Sorry, det är förstås inte min mening att röra till det hela. Tyvärr stämmer inte din uträkning helt. Jag ska försöka förtydliga lite.
När man räknar ut egenavgift gör man så att man tar ut ett belopp i lön. Säg (för enkelhetens skull) 100kr PÅ DETTA ska man sedan betala in egenavgift. 30,71kr (eftersom egenavgiften är 30,71%). Nyckel ordet är "PÅ".
Nu vänder vi lite på resonemanget. Hur mycket AV ett fakturerat belopp betalar vi i egenavgift? Förr att kunna ta ut 100kr samt betala in 30,71kr till staten måste vi alltså fakturera 130,71kr. Av detta är 30,71kr egenavgift, alltså 30,71/130,71=ca 23,5% !!!
Alltså egenavgift är ett PÅSLAG utöver löneuttag. För att kunna betala detta måste vi ta 23,5% AV det fakturerade beloppet (om allt som faktureras tas ut i lön, om vi har andra omkostnader är dessa i vanlig ordning avdragsgilla och ingen skatt beräknas då på det beloppet vilket förstås ger sig självt i slutändan).
Kommunalskatten räknar man sedan på samma sätt. Av 100kr i lön betalas ca 30kr i kommunalskat (jespers siffra) 30kr av totalt 130,71 fakturerat = ca 23%. Totalt 23,5% egenavgift + 23% kommunalskatt = 46,5% av totalt fakturerat belopp.
Jag vet att det blir lite rörigt med %satser eftersom dessa varierar utefter om man räknar fram eller baklänges. Men tänk på samma sätt som momsen. Köper du en kamera är momssattsen 25%. Det vill säga om handlaren tar netto 800 + 25% blir priset till slut 1000kr. Men om du ska räkna ut hur mycket av 1000kr som är nettopris ex moms baklänges måste du ta 1000 - 20% = 800kr.
Det vill säga påslaget är 25% men avdraget är 20%. Då hamnar du på samma summa som du startade.
Sorry för komplikationerna. Vill inte vara besservisser men vi vill ju inte att potentiella egenföretagare ska bli desillusionerade av högre skattesattser än de redan skräckinjagande stora vi har nu (ett litet inlägg i partipolitiska debatten ;-).
Ha det gott, mvh, Niclas Vestman