Fogel70
Aktiv medlem
Visst kan man gör 70mm tjockpannkaksobjektiv, men jag tänkte mer på tunnpannkaka.Det är klart man kan, bara det att avståndet som spegelhuset tar upp istället kommer att sitta på objektivet. Det gör ingen skillnad i slutgiltig storlek, förutsatt att du inte tänkte ha drösvis med objektiv med dig där det tomma "röret" tar mer plats än skillnaden i kamerastorlek.
Det räcker förmodligen med 2-3 objektiv för att det ska bli mer skymmande med "förlängning" i objektiven.
Precis, för på MFT har inte registeravstånd på 14mm. Det är objektiv som är ungefär samma brännvidd som registeravstånder som kommer bli kompaktast. Men objektiv som ska innehålla motorer och diverse elektronisk styrning blir svåra att göra lika kompakta som helmanuella objektiv.Nej precis, och ändå är det ekvivalent med ett 14/2 på micro four thirds, vilket inte kommer att vara mindre.
Därför försöker jag styra den mot att det är den totala storleken på systemet som är intresant, inte bara (några enstaka) objektivs storlek.Men nu handlade ju diskussionen om huruvida mindre sensor ger mindre objektiv eller inte.
Hur gör man för att flytta objektivet längre ut från sensorn utan att öka registeravståndet?Nu är du helt ute och seglar. Varför skulle man behöva ett längre registeravstånd för en större sensor? Det är ju bara att flytta objektivet utåt längre om det behövs.
Att använda längre registeravstånd till större sensorer är för att optimera systemet bättre. Att göra objektiven större än de behöver vara anser jag är dålig optimering. Med lite större kamera blir nog även balansen lite bättre då man troligtvis kommer användas större och tyngre objektiv med större sensor.