inte kanonbra på grund av för billig optik. Jag köper inte argumentet "bra för pengarna", jag vill inte ha bildkvalitet som är relativt "bra för pengarna", jag vill ha bildkvalitet som är bra på en absolut skala snarare än en relativ skala. 20D är en mycket bra kamera som är värd bättre optik än kitobjektivet.

Som så många andra kommentarer lagda i denna tråd så uppskattar jag även din. Min följdfråga blir, idag har jag två stycken kanske inte så bra objektiv i ditt tycke men (se min kameraväska)... innan pengarna rullar in i större mängd så behöver jag ett objektiv i den mindre zoomklassen med vidvinkel. Af:et på mitt 28-105 e paj vilket irriterar en del, sen blir det ju ett 40-105 på 20D:n. Kitobjektivet borde ju duga ett tag?, eller, kan man för en mindre summa extra få tag på ett objektiv som passar bättre i "28-105" zooms klassen?

Har fått förslag tidigare i tråden men det är objektiv i 4000kr klassen =/
 
Om man bara gör ett medvetet val så är det inget fel i att köpa kitobjektivet. Det är nog svårt att hitta något hyfsat billigt alternativ, bara man är medveten om att man förmodligen vill byta upp sig rätt snart. Jag har dålig koll på vad som är bäst, jag fick L-feber rätt tidigt... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.