Re: Re: Håller inte med!
PerFogelberg skrev:
Det är klart att det finns bättre och skarpare objektiv. Frågan är om den personliga fotostilen kräver det. Tycker man om att fotografera detaljrika motiv så är objektivet inte optimalt.
Jo, det är väl så. Det är kanske därför jag har så svårt för det.
Stene_68 skrev:
Jag tycker inte att det är så dåligt. Det fick rätt hyfsad kritik i FOTO 6/2005 också.De skriver "duger gott för vardagsfotografering men är inte precis idealisk för kameror med hög upplösning (åtta miljoner pixlar och över)".
Jag har inte läst Fotos test, utan baserar mig på min egna erfarenhet av objektivet. Men om det nu inte är "precis idealiskt för kameror med hög upplösning (åtta miljoner pixlar och över)" är det ju lite olyckligt med tanke på att det bara passar på tre kamerahus, varav två är på just 8 megapix.
Powershooter skrev:
'
Värst vad du var kritisk. jag tycker inte som du, även om jag nu har bytt upp mig en aning till bättre optik. Här är en av mina bilder med kittet. Vad är så fel med bildkvalitéen?
http://www.fotosidan.se/obj/photo/42e0102b03328.jpg
Ja, jag är hyperkritisk mot objektivet och det känns faktiskt lite jobbigt. Jag ogillar egentligen objektivsnobbar och här går jag själv och blir en.
Din bild ser jag absolut inget fel på. Vare sig tekniskt eller innehållsmässigt. Den är tvärtom riktigt go' - gillar den!
Men du har varit snäll mot kitet när du tog den. Om man lägger fokus på föremål under c:a 5 meter fungerar kitet helt OK. Men om man lägger det vid den bortre gränsen, "oändligheten" ser det annorlunda ut.
Jag skall visa vad jag menar.
Här är ett macro taget med kitgluggen - version II om någon undrar.
18mm, 1/125, f/6,3, Canon 350D, 100% Crop.
Helt OK vad gäller skärpa m.m.