Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Equinox

Medlem
Jag har hållit på med porträtt fotografering hos ett företag som vill ha bilder till sin cv bank som de har.
Jag och kontaktpersonen har kommit fram till att vi ska köra en timlön, men hur mycket har vi inte kommit fram till än.
Det här är min allra första gång som jag fotar till ett företag. Så nu undrar jag vad skulle vara en rimlig timlön?

Skulle vara mycket tacksam för svar så jag vet vilka priser jag kan säga att man vanligtvis brukar ta för denna typ av fotografering.
 
Jag har hållit på med porträtt fotografering hos ett företag som vill ha bilder till sin cv bank som de har.
Jag och kontaktpersonen har kommit fram till att vi ska köra en timlön, men hur mycket har vi inte kommit fram till än.
Det här är min allra första gång som jag fotar till ett företag. Så nu undrar jag vad skulle vara en rimlig timlön?

Skulle vara mycket tacksam för svar så jag vet vilka priser jag kan säga att man vanligtvis brukar ta för denna typ av fotografering.

Kolla upp SFF:s lista, eller BLF.

www.sfoto.se (finns lista utan att behöva beställa till kostnad)
www.blf.se

vad är din tid värd? F-skatt, A-skatt?
 
Det här är min allra första gång som jag fotar till ett företag. Så nu undrar jag vad skulle vara en rimlig timlön?
Det beror till att börja med på om du A-skattar eller F-skattar.

En "normal" månadslön motsvarar knappt 200 kr i timmen (A-skatt). Sen måste man förstås lägga på en hel del för att man är frilansande yrkesman med egna verktyg.

Om man F-skattar bör man lägga på 50-70 procent på A-skatt-beloppet.

Många etablerade yrkesfotografer kan debitera 800-1000 kr i timmen. (Det finns de som debiterar ännu mer, men oftast har de då kostnader för studio, assistent osv. Eller så tillhör de den yppersta eliten.)
 
Eftersom du kallar dig för "Amatörfotograf" så tolkar jag det som om du har A-skatt. Lägg dig mellan 150 - 200.-/timme. Sedan finns det en massa parametrar att ta hänsyn till.

1. Kommer du att få fler uppdrag från dem?
2. Kan du använda bilderna i egen portfolio/reklam PR?
3. Engångsuppdrag?
4. Kommer dina bilder att användas på annat sätt än till deras CV?

Glöm inte att ta hänsyn till resor och redigering av bilderna. En del uppdragsgivare vill ha ett fast belopp. Som vanligt är det skitsvårt att hamna rätt i prisbilden. Är det bland de första uppdragen, så ligger man gärna lite lågt.

Istället för lön, kan du få tillbehör till din utrustning? Kan vara ett alternativ. Då behöver inte din uppdragsgivare lämna en kontrolluppgift. OK - lite i gråzon men tanken kittlar.
 
Istället för lön, kan du få tillbehör till din utrustning? Kan vara ett alternativ. Då behöver inte din uppdragsgivare lämna en kontrolluppgift. OK - lite i gråzon men tanken kittlar.
Nja, någon "gråzon" är det inte. Det spelar ingen roll om man får sin lön i kronor eller kameror, samma skatteregler gäller. Köparen slipper bara lämna kontrolluppgift om man har F-skattsedel.
 
Sjävlklart men jag hade en annan tankegång. Att företaget ger henne en pryl utan att redovisa det till Skatten. Företaget direktavskriver prylen och lyfter momsen och hon får "betalt" med t.ex. ett objektiv.
 
Nja, jag tycker nog inte det är någon bra start på karriären att föreslå sin första kund att begå lagbrott.

Dra av för anskaffad utrustning kan man för övrigt göra själv.
 
Jag har hållit på med porträtt fotografering hos ett företag som vill ha bilder till sin cv bank som de har.
Jag och kontaktpersonen har kommit fram till att vi ska köra en timlön, men hur mycket har vi inte kommit fram till än.
Det här är min allra första gång som jag fotar till ett företag. Så nu undrar jag vad skulle vara en rimlig timlön?

Skulle vara mycket tacksam för svar så jag vet vilka priser jag kan säga att man vanligtvis brukar ta för denna typ av fotografering.

Det är viktigt att veta om du ska ta betalt genom A eller F skatt. Man kan även ha FA skattsedel.
Om det är en kund som strular, man får vänta och vänta då är det bra med timpenning men om det är någon seriös som håller sina tider med mera då kan man ha ett fast pris på ett paketerbjudande där man väldigt noga punktar upp paketets innehåll och att allting utanför detta betyder nya kostnader för kunden

Man kan även ha en kombination av fast paketpris + timpenning
Fast pris på ett paket bestående av...
I det fasta priset ryms t.ex. 3 timmars arbete
Allt annat utanför fasta tiden tar man betalt för påbörjad timme.

Glöm inte dina resor och planeringstiden. Detta ska du också ta betalt för.

Ska man betala skatt med mera själv så är grundregeln följande vill du tjäna 200 kr då lägger du på drygt 200 kr till så det som du ska ta från kunden är 400 kr + moms (kund med F skatt) Kund utan F skatt tar du bara 400 kr för.

Lycka till!
 
Glöm inte dina resor och planeringstiden. Detta ska du också ta betalt för.

Ska man betala skatt med mera själv så är grundregeln följande vill du tjäna 200 kr då lägger du på drygt 200 kr till så det som du ska ta från kunden är 400 kr + moms (kund med F skatt) Kund utan F skatt tar du bara 400 kr för.
1. Om man gör sitt första (?) jobb mot betalning ska man nog vara försiktig med att räkna minuter. Kunden ska inte behöva betala t ex för fotografens eventuella brister i rutin.

2. Hur motiverar du att du ska lägga på mer än 100 procent? Om man gör en verklig beräkning av skillnaderna mellan A-skatt och F-skatt (arbetsgivaravgifter, semester, pension, sjukersättning) hamnar man möjligen på något i närheten av 70 procent.
 
1. Om man gör sitt första (?) jobb mot betalning ska man nog vara försiktig med att räkna minuter. Kunden ska inte behöva betala t ex för fotografens eventuella brister i rutin.

2. Hur motiverar du att du ska lägga på mer än 100 procent? Om man gör en verklig beräkning av skillnaderna mellan A-skatt och F-skatt (arbetsgivaravgifter, semester, pension, sjukersättning) hamnar man möjligen på något i närheten av 70 procent.

Det viktiga är att man är konsekvent i sina uträkningar. 100% lägger jag på och då ingår förutom det som du nämnde även slitage på utrustningen och så mina erfarenheter som fotograf.

Jag tror att det är bra att man förhandlar sig om ett fast pris. Sedan spelar det ingen roll om arbetet görs inom den tidsramen som ingår i fasta priset eller om man är ovan och får arbeta någon timme extra.

Priset blir detsamma.

Kunden köper något till ett pris som har förhandlats fram gemensamt och kunden är trygg i detta. Inga överraskningarna som tillkommer därefter.

Ta ett exempel. Om jag ringer till Taxi och Taxin åker fel ska taxichauffören begära ersättning även för den resan som han körde fel? Självklart inte.

Dumpa aldrig priserna men däremot så kan man bjuda på en extra servicen. Extra bilder?
 
Det viktiga är att man är konsekvent i sina uträkningar. 100% lägger jag på och då ingår förutom det som du nämnde även slitage på utrustningen och så mina erfarenheter som fotograf.
Det viktiga är imho att man är rimlig och kan motivera sina uträkningar och inte bara hittar på.

Slitaget på din utrustning och dina "erfarenheter som fotograf" förändras väl inte för att du debiterar med F-skatt istället för A-skatt? Det enda som skiljer är att du själv blir skyldig att sköta inbetalning av arbetsgivaravgifter och skatt (samt att uppdragsgivaren inte ger dig någon semesterlön eller sjuklön eller betalar in pensionspremier).
 
Det viktiga är imho att man är rimlig och kan motivera sina uträkningar och inte bara hittar på.

Slitaget på din utrustning och dina "erfarenheter som fotograf" förändras väl inte för att du debiterar med F-skatt istället för A-skatt? Det enda som skiljer är att du själv blir skyldig att sköta inbetalning av arbetsgivaravgifter och skatt (samt att uppdragsgivaren inte ger dig någon semesterlön eller sjuklön eller betalar in pensionspremier).

När du arbetar med A skatt så är det alltid billigare än med F skatt. Har du funderat på att jag måste skicka en faktura som tar mig tid, porto med mera och bevakning. 30 dagars kredit. Som egen företagare så finns det alltid flera moment att ta hänsyn till.
En del lägger på 50 kronor på varje faktura. Detta gör inte jag. Det finns redan inräknat
 
När du arbetar med A skatt så är det alltid billigare än med F skatt. Har du funderat på att jag måste skicka en faktura som tar mig tid, porto med mera och bevakning. 30 dagars kredit. Som egen företagare så finns det alltid flera moment att ta hänsyn till.
En del lägger på 50 kronor på varje faktura. Detta gör inte jag. Det finns redan inräknat

Du som vill ta betalt med faktura men saknar företag och F-skattesedel du kan anlita en annan firma som anställer dig, tar hand om din faktura och betalar dina sociala avgifter med mera. Du får alltså din fakturas värde minus 6% som företaget tar och minus alla avgifter. Med andra ord pengar i handen som är redan skattade, dina egna.

Testa på www.frilans.se exempelvis

Lycka till
 
När du arbetar med A skatt så är det alltid billigare än med F skatt. Har du funderat på att jag måste skicka en faktura som tar mig tid, porto med mera och bevakning. 30 dagars kredit. Som egen företagare så finns det alltid flera moment att ta hänsyn till.
En del lägger på 50 kronor på varje faktura. Detta gör inte jag. Det finns redan inräknat
Det spelar ingen roll om du frilansar med A-skatt eller F-skatt -- du måste ändå se till att du får betalt.

Du som vill ta betalt med faktura men saknar företag och F-skattesedel du kan anlita en annan firma som anställer dig, tar hand om din faktura och betalar dina sociala avgifter med mera.
Det där tjänar ingen utom "frilansfinans" på. Det finns ingen anledning för en frilansare att krångla till det -- har man inte F-skatt skickar man en faktura och får betalt med A-skatt. I stort sett alla företag har rutiner för att betala ut lön med A-skatt.
 
Det spelar ingen roll om du frilansar med A-skatt eller F-skatt -- du måste ändå se till att du får betalt.


Det där tjänar ingen utom "frilansfinans" på. Det finns ingen anledning för en frilansare att krångla till det -- har man inte F-skatt skickar man en faktura och får betalt med A-skatt. I stort sett alla företag har rutiner för att betala ut lön med A-skatt.

Du har säkert rätt i det som du säger men att frilansa och ha ett tryggat förvärvsarbete i botten gör att man slipper överlevnadsstress. (ler) Jag har sett exempel där tidningar sökt sig till frilansande fotografer som har dumpat priserna medan de andra som hade egna firmor blev utan förtjänst eftersom de var för dyra.

Vissa företag arbetar inte med fotografer utan F-skattesedel därav den möjligheten som frilansande genom så kallade profitörer. Så du menar att man kan fakturera ett företag även om man har A skatt. Berätta för mig i så fall hur man gör. Då behöver inte jag och alla andra låta någon annan tjäna på våra surt förvärvade pengar.
Jag lyssnar gärna.
 
Vissa företag arbetar inte med fotografer utan F-skattesedel därav den möjligheten som frilansande genom så kallade profitörer. Så du menar att man kan fakturera ett företag även om man har A skatt. Berätta för mig i så fall hur man gör. Då behöver inte jag och alla andra låta någon annan tjäna på våra surt förvärvade pengar.
Jag lyssnar gärna.
Vilka företag skulle det vara? Jag har svårt att se några rationella skäl för företag att kräva F-skattsedel, eftersom de allra flesta redan har anställda medarbetare och därmed fungerande rutiner för att betala ut lön med A-skatt.

Att skicka en faktura med A-skatt är inte annorlunda än att skicka en med F-skatt. Förutom att du anger just att du har A-skatt istället för att ange att du har F-skatt.
 
Vilka företag skulle det vara? Jag har svårt att se några rationella skäl för företag att kräva F-skattsedel, eftersom de allra flesta redan har anställda medarbetare och därmed fungerande rutiner för att betala ut lön med A-skatt.

Att skicka en faktura med A-skatt är inte annorlunda än att skicka en med F-skatt. Förutom att du anger just att du har A-skatt istället för att ange att du har F-skatt.

Det är riktigt som du säger Erland. I praktiken är det annorlunda. Ett företag som ska betala sociala avgifter för en frilansande fotograf får mer arbete i pappersexercis väg en med en fotograf som har F-skattsedel.

Vem väljer företaget i första hand?
 
Det är riktigt som du säger Erland. I praktiken är det annorlunda. Ett företag som ska betala sociala avgifter för en frilansande fotograf får mer arbete i pappersexercis väg en med en fotograf som har F-skattsedel.
Som sagt: de flesta har redan anställda medarbetare och därmed fungerande rutiner (dvs ett fungerande löneprogram) för att betala ut lön med A-skatt. Något merarbete handlar det inte om i praktiken.

Ett företag som väljer medarbetare utifrån vilken skattsedel de använder skulle jag akta mig för.
 
Kanske inte aktuellt i just detta fall men kanske på ett mer allmänt plan...

Nog är det väl annat som skiljer mellan att anställa och att anlita en entreprenör med F-skatt för ett uppdrag? Vad händer t ex om den som ska utföra uppdraget skadas? Ansvar för skyddsutrustning etc?
 
Kanske inte aktuellt i just detta fall men kanske på ett mer allmänt plan...

Nog är det väl annat som skiljer mellan att anställa och att anlita en entreprenör med F-skatt för ett uppdrag? Vad händer t ex om den som ska utföra uppdraget skadas? Ansvar för skyddsutrustning etc?

Det är riktigt Anders! Det har mycket med försäkringar och ansvarsfrågan att göra också. Det är väl där som skon klämmer mest tror jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.