Annons

vad ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rebecca25

Medlem
Jag har fått ett uppdrag att fotografera på ett stort företag, deras konferans under en hel dag och sen på kvällen under en stor middag.

Nu är frågan, vad ska jag ta betalt? Timme eller en summa... Har inte en aning, detta är mitt första betaljobb och jag vet inte alls hur mkt. Man vill ju inte ta för lite liksom.

Tacksam för svar! :)

Hmm... ett par små råd jag skulle vilja ge:
Hur mycket är kunden beredd att betala? Ofta betalar evenemangsfoto sämre än många andra uppdrag. Ta betalt enligt den kompetens du tilhandahåller. Vet du med dig själv att du är like bra som vilken proffsfotograf som helst, ta betalt därefter (kanske 300kr+moms/h+omkostnader).
Är du nybörjare och lite osäker på kvalitén på bildern du kommer att leverera? Informera kunden om detta så att de vet (inte kan komma och klaga i efterhand) och ta mindre betalt (kanske hälften).
Bestäm i förväg vilken tid som debiteras och informera kunden. T ex, transport debiteras endast milkostnad, foto debiteras per timme fast pris (utan OB), efterbehandling av bilder (t ex skapa mindre kopior för webb publicering (batch körning i photoshop) samt bränning på CD av stora och de mindre filerna) debiteras med förutbestämd tid t ex en timme.
Om du behöver hyra någon kamerautrustning läggs detta till på priset om kunden är beredd att betala för det.
Fråga kunden noga vad denne förväntar sig för slutprodukt. T ex ca 150 bilder digitalt på CD i kvalitet som räcker för tryck i A4 format (dvs 6 MP).
Inkludera kommentar om vilka rättigheter som ingår. T ex upphovsrätt tillhör fotografen, och publiceringsrätt tillfaller kunden (dock ej exklusiv). Detta innebär att du har kvar den "konstnärliga" rätten t ex rätt till "byline", men att kunden har rätt att publicera bilderna hur ofta ock i vilka sammanhang han vill, samt rätt till mångfaldigande. Du har dock kvar rätten att använda bilderna själv också om du vill. (Ungefär samma arrangemang som pressfotografer jobbar med när de är anställda av en tidning).
MVH, Niclas Vestman

Tack snälla för ditt svar. Jag blev lite klokare iallfall! :) Ja, jag är ju ingen proffsfotograf men jag kan fotografera. Det är mitt gamla jobb som jag ska göra detta jobbet för, så jag känner dom och har en bra konversation med dom. Om vi säger att jag skulle ta 200 kr i timmen + moms, plus då timmar för att fixa till bilderna och föra över dem på cd osv. Låter det vettigt?

Rebecca

Nu vet jag inte om du har firma och har någon större omsättning. För har du inte firma, så skall företaget stå för de sociala kostnaderna och då är 200:-/h okej, vilket då utmynnar i ca 140:-/h efter skatt. Har du ingen firma kan du heller inte debitera moms.

Men har du egen firma, så ska du själv betala motsv 63% av det fakturerade beloppet ex moms. Dvs du fakturerar 200:- (+ moms) och då kan du ta ut ca 74:-/h efter skatt och avgifter. Därför bör du nog, om du har egen firma försöka ta 300:-/h för att täcka soc. avgifter.

Enligt BLF (Bildleverantörernas förening) ligger timlönen på 895:-/h + moms. Men det är mer en siffra som bör användas om man jobbar heltid med yrket.

Det tycker jag absolut. Vi kan ju räkna baklänges lite snabbt. 200kr+moms, -egenavgift (ca 33% påslag d v s ca 25% avdrag) =150kr -overheadkostnad (utrustning, försäkring, IT hårdvara, mjukvara mm tot ca 30kr/h) =120kr -semesterlön o egenavgift på semesterlön (ca 13%) =105kr.
En normal arbetsmånad har 167 timmar, 105kr x 167 timmar = 17.535kr/månad.
En ganska beskedlig men ok månadslön med tanke OB och gansk lågt räknad overheadkostnad.
Tyvärr kan man väl som fotograf sällan räkna med att debitera mer än 70% av sin totala arbetstid även om man jobbar hort eftersom en hel del tid går åt till försäljning administration, transport arkivjobb, mm.
Då innebär kalkylen en månadslön på 12.275kr och avsättningen för overhead på 30kr/h räknat på 70% debiterbar arbetstid 10,5 månader (hänsyn till semester) ger en årlig avsättning på ca 36.800+moms till hyra för ev arbetsrum, investeringar, försäkring mm.
MVH, Niclas Vestman

PS "angivelserna av månadslön är före vanlig skatt, d v s kommunalskatt på ca 32%, men det är ju så man brukar ange lön."

Okej.Jag tänkte faktuera genom min pojkväns företag, men jag antar att jag kommer då att få skatta 63%? Jag har ingen egen firma.

Nej det stämmer inte riktigt. Jesper har nog tagit i lite i överkant, men det beror förståss på huruvida man betalar statlig skatt. Men det är väl ingen större risk för fattiga fotografer.
Här följer ett räkneexempel.

Anta att du will ta ut 100kr före kommunal skatt (ca 32% beroende på kommun mellan ca26%-ca35%). Då ska du betala in en egenavgift (2006) på 30,71% (om du tycker att du sällan är sjuk kan du välja att sänka din egenavg till 28,96% men får då istället 3 karensdagar, eller 28,09 men får då 30 karensdagar *överkurs*). Alltså måste du fakturera 130,71kr + moms om du vill få ut 100kr före kommunalskatt. Det blir med 32% kommunalskatt sedan till 68kr. Detta ger en total skattesats på (130,71-68)/130,71=0,4798 = ca 48%. Om du räknar med avsättningen till semesterlön på 10% av bruttobeloppet d v s även egenavgifter på semesterlönen (så att allt blir rätt i slutändan) så måste du debitera 1,1 x 130,71 (d v s 10% mer) alltså 143,78kr/h för att kunna ta ut 100kr före skatt, och 68kr efter kommunalskatt. Detta motsvarar ca 47% av det fakturerade beloppet ex moms eller att 53% av det fakturerade beloppet försvinner till skatt OCH semesterlön. 64% skatt stämmer alltså inte.
MVH, Niclas Vestman

Ojojoj.. Där blev t.o.m jag snurrig Niklas :)

Naturligtvis har du rätt och jag fel.. Var lite snabb i vändningarna där.. Tänkte snabbt att om man får in 200:- i firman och vill ta ut dessa i lön så ska man betala 30,71% i egenavgifter, kvar är då 138,50 (200*0,6929). På dessa 138,50 ska man betala ca 30% marginalskatt, vilket ger 96,95:- efter skatt (138,50*0,7).
96,95/200=48,5%

Vilet är samma som du kommit fram till... så då är vi överrens :)

Sorry, det är förstås inte min mening att röra till det hela. Tyvärr stämmer inte din uträkning helt. Jag ska försöka förtydliga lite.

När man räknar ut egenavgift gör man så att man tar ut ett belopp i lön. Säg (för enkelhetens skull) 100kr PÅ DETTA ska man sedan betala in egenavgift. 30,71kr (eftersom egenavgiften är 30,71%). Nyckel ordet är "PÅ".

Nu vänder vi lite på resonemanget. Hur mycket AV ett fakturerat belopp betalar vi i egenavgift? Förr att kunna ta ut 100kr samt betala in 30,71kr till staten måste vi alltså fakturera 130,71kr. Av detta är 30,71kr egenavgift, alltså 30,71/130,71=ca 23,5% !!!

Alltså egenavgift är ett PÅSLAG utöver löneuttag. För att kunna betala detta måste vi ta 23,5% AV det fakturerade beloppet (om allt som faktureras tas ut i lön, om vi har andra omkostnader är dessa i vanlig ordning avdragsgilla och ingen skatt beräknas då på det beloppet vilket förstås ger sig självt i slutändan).

Kommunalskatten räknar man sedan på samma sätt. Av 100kr i lön betalas ca 30kr i kommunalskat (jespers siffra) 30kr av totalt 130,71 fakturerat = ca 23%. Totalt 23,5% egenavgift + 23% kommunalskatt = 46,5% av totalt fakturerat belopp.

Jag vet att det blir lite rörigt med %satser eftersom dessa varierar utefter om man räknar fram eller baklänges. Men tänk på samma sätt som momsen. Köper du en kamera är momssattsen 25%. Det vill säga om handlaren tar netto 800 + 25% blir priset till slut 1000kr. Men om du ska räkna ut hur mycket av 1000kr som är nettopris ex moms baklänges måste du ta 1000 - 20% = 800kr.
Det vill säga påslaget är 25% men avdraget är 20%. Då hamnar du på samma summa som du startade.

Sorry för komplikationerna. Vill inte vara besservisser men vi vill ju inte att potentiella egenföretagare ska bli desillusionerade av högre skattesattser än de redan skräckinjagande stora vi har nu (ett litet inlägg i partipolitiska debatten ;-).
Ha det gott, mvh, Niclas Vestman

Jaja.. du räknar fram om man vill ha ut ett visst belopp.. Jag räknade om man får in ett visst belopp...Eller så är klockan bara mycket nu..

Jag vet inte.. jag har aldrig tagit ut nåpgon lön ur företaget faktiskt.. och tur är kanske det???

Låt din kille fakturera företaget 3500kr+ moms.
Du ska få fri sprit och mat såklart. Sen låtsas din pojkvän att han köper något som han kan använda i sin rörelse, det kan vara en tjänst också, kom ihåg det. Han köper det av dig, eller ännu bättre av en kompis eller nån som skriver under ett kvitto på 3500 eller varför inte lite mer? Han/hon får en fin middag eller några hundringar för besväret.

Då har du helt plötsligt en liten hög pengar och dina kollegor roliga bilder på sig själva för en billig penning.
Dessutom är din killes polare mätt och lite smådragen av bjudmiddagen

Alla är nöjda! Förutom Göran P då, men han är tjock så det räcker och blir över. Dessutom håvar dom in 2,5 miljoner extra om dan nu sen biltullarna infördes.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar