Annons

Vad ska jag ta i betalt-tråden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en fråga som gäller mingelfoto. Jag funderar på hur mycket en vimmelfotograf brukar få betalt, är det per timme eller per bild och i så fall hur mycket? Jag ska precis ge mig in i detta själv, den erfarenheten jag har är från när jag har varit ute på barer och fotat på eget bevåg. Jag har alltså aldrig arbetat med detta tidigare, men jag måste ha någon hum om vad jag ska lägga för kostandsförslag till en potentiell arbetsgivare jag har kontakt med nu. Tacksam för hjälp.
 
Som jag skrev hade jag redan läst igenom deras PDF, och det som står där är prisuppgifter på en bild som du vet endast skall användas till ett ändamål baserat på upplaga. Som jag skrev är detta inte fallet.

Jag vet att det är svårt att finna en specifik mall för detta, men jag tänkte att det kanske var någon som sålt bilder för detta ändamål tidigare och kunde ge mig något att gå på.


Det finns flera sätt att tänka ang detta.

#1. Du kan ju be att få en försäljningsrapport varje månad eller halvår eller vad du vill, på vad dina bilder används till. Och på så sätt ta betalt. Det är ju så det fungerar på en bildbank t.ex Scanpix.

#2. Eller så försöker du ta reda på ungefär hur mycket bilden kommer att användas och försöker räkna ut ett pris.

#3. Eller för att aldrig mer behöva tänka på saken så tar du fram ett pris du själv tycker dina bilder skulle vara värda. Lite magkänsla het enkelt. Om jag själv skulle göra en snabb leverans av lite bilder jag redan har i mitt arkiv. Så kanske 10000.- plus moms hade suttit fint nu inför julen.
 
Jag har en fråga som gäller mingelfoto. Jag funderar på hur mycket en vimmelfotograf brukar få betalt, är det per timme eller per bild och i så fall hur mycket? Jag ska precis ge mig in i detta själv, den erfarenheten jag har är från när jag har varit ute på barer och fotat på eget bevåg. Jag har alltså aldrig arbetat med detta tidigare, men jag måste ha någon hum om vad jag ska lägga för kostandsförslag till en potentiell arbetsgivare jag har kontakt med nu. Tacksam för hjälp.

Jag tog 1500 plus moms för en kväll. Det är ju ett rätt enkelt jobb. Man är ju inte där hela kvällen, bara någon timme kanske. Sen får man ju redigera dom lite oxå.
 
Prisuppgifterna i BLFs broschyr "Rätt & Pris" är ju också bara ett vått finger i luften.

Okej. Men hur ska man då komma fram till en "prisstandard" man kan gå efter? Någonstans måste man ju kunna hitta ungefärliga priser. Någon som kanske överhuvudtaget aldrig sålt en bild vet varken om det rör sig om tre siffriga eller fyr-fem-sex siffriga summor, då man aldrig varit i kontakt med branschen.

För att komma bort från rättandet om mina tips, vad är en rimlig summa?
 
Jag har en fråga som gäller mingelfoto. Jag funderar på hur mycket en vimmelfotograf brukar få betalt, är det per timme eller per bild och i så fall hur mycket? Jag ska precis ge mig in i detta själv, den erfarenheten jag har är från när jag har varit ute på barer och fotat på eget bevåg. Jag har alltså aldrig arbetat med detta tidigare, men jag måste ha någon hum om vad jag ska lägga för kostandsförslag till en potentiell arbetsgivare jag har kontakt med nu. Tacksam för hjälp.

Jag tar 700 kr per kväll. Dock är jag inte där från 22-02, utan jag är på mina kompisars förfest, dricker lite lagom och går sedan ut med dem så att jag kommer lagom till tolvslaget. Sedan går jag för det mesta runt med kameran där inne, men kan i början lägga undan kameran så att jag får andas in känslan i några minuter, gå runt och snacka med kompisar osv.. Dagen efter levererar jag drygt 50 bilder, ibland mer och ibland mindre. Staden vi (jag och en till som fotar varannan helg) jobbar i är dock relativt liten ~25 000 i kommunen, så man kan säga att det är mer party här än mingel som i större städer, därav lite mindre i lön, men å andra sidan en lite roligare utekväll!

Jag tog 1500 plus moms för en kväll. Det är ju ett rätt enkelt jobb. Man är ju inte där hela kvällen, bara någon timme kanske. Sen får man ju redigera dom lite oxå.

I vilken stad fotograferar du?
 
Okej. Men hur ska man då komma fram till en "prisstandard" man kan gå efter? Någonstans måste man ju kunna hitta ungefärliga priser. Någon som kanske överhuvudtaget aldrig sålt en bild vet varken om det rör sig om tre siffriga eller fyr-fem-sex siffriga summor, då man aldrig varit i kontakt med branschen.

För att komma bort från rättandet om mina tips, vad är en rimlig summa?
Det finns ingen prisstandard. Arkivbilder går ju att köpa för några kronor på nätet. I Jennies fall beror det på hur många bilder det handlar om, hur unika de är, hur gärna hon vill sälja, hur gärna köparen vill ha just hennes bilder osv. Om det handlar om flera hundra väldigt enkla och allmänna bilder kanske hon får nöja sig med några tio per styck, är det tre väldigt speciella bilder kanske tusenlappar.
 
Jag tar 700 kr per kväll. Dock är jag inte där från 22-02, utan jag är på mina kompisars förfest, dricker lite lagom och går sedan ut med dem så att jag kommer lagom till tolvslaget. Sedan går jag för det mesta runt med kameran där inne, men kan i början lägga undan kameran så att jag får andas in känslan i några minuter, gå runt och snacka med kompisar osv.. Dagen efter levererar jag drygt 50 bilder, ibland mer och ibland mindre. Staden vi (jag och en till som fotar varannan helg) jobbar i är dock relativt liten ~25 000 i kommunen, så man kan säga att det är mer party här än mingel som i större städer, därav lite mindre i lön, men å andra sidan en lite roligare utekväll!



I vilken stad fotograferar du?

Nu slutade jag med vimmel förra året. Men jag bor i Varberg. Sen beror det ju såklart på vem slutkunden för vimmelbilderna är. I mittfall jobbade jag för en dagstidning. Men 700 kr är ju kanske bra om det är A-skatt. Jag menar du ska j ha en timmlön när du plåtar, redigerar och levererar bilderna. Jag menar det tar ju en stund att ladda upp på ftp server eller bränna en skiva. Sen ska du ju ha lite ersättning för din utrustning. Så 700 på F skatt är ju för lte tycker jag.
 
När det gäller att ta betalt för fotojobb så finns den enligt mig några allmänna riktlinjer som man bör följa:

1. Gör upp om priset *innan* du påbörjar jobbet. Att komma efteråt och bestämma pris är mycket svårare och inte minst om uppdragsgivaren är nån "halvbekant" som det ofta är när man fotar på hobbybasis.

2. Tänk efter vad du innerst inne tycker är rimligt att få betalt. Det kommer alltid att finnas de som i stort sett ger bort bilderna och blir anklagade för prisdumpning och det kommer att finnas de som får en grynig bild på FB stulen och kräver ersättning i nivå med BLF inkl skadestånd. En lagom nivå är en nivå där du känner att det var värt för dig att göra jobbet och att du gärna skulle göra om det en gång till. En lagom nivå är *inte* när du känner det som att du vunnit på lotto med tanke på hur mycket du får betalt.

3. Om du lägger dig lågt i början av din karriär, gör då tydligt för uppdragsgivaren att detta pris gäller endast nu eftersom du behöver bygga portfolio eller liknande. En bättre idé är oftast att ta ditt önskade timpris men istället bjuda på timmar i uppstartsläget. Ta med timmarna på fakturan som rabatt och du har då satt nivån hos kunden om vad det egentligen skulle kostat och vad de kan förvänta sig framöver. Att ta 50 kronor tmman första gången och sen 400 kronor vid nästa uppdrag är svårt att motivera. "Har du blivit 8 gånger så bra sen senast ? "

4. Om du fotograferar på hobbynivå och mest är glad att någon vill ha dina bilder så kan du ju eventuellt ta mindra betalt och få någon annan förmån som del av betalningen som t ex fritt inträde på den krog du fotat åt, en gratis middag från restauranten du hjälpte etc Hobbyfotografer kommer aldrig att konkurrera ut proffsen oavsett prisnivå av den enkla anledningen att vi som jobbar med detta *alltid* måste leverera och inte kan komma tillbaka och säga att tyvärr blev det inga bra bilder eftersom det var för mörkt i lokalen eller liknande. I de fall där man är beroende av säker leverans kommer de flesta därför att välja en dokumenterat duktig fotograf för de viktiga uppdrag där pengarna finns.

Alla har ju sina synpunkter kring detta med prissättning, och detta var mina :)
 
4. Om du fotograferar på hobbynivå och mest är glad att någon vill ha dina bilder så kan du ju eventuellt ta mindra betalt och få någon annan förmån som del av betalningen som t ex fritt inträde på den krog du fotat åt, en gratis middag från restauranten du hjälpte etc
Nja, att jobba svart tycker jag definitivt man ska akta sig för. Men i övrigt kan jag bara hålla med om dina synpunkter.
 
Bild på en webbplats

Hej på er.

Har fått en förfrågan på mitt jobb att dom är intresserade av en bild som jag har tagit. Den skall användas på företagets hemsida. http://www.eliaexpress.se/Entreprenad.html Och eftersom jag är en glad amatör så vet jag inget om priset för detta. Men jag tror att det finns bra expertis på ämnet här på fotosidan som kanske kan hjälpa mig med detta =)

Bildstorleken är 600x400 ungefär och kommer att ligga i banner på hemsidan ihop med andra bilder.

Så har du/ni något förslag så mottages det med tacksamhet.

Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.