pjh891013
Avslutat medlemskap
Jag har just plockat ur det sissta ur kartongen och redan monterat upp det mesta. Men jag undrar vilka kemikalerier jag ska köpa för att framkalla film och kopiera upp till papper. Funkar mitt gamla recept jag använt mig av i skolan?
Jag har tidigare använt mig av följande recept:
1.Först ca: 8 minuter 20C d-76 som doceras 290ml/film, som agiteras första 30 sedan var trettionde sek.
2.Sköljning med rinnande vatten 20C 30 sek.
3.Fixering 2x klarningstiden 20C
4.Sköljning med 20C rinnande vatten 20 min
Kopiering:
1.Framkallare tid enligt test
2.Vatten 30 sek
3.Fixering tid enligt fixtest
4.Sköljning 2 min i rinnande vatten
Sedan funderar jag på vilka papper som rekomenderas och om jag måste köpa filter till min kopierings maskin??
Jag hittade i en låda en stor plåtaktig apparat som ser ut som en slags tork som man ska placera bilden mellan en duk och en plåtplatta men jag undrar hur den ska användas??
Tacksam för alla svar!!
MVH Jonatan
Jag har tidigare använt mig av följande recept:
1.Först ca: 8 minuter 20C d-76 som doceras 290ml/film, som agiteras första 30 sedan var trettionde sek.
2.Sköljning med rinnande vatten 20C 30 sek.
3.Fixering 2x klarningstiden 20C
4.Sköljning med 20C rinnande vatten 20 min
Kopiering:
1.Framkallare tid enligt test
2.Vatten 30 sek
3.Fixering tid enligt fixtest
4.Sköljning 2 min i rinnande vatten
Sedan funderar jag på vilka papper som rekomenderas och om jag måste köpa filter till min kopierings maskin??
Jag hittade i en låda en stor plåtaktig apparat som ser ut som en slags tork som man ska placera bilden mellan en duk och en plåtplatta men jag undrar hur den ska användas??
Tacksam för alla svar!!
MVH Jonatan