ANNONS
Annons

Vad saknar ni i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

laan

Aktiv medlem
Som rubriken frågar.. Vad saknar ni som använder Lightroom? Vilka nödvändiga funktioner för vardagsredigering saknas? För lite mer krävande redigering osv.

jag sitter nu med photoshop cs för pc, men ska byta till Mac och funderar på om LR räcker, eller om jag måste köpa en ny CS3 licens med för att "överleva".

Tack på förhand!

Vettig brusreducering. Annars behöver jag egentligen ingenting. Använder bara PS för direkta retuscheringar eller sånt som alltid kommer att kräva värre program än råkonverterare.
Jo förresten, jag tycker att det är konstigt att man inte kan sätta centrumpunkt för vinjettering. Om man beskär en bild hårt åt ena kanten så kan man inte vinjettera den från mitten av det nya utsnittet. Korkat.

En licens...

Har prövat demon och det finns väl saker som kan bli bättre. Men kopplingen till Adobes övriga mjukvaror överväger bristerna.

/Maverick

h-a-s-t-i-g-h-e-t

allting går fortfaranden slött, byte mellan moduler, scrollning, visning av större bild, uppdatering av minitatyrer mm. Detta på en iMac 20" 2.16Ghz med 2 Gig minne och 256mb x1600 grafik.

Fredrik

nifo skrev:
h-a-s-t-i-g-h-e-t

allting går fortfaranden slött, byte mellan moduler, scrollning, visning av större bild, uppdatering av minitatyrer mm. Detta på en iMac 20" 2.16Ghz med 2 Gig minne och 256mb x1600 grafik.

Fredrik

Jag tycker det går snabbt inom LR men däremot när jag ska in i PS en sväng så går det lite trögt. Jag har lite snabbare processor och 4GB dock.

Jag tror att Lars menade mest om LR kan ersätta PS även om rubriken är lite missvisande.

Beror litet på hur du använder din nuvarande CS. Använder du lager och masker måste du ha PS för att LR klarar inte sådant.

Själv är det det enda jag saknar. Ge mig motsvarighet till U-point i Nikon Capture NX och jag kan nog glömma PS för vardagsredigering.

Ett svar som inte har med din fråga att göra...
Jag har läst här på FS att du kan "omvandla" din PC-licens till en Mac-licens utan att köpa en ny. Kanske värt att kolla upp?

Hej
För LR så får du båda licenserna, jag fick för mac o pc

För photoshop e det full ny licens som gäller om du skall byta, din gamla e inte värd vatten vad jag förstår.

Roine

dubbla skärmar, dett skulle va som dett nya focus från hasselblad kan allt som lightroom kan + en massa gotter :) men kräver dock en bättre maskin :-(

Thompus skrev:
Jag tycker det går snabbt inom LR men däremot när jag ska in i PS en sväng så går det lite trögt. Jag har lite snabbare processor och 4GB dock.

Kan man på något vis få snabbare uppdatering av i alla fall miniatyrerna efter att man scrollat? Strå mig något fruktansvärt på den/de sekund/sekunderna man får vänta innan man får OK miniatyrer efter att man just scrollat...?

/Fredrik

nifo skrev:
Kan man på något vis få snabbare uppdatering av i alla fall miniatyrerna efter att man scrollat? Strå mig något fruktansvärt på den/de sekund/sekunderna man får vänta innan man får OK miniatyrer efter att man just scrollat...?

/Fredrik

Markera alla filer i "Library" gå in under "Library" i menyn, sen "Preview" och slutligen "Render 1:1 Previews"

har du många bilder så kan du springa och fika lite medans LR renderar... har du över 30 000 så kanske du kan åka till Grekland en vecka medans LR renderar ;-)

Det jag saknar:

- Bättre brusreducering.

- Möjlighet att addera text som läggs in i/ovanpå bilden vid export.

- Lite små fix så att jag kan ställa in användargränssnittet som jag vill ha det.

- En äkta fullskärms preview.

- Stöd för två skärmar vore kanske nice också.

Mina redigeringsbehov är ganska små och amatörmässiga, nöjer mig normatl med lite justering av vitbalans och exponering, kanske kontrast och så beskärning.

Jag klarar mig med enbart Lightroom för 99% av mitt bildredigerande. Endast någon enstaka gång tar jag upp bilderna i Elements för ytterligare justeringar.

Mvh
Anders

Jag saknar att man inte kan ha "filmremsan" längst ner till höger som i adobe camera raw.

roinek skrev:
jag drog in 80 000 bilder, det tog 3-4 veckor.

25 dagar x 24 timmar = 600 timmar. Alltså ca 130 bilder i timmen, det var inte skoj!

Själv tycker jag LR är acceptabelt snabbt och man kan ju faktsitk jobba på med annat i LR samtidigt som importen pågår.

Jag har inte klockat men att importera 2-300 raw bilder brukar väl ta ca 5-10 minuter, eller? Storleken på preview har stor betydelse för hastigheten. Lagom för att ta en fika, kolla fotosidan eller något annat! :)

roinek skrev:
[BFör photoshop e det full ny licens som gäller om du skall byta, din gamla e inte värd vatten vad jag förstår.
Roine [/B]

Numera är det ju enkelt och går snabbt att köra Windows på Macen och det är billigare att köpa Vista än PhotoShop ...

nifo skrev:

/Fredrik
Det har du rätt i, det går rätt långsamt hos mig med. Även skärpan kan ibland ta tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar