Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag kolla på igentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
för att veta vad som är ett macro objektiv vad ska jag kolla på då?
är det 55-300mm som är macro eller hur vet jag?

ni får gärna förklara hur man urskiljer andra objektiv också.

mvh

Ett makroobjektiv har alltså väldigt mycket kortare närgräns än ett "vanligt" objektiv.
Det har inte nödvändigtvis med brännviden att göra.

/Peter

Ett riktigt macro fotar också i 1:1 ( i avbildningsskala ) , dvs föremål fotade vid närgränsen blir lika stort avbildade på sensorn som de är i verkligheten. Det brukar alltid nämnas när ett objektiv säjer sig ha macro-egenskaper, att avbildnings-skalan nämns

okej, men vad ska man kolla efter då så man kan urskilja dessa objektiv från varandra?
det måste ju vara en siffra eller nåt som talar om att just de här objektivet är ett sånt osv..

På mitt macro finns det en omställningsknapp. Att det heter "macro" kan också vara en ledning, men inte alltid. Ibland är det bara en beteckning för bättre närgräns.

Har du koll på det här med brännvidder?
Zoomobjektiv har variabel brännvidd. t.ex. 17-85mm.
Fasta objektiv har fast brännvidd, t.ex. 35mm.

Rena makroobjektiv brukar ha fast brännvidd, t.ex 55mm eller 100mm och så vidare.

Sedan finns det zoomobjektiv som har makromöjlighet, men de brukar oftast inte komma ner i samma skala som ett med fast brännvidd.

Om du ska titta efter macroobjektiv så ska det stå i beskrivningen att det är ett macroobjektiv.
Du behöver också titta efter vilken skala det kan avbilda i.
Det brukar stå 1:1 eller 1:2 osv.
1:1 kan du avbilda riktigt små saker med, som insekter. 1:2 duger gott till blommor och fjärilar och så.

Ju längre brännvidd du har, ju längre ifrån motivet kan du vara med kameran.
En kortare brännvidd innebär att du måste krypa närmare och då kanske du skrämmer bort fjärilen eller vad det nu är du vill plåta.

tack så mycket nu fattar jag macro biten iaf..om det ska vara ett normalzoom jag är ute efter vad ska det stå då?
sen lika om jag vill ha ett zoom objektiv?typ för att fota fåglar eller så.

Zoomobjektiv är alltså alla objektiv som kan zooma :)

En normalzoom är ett zoomobjektiv

Man brukar dela in dem i olika steg
Vidvinkelzoom t.ex. 10-22mm
Normalzoom t.ex 18-55mm
Telezoom t.ex. 70-200mm, 55-300mm

Sedan finns det s.k. superzoomar som 18-200mm
(De går då från lite vidvinkel till ganska långt tele)

För fåglar kan kanske 55-300mm duga.

Glöm inte att en lång bränvidd gör att du kan ha ett längre arbetsavstånd till pryteln du plåtar (mindre risk att skrämma eller skymma ljuset) medans en kort bränvidd ger dig ett längre skärpedjup vinket ofta kan vara mycket användbart vid detaljplåtningar...var man lägger sig är en kompromiss man får avväga själv men välj noga beroende på vad du ska fotografera.

Sen finns det en del objketiv som har valt att lägga 1:2 - 1:1 omfånget utanför den befintilga snäckan och lagt dessa på mellanringar. Det gör att gluggen får ett behändigare format och man kopplar bara på det "extra sista lilla" när man vill komma riktigt nära. I mina ögon är detta en smidig lösning...man tar sig väldigt långt på "bara" 1:2. Mickro-Nikkor 55 och de äldre 105 är exempel med det finns säkert fler.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar