Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400D, finns det bättre saker än dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om man jämnför 400D & D40X, vilken tycker ni att jag borde välja, alltså rent för bästa bilderna?
Om D40X hade ett bättre utbud av objektiv så skulle jag nog köpa den, men vad tycker ni?

PMD skrev:
Visst är det så, men avsaknad av kvitton för samtliga prylar, som dessutom är helt nya, är nog ett ganska starkt indicium.

Även om inte tullen skulle lyckas bevisa att det rör sig om smuggling så kan de ta utrustningen i beslag medan utredningen pågår, och det kan ju ta sin lilla tid.

I så fall har jag missuppfattat vad som sagts i tidigare trådar i ämnet. Det har där framställts som att jag som resenär kan få en tidsfrist att visa upp mina kvitton, men det kan som sagt vara en missuppfattning från min sida...

Risken är ganska liten att du överhuvudtaget blir stoppad i tullen, men det är ju bra att veta att risken finns.

Det här frågade jag tullen för några år sen:

Vid inresa till Sverige från icke-EU-land finns ju en begränsning på värdet
av de varor man får ta in utan att tulldeklarera. Antag att jag har rest ut
med en omfattande fotoutrustning, och vid inresan tillbaka till Sverige blir
stoppad av tullen för att tultjänstemannen misstänker att min fotoutrustning
är inköpt under resan. Vad gäller då? Vems är bevisbördan? Vilken
författningssamling reglerar ett sådant fall?
Och så här svarade de:

Det brott som tulltjänstemannen skulle misstänka dig för är tullbrott (se
smugglingslagen 8§). Enligt smugglingslagen 22 § kan tulltjänstemannen ta fotoutrustningen i beslag. Åklagare eller undersökningsledare beslutar sedan om beslaget ska kvarstå eller ej. Åklagaren avgör också om den bevisning som finns i ärendet är så stark så att han kan väcka åtal. Det är alltså Tullverket som måste ta fram bevisning för att varorna är köpta utanför EU.
Som du säkert förstår av det jag skrivit så kan det bli problem för dig även om det är Tullverket som ska bevisa att utrustningen är köpt utanför EU. För att slippa att eventuellt bli av med utrustningen ett tag är det därför bra om du har med dig inköpshandlingarna för utrustningen när du är ute och reser. Då kan du direkt visa att det är EU-varor som kommer tillbaka.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller i dag. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.

Om man kan tänka sig att vara av med sin utrustning ett tag är det alltså bara att smuggla på, eller? Det blir i alla fall min tolkning.

-Vadå? Jag hade med mig alltihop när jag lämnade Sverige. Jodå, i originalkartong och allt. Köpte grejorna i Sverige precis innan jag åkte. Kvitton? Nä, dom har jag kastat.

WFS) (Graylingman skrev:
Om man kan tänka sig att vara av med sin utrustning ett tag är det alltså bara att smuggla på, eller? Det blir i alla fall min tolkning.

-Vadå? Jag hade med mig alltihop när jag lämnade Sverige. Jodå, i originalkartong och allt. Köpte grejorna i Sverige precis innan jag åkte. Kvitton? Nä, dom har jag kastat.

Är det inte så att 400D har 3 olika namn ett för eruropa ett för japan och ett för usa?

Det där med tullen spelar ingen roll för mig, för han som köper åt mig är pilot och, dom får lagligt ta igenom prylar från utlandet. Men bara till en viss summa, så att det inte räknas som en skatte förmån. Och tar dom igenom för mycket så ryker licensen. Men jag förstår däremot inte vaför dom får ta igenom och inte vi.

Det finns mig veterligen inget undantag för anställda vid flygbolag när det gäller maxvärdet på varor man får föra in tullfritt i Sverige.

Det är bara ett fåtal stater som har moms på köp över en delstatsgräns. Har för mig att det bara är South Carolina och Utah som har det.

I dag anser jag att du för det första ska köpa EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM istället för det gamla 75-300 du har spanat på.

För det andra köpte jag nyligen en Speedlite 580 EX II från B&H Photo Video. Med den rabatt som de har fram till 13 januari (tror jag det är) gav jag motsvarande ungerfär 2200 kronor för den.
Det kan inte betecknas som något annat än ett fynd. Har du inte råd med en sån, så köp fyra och sälj tre här hemma för 3000 kronor, så finansierar den sig själv.

För det tredje heter en 400D Digital Rebel XTi när den köps i USA. Alltså kan inga kvitton i världen övertyga någon kunnig om att den är köpt någon annanstans.

För det fjärde är det helt rätt att om man låter B&H skicka till annan delstat än New York betalar man ingen sales tax, varken i New York eller där man är. Men du måste ha en riktig adress. Det duger inte med ett hotell, för då misstänker de bedrägeri. Vilket du ska vara glad för. Det är ju dina pengar det gäller.

Frakt med lastbil tar 3-5 arbetsdagar och kostar ungefär USD 15, alltså en svensk hundring sådär. Det är det billigaste alternativet. Till Tennessee tog det tre dagar varje gång.

Kan dessa 2
http://www.bhphotovideo.com/c/product/446047-REG/Tamron_AF77017N_28_80mm_and_70_300mm_Di.html
(klicka på ITEM INCLUDES för att se de 2)
autofokusera med Nikon D40X. Jag hade nästan bestämt mig för Canon 400d, men jag kan inte släppa D40X, den känns bättre, så är det en stor fördel men 9 punkters autofokus system jämnfört med 3 autofokus punkter, och är det nödvändigt att ha sensor rengöring?
För det är väll det som skiljer?

// Simon

Inga problem

Hej. Jag har en sådan 75-300. Den har fungerat felfritt till min 300D, så det lär nog inte vara några problem med nya 400:an. Du får ju brännviddsförlängning till 480 mm, förstås.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar