Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad rikta kameran mot? Motiv?
- Trådstartare gbjerne
- Start datum
mipert
Aktiv medlem
En kort lista på vad jag brukar ha framför kameran:
1. sextonmånaders flicka som ropar ”MAMMA” dagarna i ända.
2. nittonåriga flickor som ”skall bli modeller”.
3. arkitektur i skymningsljus.
4. läppstift.
5. testkartor och gråskalor.
Vad jag helst vill ha är anonyma människor som stressar fram i storstaden i hårt motljus.
(Et litet projekt jag skall börja med.)
1. sextonmånaders flicka som ropar ”MAMMA” dagarna i ända.
2. nittonåriga flickor som ”skall bli modeller”.
3. arkitektur i skymningsljus.
4. läppstift.
5. testkartor och gråskalor.
Vad jag helst vill ha är anonyma människor som stressar fram i storstaden i hårt motljus.
(Et litet projekt jag skall börja med.)
dig
Aktiv medlem
Jag tycker att Macrofotografering verkar vara den nya inne grejen här på fotosidan. Dessutom får de flesta macrobilderna väldigt bra respons. Typ, du kan verkligen upptäcka det lilla i det stora mm...
Själv blandar jag motiven, har inget favoritmotiv förutom att det ska vara människor inblandade, i bild eller i närheten...
Själv blandar jag motiven, har inget favoritmotiv förutom att det ska vara människor inblandade, i bild eller i närheten...
Efwa
Aktiv medlem
Jag har mest framför kameran:
1. Linsskyddet, jag hinner inte fota så mycket som jag vill.
2. Hästar, jag älskar hästar, det finns inget vackrare än en häst tagen vid rätt tillfälle.
3. Natur, helst vilda djur, men jag har inget tålamod.
4. Hundar, de är lätta att ha att göra med, men svåra att ta kort på.
5. Barn
Jag har drömmar om experiment. Men jag är riktigt feg. Jag är feg med allt. Jag vågar inte experimentera. Även om jag faktiskt vill. Skittöntigt!
Men det ska bli ändring på det....vilket år som helst ;-))
1. Linsskyddet, jag hinner inte fota så mycket som jag vill.
2. Hästar, jag älskar hästar, det finns inget vackrare än en häst tagen vid rätt tillfälle.
3. Natur, helst vilda djur, men jag har inget tålamod.
4. Hundar, de är lätta att ha att göra med, men svåra att ta kort på.
5. Barn
Jag har drömmar om experiment. Men jag är riktigt feg. Jag är feg med allt. Jag vågar inte experimentera. Även om jag faktiskt vill. Skittöntigt!
Men det ska bli ändring på det....vilket år som helst ;-))
forstheim
Guest
För min egen del så har jag tänkt begränsa mitt motivområde till i stort sätt enbart "landskap".
Detta för att:
* Passar mitt sätt att tänka som fotograf
* Lättare att behärska ETT motivområde riktigt bra än att bli "halvbra" på ett flertal.
* Man får möjlighet att vistas mycket ute i naturen.
* Det känns naturligt och lätt för mig att "se" landskapsmotiv.
* Landskapsmotiv tycker jag ger stora möjligheter att jobba med den "konstnärliga bilden". Det handlar mycket om det rent estetiska uttrycket där ljus och komposition är viktiga komponenter medan innehållet i bilden är av mindre betydelse.
* Landskapsfotografering är ett väldigt föränderligt motivområde. En plats som normalt sätt inte alls är intressant kan tack vare ljuset vid ett enda kort tillfälle visa sig från sin bästa sida.
Visst finns det andra motivområden som intresserar mig. Dem flesta faktiskt. Reportagemotiv kan vara intressanta eftersom dem kan berätta så mycket. Starkt grafiska och abstrakta motiv är ett annat område som är spännande. Men som sagt..landskapsmotiv är det som intresserar mig mest och där har man (jag) mycket kvar att lära. Och det känns motiverande!!
/JP
Detta för att:
* Passar mitt sätt att tänka som fotograf
* Lättare att behärska ETT motivområde riktigt bra än att bli "halvbra" på ett flertal.
* Man får möjlighet att vistas mycket ute i naturen.
* Det känns naturligt och lätt för mig att "se" landskapsmotiv.
* Landskapsmotiv tycker jag ger stora möjligheter att jobba med den "konstnärliga bilden". Det handlar mycket om det rent estetiska uttrycket där ljus och komposition är viktiga komponenter medan innehållet i bilden är av mindre betydelse.
* Landskapsfotografering är ett väldigt föränderligt motivområde. En plats som normalt sätt inte alls är intressant kan tack vare ljuset vid ett enda kort tillfälle visa sig från sin bästa sida.
Visst finns det andra motivområden som intresserar mig. Dem flesta faktiskt. Reportagemotiv kan vara intressanta eftersom dem kan berätta så mycket. Starkt grafiska och abstrakta motiv är ett annat område som är spännande. Men som sagt..landskapsmotiv är det som intresserar mig mest och där har man (jag) mycket kvar att lära. Och det känns motiverande!!
/JP
Walkerboh
Aktiv medlem
Liten lista
1. Vatten (forssande, dropande, porlande,
stillastående)
2. is och snö
3. trädstammar
4. Djur i naturen (vilda och tama, men ska
sanningen fram så blir det mest kossor)
5. Landskap
6. Konserter
7. Partyfoton med min my-II som jag alltid
skjuter från höften med.
8. Diverse (mer eller mindre konstiga)
sileben hemma för att ta slut på rullen
9. Byggnader i alla möjliga vinklar och vrår.
1. Vatten (forssande, dropande, porlande,
stillastående)
2. is och snö
3. trädstammar
4. Djur i naturen (vilda och tama, men ska
sanningen fram så blir det mest kossor)
5. Landskap
6. Konserter
7. Partyfoton med min my-II som jag alltid
skjuter från höften med.
8. Diverse (mer eller mindre konstiga)
sileben hemma för att ta slut på rullen
9. Byggnader i alla möjliga vinklar och vrår.
Efwa
Aktiv medlem
gbjerne skrev:
Lycka till med experimenterandet Efwa
Tack det kan behövas !! ))
adsten
Aktiv medlem
Hej,
har alltid varit intresserad av färg/form/människor. Men av någon anledning så blir det mest Sv/V och vid de flesta tillfällen människor.
Kommer i Juli att ta med 50-tal rullar film och plåta i en stor dansstudio i LA som drivs av några goda vänner. Detta efter sedan jag blivit inspirerad av bl.a. Mats Bäcker (husfotograf på Operan i Sth) samt en del bilder på Dansmuseét. Jag hoppas att kunna visa någon form av resultat när allt är framkallat och scannat senare i höst.
Mvh
har alltid varit intresserad av färg/form/människor. Men av någon anledning så blir det mest Sv/V och vid de flesta tillfällen människor.
Kommer i Juli att ta med 50-tal rullar film och plåta i en stor dansstudio i LA som drivs av några goda vänner. Detta efter sedan jag blivit inspirerad av bl.a. Mats Bäcker (husfotograf på Operan i Sth) samt en del bilder på Dansmuseét. Jag hoppas att kunna visa någon form av resultat när allt är framkallat och scannat senare i höst.
Mvh
Hampus
Aktiv medlem
1. Blommor, låter kanske lite vanligt, men det var den enda anledningen till att jag skaffade mig en kamera, även om jag nu tittar på några andra saker...
2. Hästar, det skall bli fullt med hästar i s/v bara jag får tid. Kanske skall testa att köra med den där underliga saken "komposition" då med
3. Mönster, allt som bildar spännande mönster.
2. Hästar, det skall bli fullt med hästar i s/v bara jag får tid. Kanske skall testa att köra med den där underliga saken "komposition" då med
3. Mönster, allt som bildar spännande mönster.
jonaseriksson
Aktiv medlem
En lista på vad jag helst vill ha i sökaren:
1. Däggdjur är roligast att fota men det blir inte så mycket av det(behöver mer tid).
2. Fåglar finns lite mer av dem och lättare att hitta dem.
3. Landskap
4. Macro
5. Familjen
1. Däggdjur är roligast att fota men det blir inte så mycket av det(behöver mer tid).
2. Fåglar finns lite mer av dem och lättare att hitta dem.
3. Landskap
4. Macro
5. Familjen
Bryggarn
Aktiv medlem
Fotograferar gärna lejon. Det är djur som jag facineras av.
På hemmaplan är det helst natur. Just nu har jag ett projekt runt en liten å här i småland, försöker blanda landskap med djur/växtliv och kultur (det finns en massa spår efter industri som legat invid ån och använt vatterkraft mm).
En del människor blir det ju också, lite studentbilder och sådant. Men det är mest sådant folk ber mig göra, inget jag själv aktivt söker upp.
Får man undra vad frågeställaren gbjerne själv helst fotograferar.
På hemmaplan är det helst natur. Just nu har jag ett projekt runt en liten å här i småland, försöker blanda landskap med djur/växtliv och kultur (det finns en massa spår efter industri som legat invid ån och använt vatterkraft mm).
En del människor blir det ju också, lite studentbilder och sådant. Men det är mest sådant folk ber mig göra, inget jag själv aktivt söker upp.
Får man undra vad frågeställaren gbjerne själv helst fotograferar.
gbjerne
Aktiv medlem
Visst får man undra vad jag helst har i sökaren!
Mina absoluta favorit motiv finnner jag på resandefot.
Människor, djur, byggnader, landskap tja, helt enkelt andra kulturer och miljöer.
Försöker blanda det estetiskt vackra med det dokumentära.
Hade jag haft 100 år på mig och obegränsat med pengar skulle dröm projektet vara att dokumentera Afrikas olika stamfolk.
Mina absoluta favorit motiv finnner jag på resandefot.
Människor, djur, byggnader, landskap tja, helt enkelt andra kulturer och miljöer.
Försöker blanda det estetiskt vackra med det dokumentära.
Hade jag haft 100 år på mig och obegränsat med pengar skulle dröm projektet vara att dokumentera Afrikas olika stamfolk.
flutte
Aktiv medlem
Likt Mipert
1) en liten flicka (17 månader) som ropar MAMMA hela dagarna.
2) Men därefter ingenting,
3) ingenting,
4) ingenting,
5) följt av fåglar, blommor och byggnader
/Fredrik
Två projekt sedan många år tillbaka är Vinter, och Fyra Årstider i Skellefteå (Det sistnämnda går _mycket_ långsamt, eftersom det är fyra år sedan jag bodde i Skellefteå)...
1) en liten flicka (17 månader) som ropar MAMMA hela dagarna.
2) Men därefter ingenting,
3) ingenting,
4) ingenting,
5) följt av fåglar, blommor och byggnader
/Fredrik
Två projekt sedan många år tillbaka är Vinter, och Fyra Årstider i Skellefteå (Det sistnämnda går _mycket_ långsamt, eftersom det är fyra år sedan jag bodde i Skellefteå)...