Annons

Vad kan man ta betalt för detta foto jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)
håller med lotta. Begär alltid MER än du egetligen vill ha, då har du "prutmån".

Menar, om jag köper något som jag vill pruta på, då drar jag alltid till med ett pris som är lägre än vad jag nöjer mig med. på så vis hamnar man mer troligt på den summa man egentligen tänkt sig.

Mao. ta reda på vad du skulle fått enligt alla frilansprinciper. Tala om detta för arbetsgivaren om det nu ligger på run 1400 som ngn sa talar du om detta. Accepterar dem, perfekt, om inte så har du nu skaplig "prutmån".

Ett bättre alternativ är ju kanske att ta pris per bild. Kan ju även ge mer pengar då ett fotojobb att plåta en bil i 5 vinklar inte tar spec lång tid om det inte handlar om högkvalitatit foto (vilket min uppfattning var att det inte är) Men åter igen, kolla befintliga listor!
 
Jag är väldigt tacksam för alla tips och så. Men vad jag får för det jag gör vill jag hålla för mig själv faktist. Jag kom på en egen lösning, självklart delar jag med mig. Men jag personligen gillar jag inte att prata ut om vad man kännar. Det är up till var och en o berätta vad man får för det jobb man gör.

Mvh Jonas
 
joho45 skrev:
Jag har ett säkert jobb.. men vet inte vad man kan ta för betalt.. han skrev så hära iaf..

"Mycket snygga bilder, om du skulle fotografera alla våra till salu bilar löpande, vad skulle du vilja ha för det?

Du behöver nog vara här minst en gång i veckan i så fall."

Det är ett stort import firma med lyx bilar..

Bilderna kommer användas för webben!

Tacksam för svar

Mvh Jonas

Med tanke på att du i rubriken i ditt inledande inlägg ställer en fråga som du numera har svaret på så kanske de som svarat försökt hjälpa dig i tråden blir nyfikna. Men hur som helst, håll det för dig själv, det kanske är bäst så, vad vet jag.
 
Piha skrev:
Du vill att andra ska dela med sig av tips och erfarenheter till dig, men du vill inte dela med dig till andra...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv Pia.

Å du, Jonas, angående F-Skattsedel: Vad har det med att göra att du går i skolan? Får man inte ha enskild firma med F-Skatt om man studerar?... Hmm...

//JonasL
 
jonas_lindquist skrev:


Å du, Jonas, angående F-Skattsedel: Vad har det med att göra att du går i skolan? Får man inte ha enskild firma med F-Skatt om man studerar?... Hmm...

förlåt.. kan inte så mycket om F-skattsedlar o sånt.. jag är ju 18 så man är väll dum i den åldern.. verkar det som i denna värld man lever..
 
joho45 skrev:
förlåt.. kan inte så mycket om F-skattsedlar o sånt.. jag är ju 18 så man är väll dum i den åldern.. verkar det som i denna värld man lever..

Vad jag tror, litet "off-topic", är att personer i din generation, 80-90-talister tror att så mycket går av sig självt och att man inte ska behöva göra "skit"-görat i ett jobb, kunna en massa krångliga regler eller behöva bry sig om detaljer och istället glida in på ett tufft jobb/uppdrag bara sådär. Litet slev bild av verkligheten är tendens jag upptäckt hos dessa unga människor. Inte alla alls, men (för) många.
Är nog både något deras relativt unga föräldrar gett dem som bild av livet/världen samt (klass-)kompisar.
 
Det är bra! Sätt dit alla räkmacke-glidare.

Det behövs nog ingen F-skatt när man jobbar mot bilhandlare. " Under the table cars AB "

Jag håller för mig själv att jag fick 500:- spänn/gång under bordet exkl moppebensin. sorry för dålig ironi...
 
Men hörrni, menar ni att F-skatt skulle vara det enda rätta? Hört talas om arbetsgivare som betalar sociala avgifter då de anlitar någon då och då? eller om hobbyverksamhet?

Jag skulle inte råda en 18-åring som vill jobba då och då vid sidan av studier att skaffa F-skatt med allt vad det innebär om andra alternativ finns.

Tycker nog det är en lite skev bild av verkligheten att tro det enda rätta är att sätta sig in i alla skatteregler och system för att kunna jobba extra ibland.
 
Jonas, en stor anledning att jag läser dessa, alldeles utmärkta, forum är för att lära mig. Någon ställer en fråga och får i stort sett alltid riktigt profesionella svar. Jag läste den här tråden då jag tyckte ämnet var intressant och var nyfiken på svaret. Jag känner mig en aning besviken. Hur farligt kan det vara att berätta vad du fick, mellan tummen och pekfingret? Vad kan hända? Själv skulle jag vara överlycklig om jag nånsin fick någon liten krona för ett foto... Grattis!
 
@lkerdun skrev:
Vad jag tror, litet "off-topic", är att personer i din generation, 80-90-talister tror att så mycket går av sig självt och att man inte ska behöva göra "skit"-görat i ett jobb, kunna en massa krångliga regler eller behöva bry sig om detaljer och istället glida in på ett tufft jobb/uppdrag bara sådär.

Här generaliseras det hejvilt!

Jag tror ju knappast att en 90-talist har en vuxen syn på världen eftersom dom på sin höjd är femton i dagsläget.

Vem i denna diskussion kan säga att men inte ville göra det enkelt för sig när man var femton?

"När jag var liten, så gick vi fyra mil till skolan - I motvind och en halvmeter snö, men dagens ungdom dom åker minsann buss. Annat var det på min tid!" Den här typen av krigshistorier går tydligen från generation till generation - Nu är det tydligen 80- & 90-talisterna som är glidarna i samhället.

Jag kan inte tyda i tidigare inlägg att trådskaparen inte ville göra något skitgöra - Han frågade enbart om prissättning. Finns väl ingen anledning att klanka ner på honom då?

Att man ställer en fråga härinne om prissättning är väl inte samma sak som att man förbinder sig att tala om vad man fick, eller? Jag kan nog tycka det är lika "lågt" att förvänta sig en sådan information.
 
Haha! Jag håller på Hans-Christian! Själv är jag 80talist och jag känner verkligen inte att det bara går att glida. Ska man skaffa sig ett namn så får man fan slita som ett djur nu och göra det billigt också. Jag har inte haft en ledig helg på.. hur länge som helst, men det är det värt! Jag tar alla frilansjobb jag får och går in med ett lågt pris från början och om samarbetet håller så höjer jag succesivt, det har funkat bra hittils. Och förresten, man ska väl få fråga om ett pris i detta forum utan att bli korsförhörd sen om vad det slutade på? Det trodde jag var hela meningen. Tack för mej och godnatt.
 
Alla har vi väll gjort massa skit jobb!! Tänk er o gå som snickarlärling!! SKITJOBB e bara förnamnet!! nu Jobbar ja iofs på en datafirma o slipper nu det skitjobb som snickare innebär, men o säga att vi 80-talister e glidare tycker ja e lite dumt påhopp! Finns inga glidarjobb o börja med (iaf inte i skåne)

NO HARD FEELINGS hoppas ja! ville bara säga
 
problemet är ju att man blir bortvald och hobbystämplad om man inte har firma. Folk vill ha det smidigt om dom ska få nåt gjort
 
Fotomange skrev:
problemet är ju att man blir bortvald och hobbystämplad om man inte har firma. Folk vill ha det smidigt om dom ska få nåt gjort
Det där är inte riktigt sant. I detta fallet hade ju killen redan tillfrågats trots avsaknad om F-skatt.

Jag anlitade så sent som förra veckan en kille som tar upp det jobbet i sin egen deklaration. Själv är jag inte arbetsgivare och han saknade F-skatt, men var utan tvekan rätt person för jobbet iaf. Mycket går att lösa på lagliga sätt även utan F-skatt, och inte behöver det vara mindre smidigt heller.

Personligen tycker jag inte om denna F-skatthysterin som verkar råda här ibland. Det finns en hel del man bör vara medveten om när man skaffar F-skatt och i vissa fall (definitivt om omsättningen är låg) finns nog vettigare alternativ.
 
Det är nog litegrand så här på fotosidan:

F-skatt = yrkesmässig status på fotograferandet vilket i förlägningen kanske även innebär att bilderna blir bättre:)


Jag tycker inte att 80-talisterna är några glidare, goa kids med gott humör och en sansad inställning till livet.

Tycker fan så mycket mindre om 70-talisterna som jag själv tillhör (även om det är precis på håret, tyvärr åt fel håll).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.