Annons

Vad ska jag köpa för 27" skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst finns det dåliga led-skärmar i bärbara datorer. Men det finns riktigt bra också. Titta t ex på MBP 13.

Jag köpte en mbp för ett år sedan. Inte för att skärmen är riktigt bra utan snarare pga att det var den bästa jag kunde hitta. Jag väntar mej dock lite bättre paneler i nästa generation med tanke på de fina skärmarna apple lyckats peta in i iphone och ipad. Imac inkluderad naturligtvis.

Dock köpte jag en Dell 2711 pga ekonomin.

/K

Är jag söt så här--> Är klart din bästa bild, grymt snygg

Men nu är det inte LED eller inte som var min fråga.

Min orginalfråga var Apple LED vs Andra LED

Uppskattar all input, men jag SKA ha en LED skärm så eventuella invändningar mot detta är lika med noll intresse, då jag anser att LED ÄR överlägset LCD eller andra typer av bildskärmar av samma storlek när det gäller att presentera en bild på ett verkligt sätt

Tack för det!

Då antar jag att du snart inhandlar en Apple Cinema 27" då.

/K

Jag haffade en kille vid Eizo-montern och frågade varför de inte använde sig av Ledtekniken i sina bättre skärmar. Han påstod att Ledtekniken som är tillgånglig för rimliga priser idag är vita ledlampor som bakgrundsbelysning och (enligt honon) absolut inte var förenligt med seriös bildredigering öht, utan snarare lämpad för web och tv. Däremot så kommer (finns faktiskt redan men dyrt och sällsynt) så kallad RGB- Led att vara framtidens teknik för bildskärmar, men som ännu är lite för dyr att i förfinad teknik konkurrera med den nuvarande traditionella Lcd-tekniken.

/K

Måste bara tillägga här att Apple nya skärmar är inga bildbehandlings eller grafikskärmar. De är helt enkelt konsumentskärmar för multimediabruk. glossy ytan förvränger bilden, och ja bilden ser trevlig ut på skärmen, men motsvarar inte "verkligheten". Det här alltså om man gör print av bilder. Har även hört att många haft problem att kalibrera skärmen rätt. Det vet jag inte mer om eftersom jag inte testat att kalibrera en sån. Men ifall du vill ha en seriös skärm för bildbehandling, skaffa en matt. både eizo, nec, la cie och flera andra erbjuder sjyssta skärmar i samma prisklass som apple (dock inte 27") Om du däremot bara lägger ut bilder på webben och inte gör prints så kan en cinema led fungera riktigt bra.

Måste bara tillägga här att Apple nya skärmar är inga bildbehandlings eller grafikskärmar. De är helt enkelt konsumentskärmar för multimediabruk. glossy ytan förvränger bilden, och ja bilden ser trevlig ut på skärmen, men motsvarar inte "verkligheten". Det här alltså om man gör print av bilder. Har även hört att många haft problem att kalibrera skärmen rätt. Det vet jag inte mer om eftersom jag inte testat att kalibrera en sån. Men ifall du vill ha en seriös skärm för bildbehandling, skaffa en matt. både eizo, nec, la cie och flera andra erbjuder sjyssta skärmar i samma prisklass som apple (dock inte 27") Om du däremot bara lägger ut bilder på webben och inte gör prints så kan en cinema led fungera riktigt bra.

Tack för konstruktiv input , värt att tänka på

Jag har inte haft dessa problem med dom nya iMac:arna, det har fungerat bra att profilera dom. Glossy-ytan är jag inte speciellt nöjd med heller, men det är mest för att den speglar så in i bänken.

Vi använder numera ett par av dom nya iMac:arna för bildbehandling med gott resultat.

/Karl

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto