Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad saknar ni som INTE använder PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottaje

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar vad ni som satsat på andra program än Photoshop saknar i era program - om något...
Jag avser "vanlig" bildbehandling här - jag tänker mig ett digitalt mörkrum alltså.
Skule du rekommendera ditt program till mig (eller ngn annan)?
Varför?
Varför inte?

Undrar Lotta som tycker Photoshop är både dyrt och tungrott
 
Nångång testade jag ett gratisprogram som jag tror hette Paint Shop eller nåt! Men där fanns inte ens skugg/efterbelysnings-funktionen! Då går det ju inte att göra nån seriös bildbehandling om man saknar den!

Men visst! PS är dyrt och onödigt stort kanske! Själv fick jag programmet på köpet när jag köpte en digitalkamera för några år sen! Engelsk version 6, och den duger fortfarande! :)
 
Jag saknar förståelse!

Förståelse för att inte alla använder PS. Själv använder jag GIMP, som är alldeles utmärkt. Jag har hittills inte stött på något som gått att göra i PS men inte går att fixa i GIMP.

Nu ska du inte dra för stora växlar på min erfarenhet; jag är inte en expertanvändare av bildbehandlingsprogram.

Per.
 
lottaje skrev:
Undrar Lotta som tycker Photoshop är både dyrt och tungrott

Tungrott vet jag inte. Det finns väl inget program man kan finna mer onlineguider till än photoshop? Förutsättningarna för att finna lösningar på sina problem ser jag alltså som störst med PS. Sen vad gäller kostnaden så finns ju PS Elements, med allt du kan tänka dig behöva för "vanlig" bildbehandling, som du skriver. Det kostar ju knappt en tiondel av vad stora PS kostar.

/jer.
 
Lightroom då - hur står det sig?

När jag läser rescensionerna här på Fotosdian får jag en känsla av att man "ska ha" Photoshop även om många skriver att de inte använder särskilt många funktioner.
(Eller vad säger Lars-Erik?? *ler*)

Då borde jag kunna spara både pengar och plats på hårddisken genom att hitta det "utimata" programmet som innehåller precis rätt grejor.
Tyvärr har jag för liten erfarenhet av digital bildbehandling för att kunna lista vilket - därav frågan.
 
Jag saknar ingenting.

Den som påstår att program X är bättre än program Y har nog tagit sig tid att verkligen lära sig X, men inte Y. Det kräver en lång tillvänjning innan man blir riktigt produktiv med ett nytt program.

GIMP är ett utmärkt program, som kostar noll och kan ungefär allt. Tanka ner det och lägg ett par hundra kronor på boken av Akkana Peck (ISBN10: 1590595874 ISBN13: 9781590595879) så har du en bra start.

Andra fina program med rimlig prislapp:
- Picture Window Pro
- LightZone
- Paint Shop Pro
- PhotoImpact
- Photofiltre
 
Senast ändrad:
Inget. Fundera på vad det är du behöver göra i datorn med ditt utgångsmaterial för att få fram de bilder du vill ha. Vanliga funktioner som att justera exponeringen, beskära, etc, etc, etc.... finns idag inbyggt t.ex i ACDSee och varför inte börja med att se hur långt det program som kameratillverkaren skickar med räcker?

Vad jag är ute efter är att det inte finns något som är "bäst" i absolut mening. Det kan bara mätas mot det behov du har som fotograf. Det som är perfekt för den ene är helt otillräckligt eller onödigt dyrt och komplext för den andre.
 
Bra tänkt Jan - och det är väl min känsla också, att jag inte vill köpa på mig mer än jag behöver.
Problemet som jag ser det är att jag tänkter "analogt" dvs. just på beskärningar, efterbelysning etc. samtidigt som jag vet att möjligheterna med digital bildbehandling är mycket större än så.

Alltstå vill jag gärna veta vad vanliga användare har för önskningar och behov - för jag har en känsla av de snart bli mina - eller borde bli i alla fall.
(Jag tror ju fortfarande på att ta rätt bild redan i kameran! Mycket analogt...)

Att jag frågar i relation till photoshop är för att PS tycks vara måttstocken som allt annat mäts emot.
Fast jag ska ta och titta på CDn som följde med kameran - det är ju en billig lösning i alla fall.
*ler*

/Lotta
 
lottaje skrev:
Hej!

Jag undrar vad ni som satsat på andra program än Photoshop saknar i era program - om något...
Jag avser "vanlig" bildbehandling här - jag tänker mig ett digitalt mörkrum alltså.
Skule du rekommendera ditt program till mig (eller ngn annan)?
Varför?
Varför inte?

Undrar Lotta som tycker Photoshop är både dyrt och tungrott

Fotar du mycket i RAW-format så skulle jag titta på Adobe Lightroom,
 
Kan glatt rekommendera LightZone från LightCrafts. Det passar mig alldeles utmärkt då jag inte behöver mer än ett digitalt mörkrum, vilket LightZone är. Lätt att använda, relativt billigt (till och med gratis om man kör linux. Inte uppdaterad till senaste versionen än, men ändå...), oförstörande raw-bearbetning, m.m. På hemsidan har de 3 filmer som visar lite vad man kan göra. Går dessutom att ladda hem en fullt fungerande version och pröva i 30 dagar. Efter att mina 30 dagar var slut, var jag helt enkelt tvungen att handla... :)
 
lottaje skrev:
Lightroom då - hur står det sig?

Jag gillar det. För min del vill jag efterbehandla bilderna så lite som möjligt. Jag vill beskära, fixa lite kontrast och kanske skärpa - för det duger LR. Mer avancerad bildbehandling än så är JAG inte intresserad av.

Fördelen med LR är att det är väldigt bra för att gå igenom stora mängder bilder och snabbt sortera bort och radera det man inte vill ha. Likaså är det väldigt enkelt att "exportera" en stor mängd behandlade filer i ett enda steg.

Jag jobbade tidigare med AcdSee och Elements och båda är trevliga program men jag jobbar säkert dubbelt så snabbt med LR!

mvh
Anders
 
Vad jag skulle sakna om jag inte hade PS var alla kunniga medmänniskor som villigt delar med sig av sina kunskaper och som jag kan rådfråga om jag stöter på problem.

Förutom detta så skulle jag sakna alla fria actions, mm.
 
Didgeridoohan skrev:
Kan glatt rekommendera LightZone från LightCrafts. Det passar mig alldeles utmärkt då jag inte behöver mer än ett digitalt mörkrum, vilket LightZone är. Lätt att använda, relativt billigt (till och med gratis om man kör linux. Inte uppdaterad till senaste versionen än, men ändå...), oförstörande raw-bearbetning, m.m. På hemsidan har de 3 filmer som visar lite vad man kan göra. Går dessutom att ladda hem en fullt fungerande version och pröva i 30 dagar. Efter att mina 30 dagar var slut, var jag helt enkelt tvungen att handla... :)

Kan bara instämma! Även jag testade LightZone i 30 dagar och var efter det bara tvungen att handla. /Jocke
 
Jag saknar gränssnittet i de senare versionerna av PS. Själv använder jag Corel PhotoPaint, och även om det kan alla konster som PS klarar så är PS mer genomtänkt och lättarbetat. PhotoPaint känns äldre och klumpigare.

GIMP har jag också, men där kommer jag inte alls överens med gränssnittet så den använder jag ytterst sällan. Det är säkert en vanefråga, hade jag lärt mig bildbehandling från början med GIMP så hade jag säkert uppskattat det.

Jag skulle rekommendera att du tar en titt på Paint Shop Pro. Det finns en demoversion att ladda hem från www.corel.com så du kan testa vad du tycker om den. En ny version har precis kommit ut, jag har inte sett någon recensera den än så jag vet inte vad som sägs om den. Men testa själv kan man ju alltid.


/Johan
 
codrus skrev:
Jag saknar gränssnittet i de senare versionerna av PS. Själv använder jag Corel PhotoPaint, och även om det kan alla konster som PS klarar så är PS mer genomtänkt och lättarbetat. PhotoPaint känns äldre och klumpigare.

GIMP har jag också, men där kommer jag inte alls överens med gränssnittet så den använder jag ytterst sällan. Det är säkert en vanefråga, hade jag lärt mig bildbehandling från början med GIMP så hade jag säkert uppskattat det.

Jag skulle rekommendera att du tar en titt på Paint Shop Pro. Det finns en demoversion att ladda hem från www.corel.com så du kan testa vad du tycker om den. En ny version har precis kommit ut, jag har inte sett någon recensera den än så jag vet inte vad som sägs om den. Men testa själv kan man ju alltid.


/Johan
Jag håller med om vartenda ord. Det är svårt att byta till GIMP om man är van vid annat, tyvärr. Själv använder jag PhotoImpact och jobbar snabbt i det, men eftersom tillverkaren Ulead nu är uppköpt av Corel gissar jag att de inte fortsätter sälja både PhotoImpact och Paint Shop Pro. Med tanke på användarvänlighet, pris och "framtidssäkerhet" är Paint Shop Pro X2 säkert ett bra val.

Val av råkonverterare kan jag inte ge råd om.
 
lottaje skrev:
Då borde jag kunna spara både pengar och plats på hårddisken genom att hitta det "utimata" programmet som innehåller precis rätt grejor.
Tyvärr har jag för liten erfarenhet av digital bildbehandling för att kunna lista vilket - därav frågan.

Jag skulle rekommendera något av de bildbehandlingsprogram som kostar mellan 500 - 1 500 kr. De innehåller allt det väsentliga för att du ska komma igång med bildbehandling. PS Elements 5 har två fördelar gentemot andra program i den klassen; den får ofta ärva finesser från sin storebror PS. Dessutom, om du någon gång skulle vilja gå vidare och vill skaffa ett proffsprogram, så är det lätt att byta från PS Elements till PS, då användargränssnittet är nästan identisk.

Men ta nu inte detta som att du måste köpa PS Elements, då de andra programmen har också fullt tillräckligt med funktioner för normala husbehov (och mer därtill).
 
Eeros skrev:
Jag skulle rekommendera något av de bildbehandlingsprogram som kostar mellan 500 - 1 500 kr. De innehåller allt det väsentliga för att du ska komma igång med bildbehandling. PS Elements 5 har två fördelar gentemot andra program i den klassen; den får ofta ärva finesser från sin storebror PS. Dessutom, om du någon gång skulle vilja gå vidare och vill skaffa ett proffsprogram, så är det lätt att byta från PS Elements till PS, då användargränssnittet är nästan identisk.

Men ta nu inte detta som att du måste köpa PS Elements, då de andra programmen har också fullt tillräckligt med funktioner för normala husbehov (och mer därtill).

Om jag inte använde PS skulle jag sakna det oerhört mycket! Skulle isåfall "trösta" mig med PS Elements version 4.0 eller 5.0 som innehåller den väldigt bra rawkonverteraren Adobe Camera Raw.
Vidare kan lillebror hantera DNG-filer som spås bli en läsbar raw-standard för lagrade arkivbilder.

Fast vad jag inte riktigt fattar är att så många på FS har PS CS2 eller CS3. Vi snackar ju om c:a 10.000:- då. Elements kostar 800:-.

Har verkligen alla licenser för sina CS eller CS2/CS3 eller cirkulerar det crackade versioner? Skulle aldrig våga köra med ett olicensierat program. Dels för att jag använder det i yrket och dels för att det är olagligt. Vi fotografer kan aldrig med rätta klaga om någon snor våra bilder om många av oss kör bildbearbetningsprogram olagligt. (Lite OT, men viktigt!)

Lennart
 
lottaje skrev:
[..klipp.]Alltstå vill jag gärna veta vad vanliga användare har för önskningar och behov - för jag har en känsla av de snart [..klipp..]

Ska jag ge en rekommendation så blir det att prova PaintShopPro. (Finns att hämta här http://www.corel.com/servlet/Satell...&lc=en&ppg=CorelCorp/Trials/DownloadContainer) Är det funktioner du saknar där men som finns i PS (fullversion...) så är det väl bara att köpa PS...

Om jag fattat prisbilden rätt är hur som helt kostnaden för att köpa PSP att se som en marginalkostnad om du senare ändå ska köpa PS
 
...och de stora förlorarna på piratkopieringen är just de små tillverkarna, vars program folk skulle kunna köpa till en rimlig summa.

I stället snor de flesta PhotoShop, med motiveringen att "det är för dyrt". Suck.

Som en protest mot Adobes dominans väljer de flesta att köra just Adobes program. Visserligen stulet, men i alla fall. Hål i huvudet, anser jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.