Annons

Vad saknar en 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad saknar en 350D?

PMD skrev:
Det handlar väl om toleranserna för var fokus ska hamna inom oskärpecirkeln?

PD
Ja, och speciellt vid låga bländartal från 2,8 och nedåt. Där är fokuseringen på 20D dock märkbart bättre.

Spotmätning har jag aldrig haft tillgång till och vet inte vad jag skulle ha det till. Den centrumutsnittsmätning man kan ställa in eller få med * knappen räcker bra. Samma funktion på 350D och 20D.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad saknar en 350D?

BugEyes skrev:
Den centrumutsnittsmätning man kan ställa in eller få med * knappen räcker bra. Samma funktion på 350D och 20D.

Stopp och belägg!

Är det så att * alltid mäter med centrumvägd mätning oavsett vad kameran är inställd på?!?

Annars håller jag med, jag tycker centrumvägd mätning funkar klockrent, men är man riktigt inkörd med spotmätning så förstår jag att det känns som en miss.
 
Re: det enda jag kan komma på

Paul.r.Lindqvist skrev:
spot mätning och ergonomi

/Paul L.

Kan kanske stämma till viss del, om man bara använder lite lättare zoom gluggar. Men att använda riktiga gluggar som 70-200 och uppåt då skulle jag nog har svårt att vänja mig.


/Paul L.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad saknar en 350D?

emilsall skrev:

Är det så att * alltid mäter med centrumvägd mätning oavsett vad kameran är inställd på?!?

Det är vad jag trott, rätta mig gärna så jag lär mig om det inte är så. Enda undantaget jag vet är vid blixtfoto när den mäter med förblixten, fortfarande centrumutsnitt så vitt jag vet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad saknar en 350D?

BugEyes skrev:
Det är vad jag trott, rätta mig gärna så jag lär mig om det inte är så. Enda undantaget jag vet är vid blixtfoto när den mäter med förblixten, fortfarande centrumutsnitt så vitt jag vet.

Heh, jag tänkte ju att du skulle lära mig! Hoppas någon annan kan hoppa in och reda ut detta?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad saknar en 350D?

emilsall skrev:
Heh, jag tänkte ju att du skulle lära mig! Hoppas någon annan kan hoppa in och reda ut detta?
Jo, det är så. Den knappen använder man ju för att mäta ljuset mot något man siktar på så det kan inte gärna vara på annat sätt. Dock saknar den funktion i M läget naturligtvis och vad den gör i automatlägena är jag osäker på, använder dom sällan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad saknar en 350D?

BugEyes skrev:
Jo, det är så. Den knappen använder man ju för att mäta ljuset mot något man siktar på så det kan inte gärna vara på annat sätt. Dock saknar den funktion i M läget naturligtvis och vad den gör i automatlägena är jag osäker på, använder dom sällan.
Nej, på 350D är *-knappen automatiklås. När man trycker på den knappen så låses exponeringsinställningarna.

Ljusmätningsmetod ställs in oberoende av *-knappen. Man ställer in ljusmätningsmetod via en meny, och det finns ett snabbval till den menyn på vänster pilknapp.
 
oskarrr skrev:
Va?! Varför behöver du mer pixlar?

Fler pixlar ger exaktar färgåtergivning, beroende på att ytan som varje pixel upptar blir mindre och därmed ökar exaktheten i den framräknade RGB-värdet för varje pixel som baseras på omkringliggande.
 
Lite konstig tråd det här...Det är väl inte många som köpt 350d osett eller ? När jag köpte min så visste jag om kamerans funktion och fakta.Jag visste om att den var liten så jag köpte ett batteripack direkt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad saknar en 350D?

PMD skrev:
Nej, på 350D är *-knappen automatiklås. När man trycker på den knappen så låses exponeringsinställningarna.

Ljusmätningsmetod ställs in oberoende av *-knappen. Man ställer in ljusmätningsmetod via en meny, och det finns ett snabbval till den menyn på vänster pilknapp.
Jag utgick från vad jag vet om 300D och att exponeringsautomatiken låses centrummätt från vad du siktar på när du trycker på knappen. Jag vet att det är så på 300D men är inte säker att det är lika på 350D som har inställbara mätmetoder. Kan någon kanske prova som har kameran?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad saknar en 350D?

BugEyes skrev:
Kan någon kanske prova som har kameran?
Jag tittade i manualen till 350D.

Dessutom ändrar sig inte exponeringsmätmetodikonen på status-LCD:n när man trycker på *-knappen.

PD
 
Ja, vad saknar denna godbit?

Det jag saknar mest är en riktigt härlig stor sökare alá EOS 1Ds. Visst är sökaren ljus och hyfsat bra, men en större sökare hade varit kardemumma.

Mera:
Ett inställningshjul till.
ISO värden i sökare.
Lite fetare grepp utan att göra kameran större.
Hus i titan, tätat och väderskyddat.
Fullframe 28Mpixels CCD (16M större, 12M mindre, alá Fuji S3pro).
10 bilder/s
20D fokussystem.
Ingen IR-dämpning på CCD utan att sänka bildkvaliten.
 
Senast ändrad:
Den saknar tyvärr definitivt:

Satellitkontakt
MP3-spelare
Infälld Fickkniv
Mikrovågsugn
Behållare för salt och peppar

För övrigt är den skitbra!
 
Clownfish skrev:
Den saknar tyvärr definitivt:

Satellitkontakt

Möjligheten att länka ihop den med en GPS för att få positionsangivelser i exiffilerna hade jag bra gärna velat ha. Faktiskt! Borde väl finnas någon kamera där det är möjligt? Eller..?
 
Senast ändrad:
Canon har väl sett till att den saknar ganska precis så mycket så att 20D fortfarande ska kännas prisvärd för sina extra 5000 kr...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.