Annons

Vad ska jag köpa och funkar mitt recept??

Produkter
(logga in för att koppla)

pjh891013

Avslutat medlemskap
Jag har just plockat ur det sissta ur kartongen och redan monterat upp det mesta. Men jag undrar vilka kemikalerier jag ska köpa för att framkalla film och kopiera upp till papper. Funkar mitt gamla recept jag använt mig av i skolan?

Jag har tidigare använt mig av följande recept:
1.Först ca: 8 minuter 20C d-76 som doceras 290ml/film, som agiteras första 30 sedan var trettionde sek.
2.Sköljning med rinnande vatten 20C 30 sek.
3.Fixering 2x klarningstiden 20C
4.Sköljning med 20C rinnande vatten 20 min

Kopiering:
1.Framkallare tid enligt test
2.Vatten 30 sek
3.Fixering tid enligt fixtest
4.Sköljning 2 min i rinnande vatten

Sedan funderar jag på vilka papper som rekomenderas och om jag måste köpa filter till min kopierings maskin??

Jag hittade i en låda en stor plåtaktig apparat som ser ut som en slags tork som man ska placera bilden mellan en duk och en plåtplatta men jag undrar hur den ska användas??

Tacksam för alla svar!!

MVH Jonatan

Tips om vilka kemikalier du skall använda hittar du b.la. på photax.se, där står ofta även hur lång framkallningstid och dyl. Sållade snabbt igenom dina tider och jag tycker att det verkar helt ok.

Angående den där torken, så är det mycket troligt av din beskrivning att döma en tork för fiber fotopapper. Alltså inte papper i plast utan "riktigt" papper.

/Sebastian

pjh891013 skrev:
1.Först ca: 8 minuter 20C d-76 som doceras 290ml/film, som agiteras första 30 sedan var trettionde sek.

Åtta minuter kan väl vara okej. Men vilken film har du? Och vilken kontrast vill du ha?
Sköljningen under rinnande vatten kan du byta ut mot stoppbad som doseras enligt anvisning. Alternativt "spetsa" vattnet med någon procent ättika.
Slutskölj körde jag också med i 20 minuter i början, men det räcker med tio.
Viktigast, vad du faktiskt glömt är att tillsätta ett vätmedel i sköljen i slutet. Det gör att filmen blir mjukare och mindre spröd.

Kopiering:
2.Vatten 30 sek

Precis som i första delen med framkallningen finns stoppbad att använda sig av. Dock inte samma typ av stoppbad. Stoppbadet har den funktionen att den redan börjar stoppar framkallningen och gör att fixet inte behöver jobba lika hårt.
Två minuter till sköljning ser lite kort ut, men det beror förstås också på om det handlar om plast eller fiber. Fiber, som jag aldrig jobbat med, kräver visst sköljning uppåt 20 minuter. För plastpapper, Ilford Multigrade, räcker det med fem minuter.

Sedan funderar jag på vilka papper som rekomenderas och om jag måste köpa filter till min kopierings maskin??

Färghuvud fungerar också som filter till svartvita papper. Jag föredrar dock användning av filter.
Jag har till 99,99 procent använt mig av Ilford Multigrade 4, men jag tycker du ska göra dina upptäckter själv. Det finns mycket där ute.

Sköljer ni film 20min utan HCA? Jag har lärt mig att utan HCA eller annan fixförstörare skall man skölja 60min.

Det var ett år sen jag gick kursen så jag kanske minns fel.

Jag har tängt att framkalla tri-x och ha plastpapper för kopieringen.

Tittade just på min Durst M601 som jag tänkt använda och så att det saknas glas där filtret ska ligga men det borde inte spela någon roll. Kan man kopiera utan filter?

Kan kan man ju men det blir inte bra :) Det finns lösa filtersatser att köpa. Kolla annonserna.

För filmframkallning så har massive dev chart tider till det mesta: Klick!

paco skrev:
Sköljer ni film 20min utan HCA? Jag har lärt mig att utan HCA eller annan fixförstörare skall man skölja 60min.
Med HCA räcker det med 5-10 minuters skölj. Utan HCA 30 minuter.

Rekommenderar HCA. Det byter ut tiosulfatjonerna i fixet mot sulfitjoner, som är lättare att skölja bort.

Till plastpapper behöver du inte HCA, utan det räcker att skölja i 5-10 minuter. Två minuter är nog lite för kort tid, och du riskerar att bilderna gulnar efter en tid.

För att vara extra säker så kan du bada bilderna i selentonare några minuter innan sköljen. Det är inte krångligt.

pjh891013 skrev:
Jag har just plockat ur det sissta ur kartongen och redan monterat upp det mesta. Men jag undrar vilka kemikalerier jag ska köpa för att framkalla film och kopiera upp till papper. Funkar mitt gamla recept jag använt mig av i skolan?

Kopiering:
2.Vatten 30 sek

Jag hittade i en låda en stor plåtaktig apparat som ser ut som en slags tork som man ska placera bilden mellan en duk och en plåtplatta men jag undrar hur den ska användas??

Tacksam för alla svar!!

MVH Jonatan

Hej Jonatan.
Jag tycker att om du inte kan vända dig till någon fotoklubb så gå in på Photax.se. Under rubr. (första sidan) "Nybörjar-Hjälp" kan du ladda ned en "bok" som löser dom första frågorna när man som du är lite ny uppenbarligen. Vänta med det där fin lire som det så oftas talas om på FS. Alltså inte så mycket konstigt innan du är säker på grunderna. Tyvärr har nyare böcker i mörkrumsarbete inte kommit ut på ett tag, i den digitala frälsningsvågens spår, men det finns några böcker som står sig även i dag.
Använd kemi samlar du naturligtvis i en plastdunke och lämnar till återv. i kommunen.
Lycka till i gänget av "analoga tokar".

Mvh
Rolf

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.