Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad säger lagen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Czon

Avslutat medlemskap
jag läste en intressant sak precis. kolla in:
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=4966

detta gör mig rätt irriterad.. så jag kan asså sno vilken bild jag vill på fotosidan, skriva ut den och rama in den och hänga upp den på min vägg helt lagligt?

skrämmande....

speciellt med tanke på att musik inte får kopieras för privat bruk då borde väl samma gälla för foto? eller fotografer är inte värda samma skydd? eller har jag misstolkat detta helt?

Varför är det skrämmande? Det är en rimlig inskränkning i upphovsrätten tycker jag men det är möjligt att jag blivit indoktrinerad,

Musik får kopieras för privat bruk, du har missförstått det. Det är helt ok att kopiera din brors cd-skiva eftersom upphovsrättsinnehavaren gett ut den. Upphovsrättsinnehavarna har dock oftast inte gett ut mp3-filerna som finns på fildelningnätverk och då är det inte ok.

Czon skrev:
speciellt med tanke på att musik inte får kopieras för privat bruk då borde väl samma gälla för foto? eller fotografer är inte värda samma skydd? eller har jag misstolkat detta helt?

Javisst har bilder samma skydd (om jag har förstått lagen rätt): det är inte tillåtet att kopiera en olovligen publicerad bild ens för eget bruk.
Man kan dock antagligen anta (och hoppas) att alla bilder på fotosidan är lovligen publicerade. Däremot är nog utbudet av lovligen publicerad nedladdningsbar musik ganska begränsad kan jag tänka mig.

/Anders - som dock inte är expert i ämnet..
[EDIT]
Här finns lagtexten att läsa:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM
[/EDIT]

ok det var kanske fel av mig att gämföra det med musik men jag tycker ändå det är fel att få ta en bild på fotosidan för att skriva ut den och hänga på min vägg. enormt fel! men det kanske bara är jag?

Du svarade inte på varför det är fel? För att du inte får betalt eller för att du inte har kontroll över spridningen eller vad är det som gör det "enormt fel"?

både och.. jag lägger ju upp en bild här för bedömining och inte för att folk ska använda dem som tavlor utan att fråga om lov. (iofs skulle väl ingen vilja det men iaf)

men det var ju som sagt bara ett exempel. jag skulle själv aldrig få för mig att skriva ut någon annans bilder och göra som tavlor utan att iaf fråga om lov.. varför? jo för att jag räknar det som stöld. ren stöld och inget annat

Min ödmjuka åsikt är att det är en snål inställning. Jag tycker att man får tänka på syftet med kopieringen av ens bild. Vill någon skriva ut min bild (i 72 dpi) och visa upp den i sin lägenhet så förlorar inte jag något på det. Tvärtom så skulle jag tycka att det vore roligt om någon uppskattade min bild så pass mycket (har nog inte hänt).

Skulle däremot någon trycka upp min bild och tjäna pengar på det skulle jag bli upprörd. Jag tycker det är skillnad på hur bilderna används, för privat eller ideellt bruk är det helt ok. Om man vill göra det ideelt i någon större omfattning så vill jag gärna få reda på det men jag har gladeligen givit tillstånd varenda gång det hänt hittills. Det är inte så mycket jag kan göra åt det ändå när jag lägger ut kopior.

Varför fotograferar du Teddy? Tjäna pengar eller skapa konst eller kanske något annat syfte?

Om en privatperson skulle ta en av mina bilder här från Fotosidan och använda som tavla utan att fråga skulle jag bli sur. Jag skulle föredra att ge personen en högupplöst fil som blir snygg i stor format :)

Precis. Beroende på varför de frågar så har jag inget emot att ge dem en högupplöst fil. Nu senast var det en student i USA som villa göra en plansch på en bild. Men det gäller inte vem som helst, utan det ska vara personer med någon slags anknytning. Till exempel är jag mer benägan att ge en bild till någon jag känner, även om det är via en diskussionstråd eller en bildtråd i ett forum, men en villt främmande människa som jag inte har något koll på skulle jag inte alltid släppa något till.

Sen om någon vill spara bilder från webben, varsågod. Det är bara att foga sig till lagen på den punkten, oavsett. Personligen brukar jag spara ner alla bilder som intresserar mig på hårddisken för att ha för framtida inspiration.

Fredrik Ivarsson skrev:
Varför fotograferar du Teddy? Tjäna pengar eller skapa konst eller kanske något annat syfte?

naturlitvis för att det är kul och inte för att tjäna pengar på det. Snålt eller ej men jag tycker det är bildstöld iaf.

jag hade oxo blivit glad och antagligen även erbjudit dem bättre fil att skriva ut om den som är intresserad av en av mina bilder vill kopiera upp den och ha på väggen, men jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte hade blivit upprörd om jag kommer hem till någon som har mina bilder på väggen utan att ha frågat om det är ok, vare sig jag har lagen med mig eller ej.

anledningen till att jag skapa tråden var för att dels få reda på om jag förstått artiklen rätt och dels för att se vad ni andra på fotosidan tycker om att folk får ta era bilder helt lagligt, men tydligen är jag ensam om mitt tycke.

sa lange det ar for privat bruk tycker jag inte att detta ar nagot storre problem men vill man skydda sig ar det ju ganska latt att inte lagga ut bilder med tillrackligt hog upplosning for en utskrift. En bild dar langsta sidan ar 500 pixels ser oftast helt ok ut online men blir inte mycket om man forsoker skriva ut den.

Czon skrev:

anledningen till att jag skapa tråden var för att dels få reda på om jag förstått artiklen rätt och dels för att se vad ni andra på fotosidan tycker om att folk får ta era bilder helt lagligt, men tydligen är jag ensam om mitt tycke.

Jag tror inte alls att du är ensam, det är absolut en giltig åsikt men en väg som lagstiftaren inte valt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar