ANNONS
Annons

Vad påverkar skärpedjupet mest?

Produkter
(logga in för att koppla)
När man går närmare blir ju skärpedjupet kortare och likaså när man zoomar in. Om jag nu vill ha något lika stort i bilden. Vilket kommer att påverka skärpedjupet mest? Att gå närmare eller zooma in. Är det någon skillnad vid kortare avstånd och makrofotografering eller vid normala avstånd?
 
Lek med skärpedjupskalkylator så har du svaret, om du nu inte vill göra experiment med kameran!

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Per.

Tack för tipset men tyvärr finns inte parametern motivstorlek med på den sidan. Jag vet alltså inte hur mycket jag ska zooma in för att motivet ska bli lika stort som när jag går närmare. Sen är det lite för klent bland utrustningen i fotoväskan för att jag på ett bra och tydligt sätt ska se skillnaderna när jag testar själv.
 
När man går närmare blir ju skärpedjupet kortare och likaså när man zoomar in. Om jag nu vill ha något lika stort i bilden. Vilket kommer att påverka skärpedjupet mest? Att gå närmare eller zooma in. Är det någon skillnad vid kortare avstånd och makrofotografering eller vid normala avstånd?
Det är avbildningsskalan och bländaren som är intressant men hålls det konstant så får man samma skärpedjup. Så svaret är att det påverkar lika mycket då du kommer få samma avbildningsskala, förutsatt att du kör samma bländare.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1686.htm
 
skärpedjupet kommer bli identiskt mellan att zooma in som att gå närmare
däremot kommer det UPPLEVAS som att skärpedjupet blir kortare när man zoomar in för att perspektivet blir annorlunda jämfört med att gå närmare... det blir alltså en lugnare bakgrund om du zoomar in, fast det rent akademiskt är identisk skärpedjup som om du hade gått närmare
 
Som Reine skriver så blir skärpedjupet identiskt, vilket innebär att en viss del av bakgrunden blir lika oskarp i båda fallen. Men, när du står på längre avstånd så kommer perspektivet göra att bakgrunden blir "större i förhållande till förgrunden", eftersom avståndet från fotografen blir mer lika till för- och bakgrund än om man ställer sig närmare. Följdaktligen så kommer bakgrunden att se oskarpare ut, då en viss detalj i oskärpan fyller ut en större del av bildens yta.
 
Kononbra!

Tack för de ypperliga, utförliga och tydliga svaren. Det känns nu som att jag har stenkoll på det jag tidigare endast antog.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.