Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa, Nikon D2X eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Helmersson

Aktiv medlem
Jag sålde min tidigare Nikon D2H då intresset svalnade, men detta är ett par år sedan och jag har blivit sugen på att handla kamera igen, men frågan är.. Vad ska jag köpa?

Jag har tittat lite extra på en Nikon D2X då jag tycker den verkar riktigt fin, dessutom gillade jag menysystemet på min gamla D2H, och jag antar de är ungefär detsamma på nyare D2X?

Sen har jag även sneglat lite på någon av Canon´s modeller av 1D, ex. 1D MK II.

Jag behöver lite råd och tips av er här.. Gärna personliga åsikter på varför jag ska välja den ena framför den andra!

Hur är det med objektiv, skiljer det nånting i priser mellan Canon och Nikon?
Verkar som det finns mer begagnade objektiv till Canon när man läser annonser här på fotosidan, men de kanske är nåt jag har fått om bakfoten?

Jag fotar mest sport (rally och motocross) och djur, natur, landskap om de har någon betydelse.

Jag hoppas på många jättemånga tips och råd av er här nu.. :)

Mvh
Henric.
 
Jag skulle välja mellan 1DmkII och Nikon D300 istället. Lite större sensor på Canon, med de för och nackdelar det medför. Lite lättare med kort skärpedjup, men lite mindre cropfattning. D v s 300mm på canon blir 375mm. På Nikon blir det 450mm. D300 är lite modernare i det mesta, medan 1DmkII är lite mer proffs.... kanske... smaksak :)
Systemen, Nikon eller Canon tycker jag bara är smaksak. Valet beror nog oftast på vad man har sedan tidigere eller hur man trivs med gränssnittet. Ibland blir jag lite avundsjuk på Nikons fina blixtsystem. Men Canon är inte dumt heller. Begagnatmarknaden är relativt likvärdig.
Varför D300 och inte D2x. Jo för att Nikons sensorer fick mycket bättre brusprestanda från D80, D2x till D90, D300, D3. Har sällan varit så stor skilnad hos en och samma tillverkare mellan 2 sensorgenerationer.
 
Tack för ett väldigt utförligt och bra svar Niclas!

Nu fick jag ännu mer att tänka på, men de är bara bra!
Jag var otroligt nöjd med min gamla D2H, och skulle säkert bli ännu nöjdare med en Canon 1DmkII, är väl menysystemet jag är lite orolig för, men man vänjer sig säkert vid de precis som med allt annat!

Har sett på begagnat annonser att priserna diffar lite upp o ner, hur pass "billig" kamera ska man köpa, eller är de bättre o lägga till lite och få en "riktigt" fin, men som ändå är använd?
Eller ska man helt enkelt låta skicket avgöra?
 
Senast ändrad:
Kamerahus utvecklas snabbt, mycket snabbare än optik. En "gammal" kamera skulle i alla fall inte jag köpa; jag skulle satsa på den dyraste nya, eller nästan nya, kamera jag hade råd med.

För att citera den gode Hr Rockwell:

"March 2008: The D2X has been superceded by the far superior D3 and D300. This review is now an historical artifact, mostly written back in 2005. 2005 is ancient history in digital camera years. "

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.