Annons

Vad säger ni om detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Converter låter inte som någon bra idé. Sökaren blir väldigt mörk och mucket ljus behövs.

Hej,

kanske smartare att köpa den i kit med 18-70 och sen köpa till ett 70-300 VR? Då får du mera brännvidd till inte allt för stor merkostnad

mvh

Fredrik

Hej igen.

ja jag har funderat på det, har min 18-70 kitglugg från min D70s kvar som jag funderar på att behålla. Tänkte mest på att man ofta får objektivet i ett kit ganska så billigt.

Så himla svårt är det inte att sälja ett d70-hus, men du kan nog inte räkna med att få mer än 2000-2500:- för det.

Hej igan, nä det kanske är sant att det alltid går att bli av med. Men vad säger ni om att behålla mit 18-70 och köra på kitet med 70-300 VR till min nya D300? kan det vara något.

Då slipper jag också "problemet" med att jag vill ha en mellanring för en styv tusing eftersom jag upplever att 200 är för lite, med detta kitet får jag ju 300 vilket jag tycker täcker de vanligaste lägena.

Hur är det med makro? Det är inte det 70-300 va?

Måns

monsfornander skrev:
Hej igan, nä det kanske är sant att det alltid går att bli av med. Men vad säger ni om att behålla mit 18-70 och köra på kitet med 70-300 VR till min nya D300? kan det vara något.

Då slipper jag också "problemet" med att jag vill ha en mellanring för en styv tusing eftersom jag upplever att 200 är för lite, med detta kitet får jag ju 300 vilket jag tycker täcker de vanligaste lägena.

Hur är det med makro? Det är inte det 70-300 va?

Måns

18-70 + 70-300 VR är en kanonkombination, då båda är väldigt skarpa och trevliga objektiv. Har båda och är väldigt nöjd med dem. Kompakta och lätta. Behöver man inte ljusstyrka så är de alldeles utmärkt. Rekomenderas.

70-300 är inget macroobjektiv, jag rekomenderar att du tittar på Tamrons 90mm macro, är tydligen en trevlig upplevelse till inte jättemycket pengar.

Jaha, där där ser man. Vad är skillnaden då? Fungerar en sådan som jag har tittat på bättreän en mellanring? Eller blir resultatet det samma?

Måns

En teleförlängare, eller konverter, gör att du får längre tele, alltså kommer närmare avlägsna motiv. En mellanring gör att du kan fotografera på kortare avstånd, alltså komma närmare småkryp och blommor och så.

Fredrik183 skrev:
En teleförlängare, eller konverter, gör att du får längre tele, alltså kommer närmare avlägsna motiv. En mellanring gör att du kan fotografera på kortare avstånd, alltså komma närmare småkryp och blommor och så.
Njae, med längre tele kommer man precis lika nära som utan. Det som händer är att längre tele ger större förstoring.

I fall två, med mellanring, kommer man verkligen närmare, dvs närgränsen blir kortare. Detta sker dock på bekostnad av möjligheten att fokusera på oändligt.

Hejsan och tack för svaren, det var en telekonverter som jag menade från början då. Men med ett 70-300 tycker jag inte att det behövs och jag sipper då den kostnaden.

Hur är det med macrofotografering, är det absolut bäst att ha ett fast, säg 105 eller något för det eller fungerar zoomobjektiv med macro?

Zoomobjektiv med makrofunktion brukar inte ge "äkta" makro. Makrofotografering brukar man säga börjar vid förstoringsgraden 1:1, dvs 1cm i motivet blir 1cm på filmen eller sensorn. Så stor förstoringsgrad behöver man ett riktigt makroobjektiv för.

Om du ska ta närbilder som inte riktigt har den förstoringsgraden så duger kanske ett zoom-makro, men bildkvaliteten brukar vara betydligt bättre med ett riktigt makroobjektiv.

Om du funderar på att köpa ett makroobjektiv så föreslår jag att du läser FOTOs makroobjektivtest i nummer 7/2007 (borde finnas på närmaste bibliotek). Det är mycket omfattande och visar på en del fynd.

Telekonverters fungerar inte bra på 18-200:at. Det behövs mer ljus och så bör man bara använda brännvidder på över 100 mm till att börja med.

Jag har själv inte någon 1.4x TC, men jag har, på skoj, testat min Kenko 2x TC på mitt Nikon 18-200VR. Det fungerar endast med manuell fokus och blir märkbart optiskt mycket sämre. Fast det är ju lite roligt att VR:en faktiskt fungerar fortfarande :)
Kan även tilläggas att det samma gäller Nikons 70-300VR, den är också för ljussvag. Testat på min fars dito med samma Kenko 2x.

MvH Johan

Då blir det nog att behålal itt 18-70 från D70 kitet och så ett nytt kit med D300 + 70-300 VR

Till det får det kanske också bli en macrolins, men det får jag kolla mer på.

Måns

Jag har en uppsättning försätts"fiklter" typ +1 upp till +10 men tycker att de är krångliga, och kräver en väldans massa ljus när jag ska använda de.

Är därför sugen på att hitta en "ok" macrolins istället för en hyfsad peng, ny eller begagnad, jag får se helt enkelt.

Försättslinser påverkar inte ljusstyrkan hos det objektiv man sätter dem på, så det behövs lika mycket ljus om om du inte hade någon försättslins. Anledningen till att du tycker att det behövs mycket ljus är nog att det objektiv du har monterat en försättslins på är ganska ljussvagt från början.

Ja, ett riktigt makroobjektiv är förstås att föredra. Räkna dock med att det behövs ganska mycket ljus för ett sådant också. För att få åtminstone hjälpligt skärpedjup måste man blända ner rätt ordentligt vid makrofoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar