Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag kolla på nylevererad 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
> Vad ska jag kolla på nylevererad 20D?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=33033

--------------------------------------------------
Tony Svensson skrev:
vågar du satsa på digitalen?
Antarktis -40 C grader!
Jag skulle försöka få tag på ett billigt filmhus som extra backup och sedan inrikta mig på att analogkamerorna är de enda som (kanske) fungerar. Mycket film med andra ord t.ex velvia 50 och så en lite neutral 100-film typ sensia eller provia + några rullar provia 400. Har själv en 20D men skulle vid en sådan här resa (vill själv åka till Antarktis) inte lita på att den kommer att fungera. I viket fall som helst så tror jag att du kommer att ångra dig om du inte tar med dig mycket diafilm.
--------------------------------------------------

- Jorrå, vad skall man tro, utvecklingen går inte framåt, iaf!
Vad har man för roligt, med en kamera som inte klarar några minus grader, måste vara värdelös i Antarktis oxå!
- Analoga kameror, fortfarande de som fungerar i ur och skur, i stek hett och svin kallt väder!
Visserligen, i denna extrema kyla, brukar även en analog kamera ha problem, det inre fettet i mekaniken måste bytas ut, till en tunnare variant.
 
Wilhelm VP skrev:
Tycker du om att hoppa på folket?
Jag har varit i kontakt med Canons support och skickat över bilderna, svaret var retursedel till reparation och bekräftelse att det ska inte vara så.

I all välmening men...
det låter faktiskt som en släng av digital hypokondri.
 
ASK skrev:
I all välmening men...
det låter faktiskt som en släng av digital hypokondri.
Jag förväntar mig mer eller mindre användbara foto direkt från kamera, annars sitter jag och fixar i RAW...
 

Bilagor

  • thomas.jpg
    thomas.jpg
    43.4 KB · Visningar: 333
Har du någon jämförande bild med standard inställningar E-TTL II (samma motiv och samma tillfälle)?
 
Här kommer den original JPG förminskad i Photoshop, Bild tagen med AUTO-inställning. Det är bilden med direkt blixt 580.
 

Bilagor

  • thomas_1.jpg
    thomas_1.jpg
    43.3 KB · Visningar: 263
ASK skrev:
Defekt kamera eller blixt...Canon löser det åt dig.
Grejen är att jag lånade en demo kamera från ÅF från samma sändning som min kamera för att gämföra. Det blev exakt samma resultat med den med... testade med ÅFs blixt 580.
 
Konstigt alltså. Jag måste fått all Canons mojo för 20D eller nåt.

* -10ºC grader i timtal, inga problem.

* Ta upp den direkt när man kommer in och får kondens över hela kameran, inga problem

* Regn runt alla knappar, dyblöt väska, jacka och polo trots regnjacka utanpå, vattnet t.o.m. trängde in mellan batterigrepp och kamera, inga problem

* Blixtexponering mot lysande lampa eller långa avstånd över parkeringsplatser, med och utan exponeringskompensation, inga problem

* Sigma och tamron objektiv, inga problem

* Bland- eller lysrörsljus, autovitbalansen fixar det bra, inga problem
 
Damocles skrev:
Konstigt alltså. Jag måste fått all Canons mojo för 20D eller nåt.

* -10ºC grader i timtal, inga problem.

* Ta upp den direkt när man kommer in och får kondens över hela kameran, inga problem

* Regn runt alla knappar, dyblöt väska, jacka och polo trots regnjacka utanpå, vattnet t.o.m. trängde in mellan batterigrepp och kamera, inga problem

* Blixtexponering mot lysande lampa eller långa avstånd över parkeringsplatser, med och utan exponeringskompensation, inga problem

* Sigma och tamron objektiv, inga problem

* Bland- eller lysrörsljus, autovitbalansen fixar det bra, inga problem

Suck:(
Nu blir jag gråtfärdig.

Ang. kylan: åkte till en bekant i bilen ca (5 km), det var -8 ute. Fick vänta i ca 30 min. inne innan kameran gick igång.

Snälla, säg vart du har köpt ditt ex?
 
Butiken Fotokungen. Det var det första och enda exemplaret dom fick veckan när den släpptes, om jag kommer ihåg rätt även ett av de första tre exemplaren på fotosidan(kommer inte ihåg vilket i ordninen). Så den var dessutom tidigt ute.

Att andra exemplar inte fungerar likadant tycker jag är väldigt underligt, det är så de ska fungera.
 
Jag köpte det första ex som Kameradoktorn fick in. Måste vara samma dag som Peter.

Jag har plågat kameran på alla sätt utan problem. En timme i -16 grader var inget problem t ex.

Frågan är om Canon klyddat till det någonstans på vägen.
 
Tack. Jag ska försöka byta ut min kamera mot en ny när det kommer nästa sändning till ÅF.

Har du provat Finnisher 10D på dina bilder?
 
Jag köpte det första ex som Kameradoktorn fick in. Måste vara samma dag som Peter.
Jupps, står i tråden om 20D, men jag tror baskeme jag lyckades hämta ut min före... ;)

Edit: kollade precis den gamla tråden på pin ki... jag var ju först ut med 20D. Måste vara nybörjartur då... :p
 
Senast ändrad:
Wilhelm VP skrev:
Tack. Jag ska försöka byta ut min kamera mot en ny när det kommer nästa sändning till ÅF.

Det kanske är läge att leta efter fel på kameran så att man kan byta till en ny och fräsch... :) Min har redan hunnit gå långt...
 
Damocles skrev:
Edit: kollade precis den gamla tråden på pin ki... jag var ju först ut med 20D. Måste vara nybörjartur då... :p

Canon slarvade bort min kamera så den blev en arbetsdag försenad... synd att det var en helg emellan. Men nu är allt detta glömt...

Nu behöver jag inte fler digitala systemkameror, men vi får väl se om det kommer nån kul kamera 2006.
 
Ang."* Regn runt alla knappar, dyblöt väska, jacka och polo trots regnjacka utanpå, vattnet t.o.m. trängde in mellan batterigrepp och kamera, inga problem."

Plåtade en fotbollsmatch i höstats, regnet öste ner. Så fram med regnskydd för kamera och fotograf, i nästan hela matchen funkade kameran perfekt, när det var 5 minuter kvar "dog" kameran! Tänkte fan "vattenskada" som försäkringen antagligen inte vill ersätta. Men väl hemma startade kameran som vanligt och har inte märkt att den skulle tagit någon skada. Så nog är den tålig.

Några av bilderna som togs:

http://www.mffare.com/trio/sif2bilder.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.