Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad sägs om en gruppfotoblogg?

Produkter
(logga in för att koppla)

d-play

Aktiv medlem
Hej alla glada fotomänniskor!

Jag har gått och funderat ett tag och tänkte höra med er här på fotosidan vad ni tycker om en kul idé jag fått. Vad jag skulle vilja göra är att starta en fotoblogg där flera fotografer samlas på ett och samma ställe.

Jag blev inspirerad av WeeklyShot och Fotosidans väldigt röriga forum Arbetsuppgifter. Tanken är alltså att en av medlemmarna bestämmer ett tema. Sen har alla en vecka på sig att knäppa en bild och lägga upp på fotobloggen. Vid veckans slut så får en annan fotograf bestämma ett nytt tema osv.

Man kommer kunna berömma, kritisera och diskutera de olika bilderna genom kommentarer precis som en vanlig blogg.

På detta sätt får man en utmaning och ens bildtänkande sätts på prov. Dessutom får man nya vänner och lär sig väldigt mycket.

Jag tycker bloggen ska vara öppen för vem som helst att komma med i gemenskapen (åtminstonde till en början, för många kan bli rörigt). Allt som behövs är en kamera, ett gott humör och en stark vilja att utvecklas. Det enda kravet jag ställer är att bilderna måste tas under veckan. Det är alltså inte tillåtet att rota bland sina gamla foton. Har man inte tid eller möjlighet att få fram en bild vissa veckor så gör det inte så mycket.

Så, vad tycker ni? Om det är tillräckligt många som är intresserade att hänga på (gratis glömde jag att säga), så kan jag börja utveckla sidan. Jag är öppen för förslag och förbättringar!
 
Har kört en sådan grej på Flickr tidigare och det funkar bra. Så här funkade den rent administrativt (vilket inte behöver innebära att det är det bästa sättet, utan bara att det är ett sätt.):

Till en början tog vi alla i bokstavsordning (vilket kräver en administratör som skriver till den som är nästa i tur, så att den hinner hitta på och lägga ut ett tema). När det blev för många gjorde vi istället en "tvättstugelista" (alltså en sådan där man får anteckna sig för en vecka, men inte för två, åt gången (man kan alltså först boka nästa gång man vill bestämma ett tema dagen efter ens förra vecka).
 
Det var en bra idé Anna. En "tvättstugelista" verkar helt klart vara det bästa systemet för sånt här.
 
Låter mycket intressant.
Räkna med mig Christian.

Kom gärna med mer info om hur du tänkt, med antal deltagare mm....
så kan man ju diskutera vidare....
 
Senast ändrad:
JAVA skrev:
Låter mycket intressant.
Räkna med mig Christian.

Kom gärna med mer info om hur du tänkt, med antal deltagare mm....
så kan man ju diskutera vidare....

Jag är på Christian, riktigt rolig grej alltså.

Men som sagt kom med mera info...

//Mattias Bucht
 
Jag hade tänkt att antalet deltagare kan vara ganska fritt. Men blir projektet väldigt lyckat och vi får många medlemmar så kan jag tänka mig att vi restrikterar antalet medlemmar för att hålla en viss kvalitet på det hela. Jag vill ju inte ersätta fotosidan.se så man drunknar i bilder. Var gränsen ska gå vill jag gärna höra förslag på. Man kanske inte ska vara fler än 20-30 fotografer? Vad tror ni?

Bloggen kommer heller inte ersätta fotografernas egna fotobloggar eller hemsidor. Varje person får bara redovisa en bild per vecka.

Registrering kommer ske genom att man skickar ett mejl till mig och sen får man inloggningsuppgifter. Uppladdning av bilder kommer bli så snabbt och enkelt som möjligt.

Vad det gäller att bestämma tema så kommer man som sagt kunna sätta upp sig på en vecka man vill bestämma. Söndag blir väl en bra dag att berätta för de andra vad man vill se för bilder under nästa vecka?

Det verkar som att det finns ett intresse där ute. Man kan ju göra lite mer reklam sen när allt är färdigt. Jag skulle vilja ha lite förslag på vad vi ska döpa sidan. Och ett tillhörande domännamn gärna, helst .se. Lite brainstorming... :)
 
Kul att ni också är på!

Jag har börjat knåpa på sidan nu, men jag behöver hjälp med ett namn som är snyggt och lätt att komma ihåg. Mitt huvud står still just nu. :)
 
veckansskott.se ;-)
(veckansskjut.se, blir nog inte så bra)

variationer.se
(kommer ju bli temafotografering,
t ex 30 varierande bilder inom olika teman 1 gång / vecka)

bloggbild.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.