Annons

Vad saknar jag till bröllopsfotograferingen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bandyadde

Aktiv medlem
Hej!
Jag är gäst på ett bröllop snart och hade inga planer för att fota annat än vanliga gästfoton. Nu har det uppstått ett problem för bröllopsparet och det är att dom står utan fotograf och jag har blivit lösningen. Det är första gången som jag ska fota ett bröllop och behöver förmodligen komplettera utrustningen en del! Idag har jag en d7100, 50mm/1,4 zeiss, nya 80-400vr samt ett 105/2,8 macro. Dessutom så har jag Olympus E-M1, med 12-40 2,8 och ett 75/1,8. Jag har även en sb-900 blixt. Vad mer måste jag ha? vilket objektiv? Blixt till Olympusen? Vad får jag absolut inte glömma?

Tack på förhand för alla tips och förslag:)
OBS! Jag har verkligen försökt att få bröllopsparet att hitta en annan lösning så inga gliringar på det tack, jag vet vad jag kan och inte;)

Stativ kanske?

Hej!
Jag är gäst på ett bröllop snart och hade inga planer för att fota annat än vanliga gästfoton. Nu har det uppstått ett problem för bröllopsparet och det är att dom står utan fotograf och jag har blivit lösningen. Det är första gången som jag ska fota ett bröllop och behöver förmodligen komplettera utrustningen en del! Idag har jag en d7100, 50mm/1,4 zeiss, nya 80-400vr samt ett 105/2,8 macro. Dessutom så har jag Olympus E-M1, med 12-40 2,8 och ett 75/1,8. Jag har även en sb-900 blixt. Vad mer måste jag ha? vilket objektiv? Blixt till Olympusen? Vad får jag absolut inte glömma?

OBS! Jag har verkligen försökt att få bröllopsparet att hitta en annan lösning så inga gliringar på det tack, jag vet vad jag kan och inte;)

Trebent eller enbent om ljuset är dåligt.

Hej!

Du saknar erfarenhet. Din utrustning funkar.

Ta reda på så mycket du kan om förutsättningarna. Besök kyrkan. Prata med brudparet om hur ceremonin kommer att gå till.

Tänk på att inte "blixtra" sönder hela ceremonin. Jag använder aldrig blixt under vigseln.

Du saknar erfarenhet. Din utrustning funkar.

Ta reda på så mycket du kan om förutsättningarna. Besök kyrkan. Prata med brudparet om hur ceremonin kommer att gå till.

Tänk på att inte "blixtra" sönder hela ceremonin. Jag använder aldrig blixt under vigseln.

Japp erfarenheten är inte på topp men som dom sa h"ellre några bilder än inga alls"! Man önskar det vore fåglar som gifte sig:) Jag är väldigt ödmjuk inför det faktumet och förhoppningsvis hittar dom en erfaren fotograf som tar "brudparsbilden" och vigseln så kan jag sköta festen, mingel och sånt:) Men jag måste vara beredd att hoppa in och jag lämnar aldrig något åt slumpen! Min första check är just detta, har jag utrustningen för det? Men det verkar jag ju ha:) Sålde min D800 och 24-70 i höstas och den combon hade man ju iofs velat ha kvar nu!!!!! Min oro t.ex. är ju ljuset i kyrkan och det faktum att 80-400an inte är tillräckligt ljusstark och att blixt förmodligen inte är ett alternativ!

En assistent?

Har du någon som kan hjälpa till med att bära grejorna och assistera med kamerorna? Det är alltid bra.

Eftersom att du är gäst så bestäm dig innan HUR mycket du skall fota.
Kanske fram till middagen eller liknande.
Det är skillnad på att vara gäst o fotograf, i alla fall för mig

Hej!

Erfarenhet :) (sorry, uppreprning)

Med två kamerahus (av samma märke) så slipper du byta objektiv i tid och otid och får dessutom backupkamera om något händer.

Så: Låna backupkamera och ha reservbatterier till blixt och kamera. Rekognosera platsen innan. Provfota på plats och gärna paret innan. Stativ förstås.

(har du 80-400 på en 7100?)

Erfarenhet :) (sorry, uppreprning)

Med två kamerahus (av samma märke) så slipper du byta objektiv i tid och otid och får dessutom backupkamera om något händer.

Så: Låna backupkamera och ha reservbatterier till blixt och kamera. Rekognosera platsen innan. Provfota på plats och gärna paret innan. Stativ förstås.

(har du 80-400 på en 7100?)

Jag har även en D300s som jag har som backup till 7100, ingen backup till Olympusen dock.
Japp mina huvudsakliga fotoobjekt är fåglar och 80-400 och D7100 är en riktigt bra combo. Enda anledningen att jag har Nikon kvar är just fågelfoto i övrigt så använder jag Olympus spegellösa, and I love it:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar