Annons

Vad sägs om en gruppfotoblogg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Later kul och jag skulle behöva nagont som triggar mig till att fota mer med en tanke bakom. Är gärna med som ytterligare en nybörjare.
/Conny
 
Jag tycker att veckansbild.nu är bra, frågan är dock vad .se kommer användas till risken för sammanblandning är stor.

/N
 
wikman skrev:
Jag tycker att veckansbild.nu är bra, frågan är dock vad .se kommer användas till risken för sammanblandning är stor.

/N

Jag tycker också det lutar åt veckansbild.nu. Det var synd att veckansbild.se redan var upptagen, men det kan vara nåt företag som reggar domäner hej vilt och hoppas att någon sen behöver köpa dem dyrt. Att flera har samma namn med olika toppdomäner är sånt man får ta. Det är ju trots allt därför det finns flera olika. :)
 
Hej!

Jag tycker det låter som en toppenide.

Ska vi sätta upp en egen fotoblog eller använda en färdig "blog"-server?

Någon som känner till någon bra fotoblog-programvara som tex motsvarande wordpress för vanlig blog? Man kanske kan använda wordpress?

/ep
 
epep skrev:
Hej!

Jag tycker det låter som en toppenide.

Ska vi sätta upp en egen fotoblog eller använda en färdig "blog"-server?

Någon som känner till någon bra fotoblog-programvara som tex motsvarande wordpress för vanlig blog? Man kanske kan använda wordpress?

/ep

Jag kommer att bygga hela sidan med Textpattern som grund. På så sätt går det relativt snabbt eftersom det mesta tekniska redan är löst på ett bra sätt. Jag brottas dock just nu med uppladdningen av bilder, eftersom jag inte vill använda Textpatterns egna inloggning. Sen måste jag lösa "tvättstugelistan" för teman själv också. De har ett bra forum så om jag fastnar kan man alltid be om hjälp där. :)

Förresten är namnet på sidan bestämt nu. Det blev veckansbild.nu.
 
Ja, jag såg att veckansbild.nu var taget.

Jag har inte använt textpatter, så jag har inte satt mig in i det, men jag undrar varför du inte vill använda dess inloggning?

/ep
 
epep skrev:
Ja, jag såg att veckansbild.nu var taget.

Jag har inte använt textpatter, så jag har inte satt mig in i det, men jag undrar varför du inte vill använda dess inloggning?

/ep

Det ska vara enkelt att ladda upp bilder. Om man ska göra det via admin-interfacet så blir det ganska omständigt. Dessutom är risken större att man gör fel.
 
Problemet är väl att du fortfarande vill att folk ska styrka sin identitet för att få ladda upp bilder?

Det skulle i så fall innebära att om du inte vill att folk ska använda det redan existerande interfacet för inloggning och bilduppladdning så måste du bygga ytterligare en nivå med inloggning?

Verkar det i så fall inte lättare att ändra i textpattern så att man kan ladda upp bilder på ett enklare sätt efter att man blivit inloggad?

Jag antar att du inte kör på en egen server. Då måste du kolla hur stora filer som man får ladda upp. Det måste också finnas någon funktion för att hindra att för stora filer, såväl faktiskt som bildmässigt (dvs "upplösning") som man ska få ladda upp. Jag antar att inte textpattern har stöd för det senare, men kanske väl för det förra.
Det är rimligen lätt att patcha textpattern så att filer som är för stora inte tas emot. Om det ställe där du kör server har gd-biblioteket inkompilerat så är det ju inte någora problem.

/ep
 
Att börja rota i Textpatterns inloggningsgränssnitt blir alltför bökigt. Det blir enklare att bara skapa en sida där man t ex skriver in sitt användarnamn och lösenord och en uppladdningsruta för sin bild. Mer behövs inte. Tema-funktionerna får nog vara på samma sida för enkelhetens skull.
 
Ja, precis!
Det jag funderar på är hur du har tänkt att bygga denna inloggningssida och bilduppladdningssida.
Jag har som sagt inte någon erfarenhet av textpattern, men jag förställer mig att du måste använda mycket av textpatterns "API" för att tex lägga in bild-länk och eventuell text i databasen, koppla detta till användaren och den sida som informationen ska visas på mm.
Det kanske iofs går ganska lätt att cut-and-pastea från den bilduppladdninsfunktionalitet som redan finns. Jag föreställer mig alltså att det finns fler problem än att bara läsa lösenordet för användaren från databasen för att uppladdningen ska fungera bra.
Lite kul. Jag ska nog installera textpattern och se hur det ser ut. Det kanske är en lätt sak att fixa?

Behövs det några speciella pluginer till textpattern för att det ska fungera som fotoblog?

Nä, nu ska jag inte besudla denna sida med med tekniskt prat som driver bort fotofolk.

/ep
 
epep skrev:
Verkar det i så fall inte lättare att ändra i textpattern så att man kan ladda upp bilder på ett enklare sätt efter att man blivit inloggad?

Jag har funderat på det där och det kanske blir enklare att skapa en egen uppladdningssida inuti textpatterns admin ändå, och ändra privilegierna för användarna så de inte kan komma åt funktioner de inte skall röra.
 
Låter som en utmärkt idé. Är själv med på Weeklyshots och tycker om idé bakom den med, så om vi kan skapa ett eget forum för detta så vore det väldigt kul.
 
Kan ju ge en liten update här så ni inte tror att jag lagt ner projektet. ;)

Nuvarande status är att det mesta tekniska är löst. Det går att publicera bilder, anmäla sig som temaväljare, välja tema osv. Vad som fattas nu är en design. Den är nästan klar men jag är lite jobbig för jag blir aldrig riktigt nöjd.

Just nu närmar det sig tentatider för mig så det går inte så snabbt framåt. Men jag skulle väl gissa att den är färdig om max tre veckor. Förhoppningsvis innan. Under tiden kan ni ju fundera på lite roliga teman. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.