Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa för blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

adaq

Medlem
Hej! Jag är en hobbyfotograf som funderat på att köpa en blixt. Jag ska fota på min brorsdotters dop och det kan vara ganska mörkt i kyrkan så tänkte att nu kunde vara ett bra tillfälle att slå till på en blixt! Jag vill ha en blixt som går att ha både på kameran men även på ett litet stativ jämte så ljuset även kan komma från andra vinklar än framifrån. Blixten ska passa till en Nikon D5300.

Jag har tittat på Nikon Blixt SB-700 och den verkar ha fått väldigt bra omdöme. Är det någon som har den som kan ge sitt omdöme? Tror ni att det är något som skulle duga till en liten 15 årig hobby fotograf? Eller har ni något annat förslag? Får helst inte kosta över 3000kr

Tack!
 
Och kommer den att fungera när den inte sitter på kameran? Eller måste man köra manuellt då?
 
Nikon SB700 kommer att fungera alldeles utmärkt när den sitter på kameran. Som fjärrblixt (Nikon CLS-system) fungerar den bara om du har en master på kameran, D5300 kan inte själv agera master, till skillnad från D7x00 som kan vara master med sin inbyggda blixt.
SB700 och högre kan agera master åt andra SB700 (och högre)
 
Kolla upp om du får använda blixt under dopet

Nikon SB700 kommer att fungera alldeles utmärkt när den sitter på kameran. Som fjärrblixt (Nikon CLS-system) fungerar den bara om du har en master på kameran, D5300 kan inte själv agera master, till skillnad från D7x00 som kan vara master med sin inbyggda blixt.
SB700 och högre kan agera master åt andra SB700 (och högre)

Tror SB700 kan styra SB600 också (inte säkert om det gäller tvärtom dock). SB-600 och SB-800 är förra versionen av SB-700 och SB-9X0. Tror de har i princip samma funktioner och kraft men kostar mycket mindre på begagnatmarknaden. Ett enkelt sätt att starta med blixt som inte är på kameran kan ju vara att skaffa en "blixtsko-förlängare". Då behåller man automatläget (iTTL) men kan få ljus från annat håll än framifrån.

Men angående att använda blixt på själva dopet, kolla av förhand om det är ok. Jag har för mig att det inte är så poppis att det blixtrar när man är i kyrkan. Ett alternativ till blixt är ju ett ljusstarkt fast objektiv, typ 35/1.8DX eller 50/1.8 (se till att få AF-S så AF funkar på din kamera). En gammal manuell fokus typ 50/1.4 AIS kan ju vara bra också. När jag fotograferat i kyrkor har jag ändå använt manuell fokus eftersom autofokus-ljudet kan störa och ibland har AF svårt att hitta när det är mörkt. Kanske använda stativ eller något att stödja kameran på kan också hjälpa. Och håll koll på att det inte blir för långa slutartider så allt blir suddigt. Efter dopet på "familjebilden" kan man ju blixtra på så mycket man vill.
 
ANNONS