Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa för 27" skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Surgeon

Aktiv medlem
Tjena kära fotosidanmedlemmar

Ska köpa ny 27" skärm som ska kopplas ihop med min nya MacBook Pro och är lite osäker på vad jag ska köpa.

Står mellan Apple´s LED skärm och alla andra alternativ

Kandidat 1-->Apple LED Cinema Display 27" http://www.apple.com/se/displays/

Kandidat 2-->Andra 27" LED skärmar

ge mig råd vad jag ska shoppa + varför detta alternativ är bättre än apple´s skärm!

Dell U2711, det är i stora drag samma skärm fast billigare. Det är också samma skärm som sitter i iMac 27". Om man får något extra om man väljer Apples vet jag inte. Den har iallafall inte inbyggda högtalare.

Jag är nöjd med min, använder den på en 13" MBP av enklaste modell och det funkar kanon.

Har en Dell U2711 och är riktigt nöjd med den. Det enda som jag själv tycker inte håller måttet är foten som är lite plastig. Den blir också lite varm men det känner man ju inte om man inte hänger över den :)

Dock har den inte LED bakgrundsbelysning, så det är inte samma skärm som sitter i iMac 27".

I stora drag är det faktiskt samma skärm, men bakgrundsbelysningen och några andra saker skiljer sig åt.

Ja det är LED-belysningen som skiljer dessa åt, samt att Apple använder sig av "blank" skärm, vilket alltså inte Dell gör.
Faktum är att det verkar vara i de lite billigare (med några få undantag) skärmarna där tillverkarna överlag valt LED-belysning. Måhända är det mindre lämpligt med LED-tekniken vid bildredigering..?

/K

Tänk på att med Appleskärmen så "får du med en strömanslutning" till datorn. Dvs. du spar typ 900:- på att inte behöva köpa en till / flytta laddare om du sittor på lite olika ställen.
Sen är väl förvisso Eizo skärmar av lite bättre kavlite men...

Tänk på att med Appleskärmen så "får du med en strömanslutning" till datorn. Dvs. du spar typ 900:- på att inte behöva köpa en till / flytta laddare om du sittor på lite olika ställen.
Sen är väl förvisso Eizo skärmar av lite bättre kavlite men...

Nja, jag köpte en "Display till Minidisplay" för ca 180 kr på Dustin. Eller menar du något annat än anslutningskabeln?

/K

Nope, jag menar ström till MacBooken dvs en nätadapter, följde med till 24" ivf.

Han har redan en macbook och således en nätadapter. Menar du nätkabel till skärmen så följer det med en till alla skärmar såvitt jag vet.
För Dellskärmen behöver man sedan en anslutning till Macbookens minidisplay och det är den jag pratar om, dvs en kabel som i ena änden passar i skärmens displayport och i andra änden i Macbookens miniport.

http://www.dustinhome.se/pd_5010332241.aspx

/K

Senast ändrad:
Det finns en inbygd nätkabel till MacBooken i Cinema Display 27" inkl en USB-kabel. se bild:http://www.apple.com/displays/

Således kan du ta ha laddaren på kontoret / lantstället / i bilen osv....

För mig så gjorde det att jag slapp köpa en extra nätadepter då jag har skärmen på mitt kontor, har en laddare i lägenheten. Så jag slipper släpa med mig laddare så fort jag ska till kontoret. Kanske inget "deal-breaker" men.... kan vara ett sätt att spara in ett köp av en extra nätadepter.

MVH
Micke

Tack för tipsen, men efter att sett en LED skärm så har jag svårt att välja någonting annat.

Som några sagt, en av fördelarna med appleskärmen är just att man inte behöver mer än 1 kabel, den förgrenar sig i 3 kablar vid datorn, så snyggt och smidig lösning så man får ståpäls.

Men detta är ingen showstopper, Apples skärm kostar 10-11papp,kan jag hitta en bra LEDskärm för ett lägre pris så kan jag tänka mig att INTE ha en Apple logga på bordet oavsett hur snygg och smart den är.

Lysrör? Inte den blinkande typen som sitter i taken va ;-)

CCFL-rör kallas dessa... Det finns olika typer av led-teknik, och jag antar att det är en billig variant som sitter i de billigaste skärmarna. Det finns dock andra varianter av led som ska vara mycket bra. Dessa skärmar har jämnare belysning, möjlighet till högre ljusstyrka ( kanske inte så viktigt för redigering av bilder som det är för tv-apparater), klarare färger och avger mindre värme. Men de ledbelysta skärmar som numer sitter i var och varannan bärbar dator ger ju knappast någon wow- upplevelse jämförelsevis.

/K

Men de ledbelysta skärmar som numer sitter i var och varannan bärbar dator ger ju knappast någon wow- upplevelse jämförelsevis.

/K

Håller nog inte med om att LEDskärmar skulle ge en sämre wow känsa än lcd, snarare tvärtom.

Det jag utvärderat under den senaste månaden när det gäller bärbara datorer och bildvisning är nog tvärtom. LCD ger en sämre upplevelse av bilden, nu har jag ju bara kollat på Mac´ar men jag tror inte att WinPC LED skärmar skulle vara sämre

Håller nog inte med om att LEDskärmar skulle ge en sämre wow känsa än lcd, snarare tvärtom.

Det jag utvärderat under den senaste månaden när det gäller bärbara datorer och bildvisning är nog tvärtom. LCD ger en sämre upplevelse av bilden, nu har jag ju bara kollat på Mac´ar men jag tror inte att WinPC LED skärmar skulle vara sämre

Jag tycker att skärmarna på bärbara är under all kritik oavsett led-lcd eller traditionell lcd. Jag menar att ledtekniken i sig knappast är någon revolution, det är helt andra faktorer som gör skillnaden på en bra eller dålig skärm.
Att leta efter en bra skärm för bildbehandling kräver andra kriterier än vilken bakbelysningsteknik skärmen är bestyckad med.

/K

Jag tycker att skärmarna på bärbara är under all kritik oavsett led-lcd eller traditionell lcd. Jag menar att ledtekniken i sig knappast är någon revolution, det är helt andra faktorer som gör skillnaden på en bra eller dålig skärm.
Att leta efter en bra skärm för bildbehandling kräver andra kriterier än vilken bakbelysningsteknik skärmen är bestyckad med.

/K
Är jag söt så här--> Är klart din bästa bild, grymt snygg

Men nu är det inte LED eller inte som var min fråga.

Min orginalfråga var Apple LED vs Andra LED

Uppskattar all input, men jag SKA ha en LED skärm så eventuella invändningar mot detta är lika med noll intresse, då jag anser att LED ÄR överlägset LCD eller andra typer av bildskärmar av samma storlek när det gäller att presentera en bild på ett verkligt sätt

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto