Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad säger ni om att fotta vattenfall gubbar och tanter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det börjar ju bli ett tag sedan vi var där och fotatde, men jag fick aldrig tummen ur när det gällde att leta upp ett lab som framkallar svartvitt. Tills igår, då jag helt enkelt gick och tjackade upp mig på en dosa och lite kemi.

Bilagor

• c003-018fs.jpg
    c003-018fs.jpg
    58.6 KB · Visningar: 320
Det är säkert 20 år sedan jag soppade filmer själv senast, men det är ju faktiskt lite roligt. Och för att det inte skall bli en ruskigt dyr framkallning så får jag väl se till och fota upp en 20-30 rullar till innan kemin blir för gammal :)

Bilagor

• c003-032fs.jpg
    c003-032fs.jpg
    56.9 KB · Visningar: 309
Enda nackdelen var väl att när filmen väl hängde på tork, och jag skulle ta mig en välförtjänt (tyckte jag) Gin&Tonic, så hade jag slut Tonic Water!!! Och klockan hade hunnit bli så mycket att affären hade stängt... Nåja, jag överlevde det med.

Bilagor

• c003-007fs.jpg
    c003-007fs.jpg
    58.3 KB · Visningar: 306
Bilden med grenen är underbar, hade nog inte gjort sig på samma sätt i färg...
Har du negativscanner eller hur fick du in dom i datorn...?

Tack. Jo det är en av de jag är mest nöjd med från den dagen. Jag tog någon liknande med digitalaren som i färg var helt intetsägande. Den var bättre i sv/v, men fortfarande sämre än denna kompositionsmässigt.

Att smyga omkring med en manuell kamera med en eller två fasta brännvidder och en film får en att hamna i en annan stämning och tänka igenom allting på ett annant sätt. Att man inte kan (eller åtminstånde inte lätt kan) sätta sig i samma stämning med en automatiserad digitalare med zoom är konstigt och irrationellt. Men det får väl någon pyskolog fundera på hur det kan komma sig.

Jag har en Epson 4990 flatbädsscanner med genomlysningslock så att jag kan hjälpligt scanna småbild.

/Andreas

Försöker puffa upp tråden igen.
Hur ser det ut där nu? Det har ju regnat i en månad i sträck känns det som... Någon som känner för en spontan träff igen?

då lär det regna när vi ska dit... ;-)

nej, men det låter som en kul ide, synd bara att man är fast i England...

oj var denna tråd uppe igen!

Jadu.. jag var faktiskt där för någradagar sedan... mycket vatten, men ack va grått o trist...inga växter o nakna träd... :(

Jag har faktiskt hittat ett annat "vattenfall" som jagska kolla upp lite närmare... det är en lång bäckfåra som var synnerligen aktiv... går i ginska brans sluttning ner till en sjö. Fullt med stenar i väcken som gör att vattnet blir livfullt... är kanske lite närmre göteborg än ramhultafallet...

Jga kommer gärna om det blir aktuellt med en ny vattenfallsfotning. Lägg gärna ett meddelande i denna sträng så att jag inte missar att se det som flimrar förbi bland de övriga diskussionerna.

Kalle_B skrev:
Jag har faktiskt hittat ett annat "vattenfall" som jagska kolla upp lite närmare... det är en lång bäckfåra som var synnerligen aktiv... går i ginska brans sluttning ner till en sjö. Fullt med stenar i väcken som gör att vattnet blir livfullt... är kanske lite närmre göteborg än ramhultafallet...
Det låter intressant, hör av dig om du vill ha med ett riktigt proffs. ;)

tja.. man skulle ju kanske kunna ta en sväng förbi där och är det inte bra så åker man vidare till ramhultafallet...

Det kanske inte gör så mycket att det inte växer så mycket ute...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar