Annons

vad räknas som en högupplöst bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnoliaW

Aktiv medlem
Ja vad räknas som en högupplöst bild?
Runt 4mb
eller är en bild på runt 2-3 mb också bra upplöst?

<undrar därför att ibland redigerar jag nån bild i picassa och den färdiga bilden som man exporterar har mindre mb än den var ursprungligen. =konstigt.
 
Upplösning och bildstorlek är inte riktigt samma sak. Dessutom skiljer det sig vad olika personer anser är högupplöst.

För fotografi som ska skrivas ut stort på papper kanske man som konsument använder en kamera med runt 15-18MPix, dvs t ex Canon 60D har en upplösning 5184 x 3456.

För stillbild "på datorn" är en högupplöst bild kanske 1920 x 1200, fullskärm på de vanliga 24"-skärmarna idag.

Det beror som sagt vad du ska använda bilden till. Tryck kräver generellt högre upplösning än skärm för att det ska se bra ut.

Edit: Att bildstorleken kan ändras även fast antalet pixlar är det samma är i så fall för att du använder ett filformat med komprimering. Ett populärt format med förstörande komprimering är JPEG (jpg) där man kan välja hur hård komrpimeringen ska vara och därmed hur mycket man är villig att tumma på bildkvaliteten till förmån för mindre filstorlek.
 
Ja vad räknas som en högupplöst bild?
Runt 4mb
eller är en bild på runt 2-3 mb också bra upplöst?

<undrar därför att ibland redigerar jag nån bild i picassa och den färdiga bilden som man exporterar har mindre mb än den var ursprungligen. =konstigt.

Upplösning = antalet punkter i en bild.

Filstorlek = en datafils storlek mätt i enheten byte.

Kika på den här sidan: http://imageforsale.se/j15/sv/artiklar/52/97-hur-manga-pixlar-behoever-du.html
 
Ja vad räknas som en högupplöst bild?
Runt 4mb
eller är en bild på runt 2-3 mb också bra upplöst?

<undrar därför att ibland redigerar jag nån bild i picassa och den färdiga bilden som man exporterar har mindre mb än den var ursprungligen. =konstigt.

Det är faktiskt inte så konstigt. Jag antar att du sparar bilderna i JPG format.
JPG formatet komprimerar bilden (packar) för att den ska ta mindre plats. I många program finns det en inställning på hur mycket bilden ska komprimeras (tex Photoshop 1-100).
Ofta:
100=stor fil (ingen komprimering)
10=liten fil (stor komprimering)

Olika program har olika default inställningar för hur mycket bilden ska komprimeras. Picassa komprimerar bilden med än vad din kamera gör.

OBS JPG är ett förstörande format och om du spar bilden i en komprimerad version så kommer detaljer i bilden att försvinna. Spar alltså inte bilderna med en inställning på 10 utan använd 90 eller mer.
Det finns format som tex TIFF som inte förstör informationen i bilden men filerna blir då mycket större.

Upplösningen på bilden är hur många pixlar den innehåller, tex 640x480 eller 1600x1200.
En bild med fler pixlar skapar en större fil än en bild med färre pixlar om bilden och komprimeringen är den samma.
 
Det är faktiskt inte så konstigt. Jag antar att du sparar bilderna i JPG format.
JPG formatet komprimerar bilden (packar) för att den ska ta mindre plats. I många program finns det en inställning på hur mycket bilden ska komprimeras (tex Photoshop 1-100).
Ofta:
100=stor fil (ingen komprimering)
10=liten fil (stor komprimering)
Det vanliga JPEG-formatet alltid är förstörande, även på högsta kvalitet. Det är alltså "minst komprimering" på kvalitet 100.

För mer djupgående (nördigare ;) ) information om JPEG-formatet kan man läsa på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG

Det finns bättre filformat om man vill hantera bilder och är mån om högsta möjliga kvalitet som Tiff, PSD etc.
 
En bild med fler pixlar skapar en större fil än en bild med färre pixlar om bilden och komprimeringen är den samma.
En sanning med viss modifikation, motivet på bilden spelar stor roll också! Jag gjorde ett snabbtest, en helvit bild på 2000x2000 pixlar blev 62kb när jag sparade den från Paint, sen kladdade jag ner en med en massa sträck i olika färger och sparade igen, då blev den på 1164kb, eftersom JPEG-algoritmen inte kunde komprimera den nya bilden lika mycket pga att det hade blivit mängder med olika fält med olika färger.
 
Man kan ställa in hur man vill ha bilden överförd till mappen på datorn: minimum-maximum, och den är inställd på maximum, ändå så blir filen mindre än den var från början.
Förstör man bilden på det här sättet?
 
Tittade på en bild nu som jag hade gjort om i picassa och när den var klar hade den en dpi på 350 och så stod det 3264x4912. Är det bra eller dåligt?
 

Du skrev: ".....säger att bildskärmar har faktiskt 72 PPI, det har du ju läst någonstans. Jodå, det har jag också läst. Det är en gammal sanning som inte gäller längre, men den lever kvar och vägrar dö. Det stämde en gång i tidernas begynnelse när grafik på datorskärmar var i sin linda...."


Det är inte ens en gammal sanning. Det är en myt som är väldigt seglivad. 72 DPI har aldrig funnits på någon bildskärm. Och som du mycket riktigt säger helt irrelevant. Det enda jag kunnat finna samband med siffran 72 är möjligen (med viss tveksamhet om jag vågar skriva ens) är att apple hade ett typsnitt som skulle ge samma visuella storlek som ett utskrivet papper och typsnittet angavs som 72 DPI.

Så länge en bild bor i datorn är den inga DPI alls, utan är xxx pixlar gånger yyy pixlar, punkt slut (tex 2000x3000 pixlar)




VÅGA VÄGRA 72 DPI
VÅGA VÄGRA 72 DPI
VÅGA VÄGRA 72 DPI
VÅGA VÄGRA 72 DPI
VÅGA VÄGRA 72 DPI
 
Är det lika fel att påstå att 'skärmen' har ett visst DPI?

Fel är det väl inte. Det är väl bara att läsa i broshyren till skärmen hur många ljuspunkter skärmen har, och göra lämplig räkneoperation med skärmens mått. Fast spelar det nån roll? På skärmen är bilden x gånger y stor precis som erro skrev.

En jumbotron eller reklamskylt utefter vägen har väl sådär en pixel per tum eller nått? Och en bild där är fortfarande x gånger y stor. Fast man sitter väl inte en halvmeter framför en sån...
 
Vilket DPI en skärm har är väl verkligen relevant?

Som sagt är det ju inte svårare än antalet pixlar och måtten på skärmen, men det är ju precis samma som på en utskrift.
 
Skärmar har PPI, inte DPI, om vi nu ska vara petiga.

DPI=Dots Per Inch, d.v.s. utskriftspunkter
PPI= Pixels Per Inch, d.v.s. bildpunkter
 
Tråden är 11 år gammal, men eftersom man fortfarande hänvisar till den...

...så vill jag hävda att det ÄR en gammal sanning att skärmar har 72 dpi (eller ppi).

En gammal hederlig 12 tums VGA-skärm med 640*480-upplösning har 72 pixlar per tum: Diagonalen av 640*480 är 800, och diagonalen av skärmens bildyta är ungefär 11 tum. 800/11.1 = 72

Om alla bara hade behållit sina 12-tums VGA, så hade allt varit lugnt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.