Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag ta i betalt-tråden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallojsan!

Jag ska tänkte starta eget och behöver nu hjälp med hur mycket jag ska ta betalt för att kunna göra en rimlig budget. Det jag huvudsakligen vill satsa på är att få uppdrag som t.ex bröllopsfotograf, men det är inte så enkelt att "bara göra", så under tiden som jag jobbar mig uppåt har jag en annan idé. Jag letar reda på olika evenemang som t.ex agility, fotar det och erbjuder sedan ägare att köpa bilderna.

Min fråga till er blir alltså, vad är ett rimligt pris att ta för sådana bilder? (Självklart vill jag kunna erbjuda ett paketpris också)

Sedan har jag även ett garanterat uppdrag som mingelfotograf på en nattklubb. Vad brukar man ta för sån fotografering?

Tack för alla svar!

Hallojsan!

Jag ska tänkte starta eget och behöver nu hjälp med hur mycket jag ska ta betalt för att kunna göra en rimlig budget. Det jag huvudsakligen vill satsa på är att få uppdrag som t.ex bröllopsfotograf, men det är inte så enkelt att "bara göra", så under tiden som jag jobbar mig uppåt har jag en annan idé. Jag letar reda på olika evenemang som t.ex agility, fotar det och erbjuder sedan ägare att köpa bilderna.

Min fråga till er blir alltså, vad är ett rimligt pris att ta för sådana bilder? (Självklart vill jag kunna erbjuda ett paketpris också)

Sedan har jag även ett garanterat uppdrag som mingelfotograf på en nattklubb. Vad brukar man ta för sån fotografering?

Tack för alla svar!

Hej!

Börja med att fundera fram din månadslön,dvs vad du behöver för att betala hyra, mat, kläder, bränsle etc. Därefter lägger du på en summa som du vill att ditt företag ska gå med vinst på varje månad (tanken är oftast att inte gå +- noll efter årets gång). Detta multiplicerar du sedan med 2, då moms och andra avgifter ska betalas.
Resultatet delar du sedan i antalet timmar du tänkt arbeta, och tänk då på att av dina 160 timmar (förutsatt att du jobbar heltid) kanske du bara har hälften faktureringsbara, om ens det.
Därefter lägger du på en summa för användningen av din utrustning, eftersom slitage medför att du kommer att behöva uppgradera din utrustningen vartefter den slits ut, och då vill du inte ta av de pengarna du ska köpa mat för. Varför du lägger på detta senare är för att denna är ett skattefritt avdrag. Detta kan du även göra med milersättning (tror det är 18kr/mil).

Detta är nog inte hela sanningen, rätta mig gärna om jag har jätte fel, har inget eget företag, började jobba hos min fars enskilda firma förra månaden som anställd, men detta är det jag lärt mig iaf, och jag kan ha helt fel, så egentligen bör någon med riktig erfarenhet tala.

Jag har en ny här!

Min flickväns kompis vill att jag ska ta en gruppbild på henne, hennes pojkvän, hennes syster, hennes bror och dennes flickvän. Alltså fem personer. Denna vill hon ge till sina föräldrar i julklapp. Kanske att de ville ta en bild på varje par också när de ändå var i farten.

Vad är rimligt pris att ta? Jag vill ju inte vara för dyr eftersom det är en vän, men jag vill absolut inte att jag lägger mig för lågt så att alla kommer och frågar om de inte också kan få snygga bilder för ett billigt pris.
Bilderna tas förmodligen utomhus i befintlig miljö med kanske en blixt, så inga extrakostnader för att dra av studiokostnader osv.

300 kr + utskriftskostnader? Jag vet inte hur länge det kommer att ta, men förmodligen inte mer än 30 min-1 timme. 300 kr + 150 för varje bild, eller 500 för 3 bilder? + utskriftskostnader

Tack på förhand!

Ta betalt per timma och glöm inte erfterarbetet och ev restid. Plus utskiftskostnader. Din tidskalkyl tror jag inte på. Knappt ens per bild. Du kan väl komma överens med din vän om att de inte babblar om vad du tog betalt?!

Min flickväns kompis vill att jag ska ta en gruppbild på henne, hennes pojkvän, hennes syster, hennes bror och dennes flickvän. Alltså fem personer. Denna vill hon ge till sina föräldrar i julklapp. Kanske att de ville ta en bild på varje par också när de ändå var i farten.

Vad är rimligt pris att ta? Jag vill ju inte vara för dyr eftersom det är en vän, men jag vill absolut inte att jag lägger mig för lågt så att alla kommer och frågar om de inte också kan få snygga bilder för ett billigt pris.
Bilderna tas förmodligen utomhus i befintlig miljö med kanske en blixt, så inga extrakostnader för att dra av studiokostnader osv.

300 kr + utskriftskostnader? Jag vet inte hur länge det kommer att ta, men förmodligen inte mer än 30 min-1 timme. 300 kr + 150 för varje bild, eller 500 för 3 bilder? + utskriftskostnader

Tack på förhand!

Ta betalt per timma och glöm inte erfterarbetet och ev restid. Plus utskiftskostnader. Din tidskalkyl tror jag inte på. Knappt ens per bild. Du kan väl komma överens med din vän om att de inte babblar om vad du tog betalt?!

Hej!

Såhär skrev jag till henne:
Priset då. Jag tar en startavgift på 400 kr, och då ingår fotograferingen och en bild, gruppbilden. Vill ni ha fler bilder kostar det 150 kr per bild, eller 200 kr för två bilder.
Totala kostnaden blir alltså då 600 kr, och då ingår fotografering, tre bilder och redigering.
Vill ni ha fler bilder än de tre du nämnde (gruppbild + parbild + parbild) kostar de 100 kr per bild oavsett hur många ni tar.

Jag måste dock erkänna att detta är "off the paper". Vanligtvis gör jag aldrig så, men detta får bli ett undantag. Tanken är även att jag ska bygga upp min porträtt-portfolio, och därmed är jag inte i sådant behov av att få ut maximal peng för uppdraget, men att jag absolut inte ger bort bilderna.

Reseersättningen blir inte mer än någon kilometer, så det är väl slitage på skorna ;-) Utskriftskostnaderna tillkommer självklart.

Lånar tråden lite till ett eget problem!

Jag är en 19årig hobbyfotograf (glad amatör) som älskar att fota, vilket jag gör hela tiden ungefär. Jag rider på ett stall och har under de senaste två åren sett det lite som min uppgift att dokumentera alla tävlingar, hagutsläpp och händelser överhuvudtaget. Bilderna har jag ofta lagt upp på hemsidan (ansvarar för en del av den) men även skickat ut till vissa som bett om bilder.

Nu har det varit en stor tävling, en söndag där jag som vanligt stod på banan hela dagen (ca 8 timmar i sträck) och fick ungefär 2-300 bilder. Dessa satt jag med två tre veckor efteråt och valde ut, redigerade och la in på hemsidan. Många har velat beställa bilder av mig men eftersom jag inte är någon heltidsfotograf eller tar så bra bilder pga mitt objektiv (det är inomhus plus rörelse, har dock ett fast ljusstarkt objektiv) så vill jag inte kräva för mycket pengar, men tycker ändå att de 50 kr jag tagit per bild är rätt mycket.

Sen har jag gått ner i pris till alla klubbmedlemmar (känner de flesta) eftersom jag absolut inte vill ta mycket betalt av dem då vissa är under 20 år.

Sedan har jag också följt med på "fotouppdrag" och fotat folk med deras hästar vilket varierat från 20 minuter till 3 timmar (nu i vintervädret alltså) och de flesta vill förstås ha bilderna på skiva. Vissa tävlade under tävlingen jag fotade på och därför kombinerar jag så jag lägger ihop alla bilder på samma skica så de får kanske 50 bilder. Dock vet jag inte hur mycket jag ska ta betalt, speciellt som jag känner personerna jag ska ta betalt för! Jag har sagt 100 kronor till de flesta, men är detta för mycket eller? Jag gör ju ändå det här på min fritid. Dessutom är bilderna rätt bra.

Hoppas någon orkar läsa allt, hehe! :)

Sedan har jag också följt med på "fotouppdrag" och fotat folk med deras hästar vilket varierat från 20 minuter till 3 timmar (nu i vintervädret alltså) och de flesta vill förstås ha bilderna på skiva. Vissa tävlade under tävlingen jag fotade på och därför kombinerar jag så jag lägger ihop alla bilder på samma skica så de får kanske 50 bilder. Dock vet jag inte hur mycket jag ska ta betalt, speciellt som jag känner personerna jag ska ta betalt för! Jag har sagt 100 kronor till de flesta, men är detta för mycket eller? Jag gör ju ändå det här på min fritid. Dessutom är bilderna rätt bra.
Nej, 100 kr är inte för mycket. Om du lägger på en nolla skulle du ha ett imho rimligt pris för en hobbyfotograf som plåtar i tre timmar, efterbehandlar och sedan levererar 50 bilder på skiva. Ett proffs skulle ta mycket mer än så.

Sen kanske man ger sina vänner rabatt eller till och med gör det gratis, men det är ju en annan sak.

Nej, 100 kr är inte för mycket. Om du lägger på en nolla skulle du ha ett imho rimligt pris för en hobbyfotograf som plåtar i tre timmar, efterbehandlar och sedan levererar 50 bilder på skiva. Ett proffs skulle ta mycket mer än så.

Sen kanske man ger sina vänner rabatt eller till och med gör det gratis, men det är ju en annan sak.

Ja alltså anledningen till att jag tar betalt (och tar upp frågan) är för att jag vill ju att det ska kännas som ett seriöst uppdrag, även om det är till mina vänner, men vissa av dem är ju bara bekanta. Jag blir bara så osäker på vad jag kan kräva i betalning på den här nivån utan att det blir orimligt dyrt, speciellt om man inte arbetar som fotograf eller har världens dyraste utrustning... men jag har en fin kamera :)

Jag har en fråga om en kommande fotografering.

En vän till mig har gjort sytt en kollektion med kläder och har frågat mig om att fotografera dessa, eventuellt skulle hon använda bilderna till tryck på t-shirts för sedan försäljning.
Dock fick jag frågan idag om modellen kunde tänka sig att göra ett gratis jobb.

Min tanke är att skulle t-shirtarna sälja så ska både jag och modellen ha del av kakan, men det krångliga är att min vän är student och jag har förståelse om hon inte har pengar att kunna betala med.

Hur bör man lägga upp sådant i ett avtal/modellrelease? Vad har ni för åsikter om detta?

Jag har en fråga om en kommande fotografering.

En vän till mig har gjort sytt en kollektion med kläder och har frågat mig om att fotografera dessa, eventuellt skulle hon använda bilderna till tryck på t-shirts för sedan försäljning.
Dock fick jag frågan idag om modellen kunde tänka sig att göra ett gratis jobb.

Min tanke är att skulle t-shirtarna sälja så ska både jag och modellen ha del av kakan, men det krångliga är att min vän är student och jag har förståelse om hon inte har pengar att kunna betala med.

Hur bör man lägga upp sådant i ett avtal/modellrelease? Vad har ni för åsikter om detta?

Jag föreslår att ni kommer överens om ett avtal där du får x% av omsättningen/vinsten. På så sätt är båda skyddade, hon behöver inte gå förlust, och du behöver inte stå och se på när hon blir rik.
Sedan tycker jag att det vore riktigt om ni kom överens om en summa för själva fotograferingen, tid är pengar, och om inte kan din kompis lika gärna köpa en egen kamera och fotografera. Din kompis vill ju ha din tjänst för att han/hon tycker att du är bra, och bra är du ju inte medfött.

Försäljning till bildbank hos länsstyrelse

Jag har fått en förfrågan om att sälja ett x antal fotografier till en länsstyrelses bildbank. På så vis kommer bilderna att kunna användas fritt av dem i både tryckt media och på internet i framtiden.
Jag vill inte ge dem en exlusiv användning av bilderna utan vill själv ha fortsatt rätt att sälja dem på egen hand samt nyttja fotografierna i eget material.

Efter att ha lusläst prisrekommendationer på fotosidan, olika bildbyråer samt svenska fotografernas förbunds prisrekommendationer vänder jag mig nu till forumet då jag inte hittar något svar.

Kan någon hjälpa mig med detta?
Hur prissätter man sådana försäljningar?

Jag har fått en förfrågan om att sälja ett x antal fotografier till en länsstyrelses bildbank. På så vis kommer bilderna att kunna användas fritt av dem i både tryckt media och på internet i framtiden.
Jag vill inte ge dem en exlusiv användning av bilderna utan vill själv ha fortsatt rätt att sälja dem på egen hand samt nyttja fotografierna i eget material.

Efter att ha lusläst prisrekommendationer på fotosidan, olika bildbyråer samt svenska fotografernas förbunds prisrekommendationer vänder jag mig nu till forumet då jag inte hittar något svar.

Kan någon hjälpa mig med detta?
Hur prissätter man sådana försäljningar?

Då du vill behålla dem för vidare försäljning till annan part än länsstyrelsen handlar det om en icke exklusiv licens. Har du pratar med länsstyrelsen om detta, går de med på det? I så fall hamnar priset lägre än en exklusiv licens, vilket jag skulle kunna tänka mig att de är ute efter.

www.sfoto.se kan du hämta en .pdf fil ( den finner du här ). På sida 7 har du deras rekommenderade priser för arkivbilder, läs igenom lite. Men den främsta frågan är, vad vill du ha för din bild? Du skall absolut inte känna att du gör en dålig affär. Var inte rädd med att diskutera priser med dem, skriv gärna ut pdf-filen och ta med och visa för dem var riktlinjerna ligger. Tänk även på att du bör ha modellrelease på dem som medverkar i bilderna, samt att du Måste skriva ett skriftligt och utförligt avtal med Länsstyrelsen där inget är suddigt. Och lycka till med försäljningen!

www.sfoto.se kan du hämta en .pdf fil ( den finner du här ). På sida 7 har du deras rekommenderade priser för arkivbilder, läs igenom lite. Men den främsta frågan är, vad vill du ha för din bild? Du skall absolut inte känna att du gör en dålig affär. Var inte rädd med att diskutera priser med dem, skriv gärna ut pdf-filen och ta med och visa för dem var riktlinjerna ligger.
Det där är en vanlig missuppfattning, men SFFs prisguide är inte "rekommenderade priser" eller några "riktlinjer". Det är bara SFFs uppfattning om vad deras medlemmar borde få betalt.

Prisstatistik

Har läst några trådar om betalning för bilder/jobb och har en fundering - finns det någon statistik på vad folk verkligen får betalt för sina jobb? Jag tänker mig en lista i stil med de som brukar publiceras för begagnade bilar.

Det är ju egentligen mer intressant än vad fotografernas förening rekommenderar/önskar.

Som ammatör som kan sälja en och annan bild under "hobbyverksamhet" är det ju ett helt annat läge än för den som ska leva på sitt fotande och måste få ut några hundra per arbetad timme. En proffsfotograf som gör ett heldagsjobb måste ju ta ett antal tusen för det för att få det att gå ihop, medan en ammatör som fotar på kompisens femtiårskalas (som man i alla fall skulle gått på) kanske kan känna sig nöjd med att få betalt för papper och bläck för utskrifterna.

www.sfoto.se kan du hämta en .pdf fil ( den finner du här ). På sida 7 har du deras rekommenderade priser för arkivbilder, läs igenom lite.

Som jag skrev hade jag redan läst igenom deras PDF, och det som står där är prisuppgifter på en bild som du vet endast skall användas till ett ändamål baserat på upplaga. Som jag skrev är detta inte fallet.

Jag vet att det är svårt att finna en specifik mall för detta, men jag tänkte att det kanske var någon som sålt bilder för detta ändamål tidigare och kunde ge mig något att gå på.

jag trodde siffrorna där var snittvärden tagna från undersökningar bland sff's medlemmar?
Du har faktiskt rätt -- det står iaf så i den senaste upplagan (det stod något helt annat i tidigare upplagor). Hur enkäten gått till är förstås svårt att veta. SFF är också noga med att påpeka att prisvariationerna är mycket stora och beror både på vem som är fotograf, vem som är köpare, hur bilden ser ut osv.

Det där är en vanlig missuppfattning, men SFFs prisguide är inte "rekommenderade priser" eller några "riktlinjer". Det är bara SFFs uppfattning om vad deras medlemmar borde få betalt.

Okej. Men de borde stämma relativt med vad det står i BLFs bok? Eftersom jag inte har den är det väldigt svårt att ge något matnyttigt svar, så därför länkade jag till SFF.

ANNONS