Annons

Vad ska jag spara till nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hejsan
Jag väntar för fullt på min 400d med batterigrepp som ska dyka upp när som helst hoppas jag=).

Eftersom jag är det som gillar att planera mina köp och vill att man ska köpa rätt sak i rätt ordning(allt ör ju upp till var och en) så vill jag ha lite tips med motivering om vad jag bör köpa nu.

Det jag kommer ha nu när jag får allt är

EOS 400d
EF 35-80mm 1:4-5.6
EF 80-200mm 1:4-5.6


Så då e frågan eftersom jag är helt grön på detta. Vad bör jag skaffa nu? Kom med bra tips gärna prisvärda men även så att säga tips på bra grejer. Kan ja inte köpa det idag så kan ja vänta ett par månader. Kan ja lära mig kameran undertiden=). Men summor upp vid 8-10 papp är lite väl mycket för min nu i början.

Tack för alla svar
MvH Henrik Ilves
 
Använd kameran en tid, fotografera och känn efter så märker du säkert om du saknar något.

Det är bättre att spara dubbelt så länge till dyra saker man verkligen behöver, än att ganska ofta köpa saker bara för att ha dem.

Men på rak arm så kanske du kommer att vilja ha något lite mer vidvinkligt objektiv än 35 mm. Objektiven som kommer i paket brukar ju börja kring 18 mm och det är rätt praktiskt ibland.

Men som sagt, köp hellre bra och kanske dyrare grejer mer sällan, än dåliga och billiga ofta. "Få men mogna", sa en vis man.
 
Beror ju helt på vad du fotar och hur du gillar att göra det när du gör det..

Jag ser ett mer ljusstarkt objektiv som det nödvändiga komplementet till det du (snart) har.

Om du gillar porträtt så hade jag snorenkelt valt ett 50 1,8. Billigt och bra på alla säatt utom rent fysiskt;) (med duger även där!)

Om du hellre eller oftare fotar typ på gatan och gillar "normal"-brännvidder så hade jag lika snorenkelt valt ett 28mm f/1,8 eller 35 f/2. Det är ett objektiv som är bra på alla sätt, kanske dock lite till åldern kommen konstruktion (syftar här på 35mm f/2!).

Lycka till i valet.
**


Blixt skriver säkert många. Jag har ingen blixt:) Behöver det kanske ibland men gruvar mig att använda den. Gillar varken hanterandet eller själva ljuset så som det ofta blir i konventionella blixtbilder.

Jag rekommenderar alla att vänta med blixt tills behovet är påträngande värre!!:)

MVH Niclas,
 
ungefär som ja tänkt mig

Jag vet inte riktigt vad jag kommer gilla att fota än men ett 50 1,8 objektiv har jag spanat in på.

det som oroar mig lite är just att de är fasta gluggar. Känns som om man målar in sig i ett hörn när man är ute...
fast det e kanske bara jag som tycker så?=)
 
Nej, det är en vanlig tanke. Och tanken är ju inte fel heller!

Men en sak är ju generellt viktig när vi fotar och det är ju att vi spanar in olika perspektiv och liksom försöker generera liv till/i våra bilder. Detta gör vi mycket effektivt när vi rör på oss..i förhållande till situationerna.

Ett fast objektiv tvingar (på gott och ont) fotografen att aggera och inte bara "stå i ett hörn" och sikta/variera.. då förändras ju inte perspektivet och bilderna blir tråkigt lika/enformiga.


Jag hade för mitt personliga foto inte behövt annat än fasta objektiv.
Men andra bilder som på ngt uppdrag nu och då så kan det kännas begränsande, eftersom man som fotograf måste producera oavsett i ett sådant läge.
Jag menar att en zoom på samma gång som den initialt passar för nybörjare så kräver den också ngt oerhört viktigt, nämligen diciplin från fotografens sida. Att inte bli lat..

Fasta objektiv stimulerar och hjälper iaf mig att se mer effektivt. Med en zoom så följer så mycket fler potentiella bilder att det blir jobbigt att sortera, man blir lätt lite väl ambivalent och splittrad. Jag gillar att ha kommandot, inte utrustningen!

Det var ngr lösa tankar om zoom VS fast.

MVH Niclas,
 
Manuell zoom var det, tycker man får springa runt även med en zoom och man ska hitta "rätt" vinkel eller alternativa...
Själv har jag bla Sigma 18-50/F2,8 Dc som är ruggigt bra med tanke på priset(ca 4500:), iaf om man inte "måste ha" vita L gluggar.
Absolut det objektiv jag inte vill vara utan i min väska!
 
jag e inte tvungen att ha Lgluggar.
menar ja tar för eget bruk och kanske så småningom åt bekanta. den deagen ja köper ett L objektiv den dagen jobbar ja me detta känns det som



Don Ricardo skrev:
Manuell zoom var det, tycker man får springa runt även med en zoom och man ska hitta "rätt" vinkel eller alternativa...
Själv har jag bla Sigma 18-50/F2,8 Dc som är ruggigt bra med tanke på priset(ca 4500:), iaf om man inte "måste ha" vita L gluggar.
Absolut det objektiv jag inte vill vara utan i min väska!
 
Jag är väldigt förtjust i Canons EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Kostar en slant och är begränsad till 1,6 faktorn på huset,
//Micke
 
L-objektiven är generellt bra.

Inte bara skärpan brukar vara snäppet starkare, också färger och kontraster!

Idag så gäller det att konkurrera på hårda villkor.. för att visa framfötterna så krävs det närmast perfekt bildkvaltiet. Om det inte är andra aspekter som tar över, som ett starkt nyhetsvärde osvosv.

Men det skall också vara kul. Speciellt när man testar sitt intresse och hur långt man önskar att gå. Att fota med det man har där och då är viktigare och ger fler bra bilder än om man sitter hemma och kikar på Cyberphotos produktstaplar...;)

**
igen;
Hellre få Bra objektiv än många mellanbra.

Jag råder ingen att köpa objektiv som endast fungerar på småsensorer.

Fullformatare blir snart billigare.. och det vore dumt att en dag stå där med objektiv som förlorar sitt värde helt.

Att spara ihop pengar till ett 24-70 2,8L kan ju kännas som drygt men helt klart ett svårslaget alternativ för den som är kräsen på alla områden.




MVH Niclas,
 
jo iofs få bra än många halvbra men just nu har man väll råd me få halvbra istället.
har för många dyra intressen:)

för 15000:- känns det som om ja kan få 2-3 st gluggar ja kommer ha länge
 
beggat,,,

ef 24-70 för ca 9000 är enligt mig ett kap!

Inget sånt är gratis.

Värt att spara enligt mig.

Lyckat till!

MVH Niclas,
 
jo dete det ju.. men ändå a shit load of money

änsålänge lägger ja inte ens 9papp på en glubb men kan lägga 25 tusen på en ny gura=)
 
Nej visst är det mycket pengar.

Spara länge är jag van vid. Jag har precis beställt ett nytt stativ, en sak jag väntat med enormt länge nu.. Sparat och sparat..

Att långtidsspara är mycket klokt, intresset mognar och man vet senare mer pricksäkert vad man skall satsa på.

Vad gäller foto så är det enligt mig optiken man skall lägga stålarna i, inte att uppgradera huset konstant som vissa gör.

Hellre ett 10D + EF 300 2,8L IS USM än ett 1DsMII + ett EF 300 4L IS USM... (tänker i mina fågelfotobanor..)
Men såklart så är de olika kombinationerna också anpassade för olika typer av fotografer... De ena kombon behöver inte vara bättre än den andra,, de är så olika.

**

Foto Är ett dyrt intresse för den som är/blir kräsen på resultatet.

Men det är nog också så att de som hållt på ett bra tag, hittat sitt individuella uttryck osv osv faktiskt också många ggr accepterar simpla objektiv,, har tex sett många proffs som för vissa bilder fotar med typ Sigma 70-300...

Fotografi har många sidor och utrustning bör inte vara ngt som blir en barriär. All utrustning är bra nog för vissa bilder! ngr av de bästa fotografier jag sett är fotade med hålkameror, alltså typ en skokartong med ett liitet hål i ena änden och film i den andra...


MVH Niclas,
 
Ilves skrev:
Hejsan
Jag väntar för fullt på min 400d med batterigrepp som ska dyka upp när som helst hoppas jag=).

Eftersom jag är det som gillar att planera mina köp och vill att man ska köpa rätt sak i rätt ordning(allt ör ju upp till var och en) så vill jag ha lite tips med motivering om vad jag bör köpa nu.

Det jag kommer ha nu när jag får allt är

EOS 400d
EF 35-80mm 1:4-5.6
EF 80-200mm 1:4-5.6


Så då e frågan eftersom jag är helt grön på detta. Vad bör jag skaffa nu? Kom med bra tips gärna prisvärda men även så att säga tips på bra grejer. Kan ja inte köpa det idag så kan ja vänta ett par månader. Kan ja lära mig kameran undertiden=). Men summor upp vid 8-10 papp är lite väl mycket för min nu i början.

Tack för alla svar
MvH Henrik Ilves

En glugg som är snuskigt billig och ger mycket bra resultat är Canon EF 50/1,8 II. Kostar ny mellan 1000-1200kr ny och är en av dom mest prisvärda gluggar som du kan köpa. Den gluggen har räddat mig flera gånger då det är mörkt i lokalerna och blixten inte räcker till riktigt.

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.