Annons

Vad kan man ta betalt för detta foto jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

joho45

Aktiv medlem
Jag har ett säkert jobb.. men vet inte vad man kan ta för betalt.. han skrev så hära iaf..

"Mycket snygga bilder, om du skulle fotografera alla våra till salu bilar löpande, vad skulle du vilja ha för det?

Du behöver nog vara här minst en gång i veckan i så fall."

Det är ett stort import firma med lyx bilar..

Bilderna kommer användas för webben!

Tacksam för svar

Mvh Jonas
 
Om du går enligt listorna tror JAG inte att dom är intresserade. (dvs 1200/h + allt).Med tanke på din ålder tyvärr. (?!#¤¤%#)
Glid in på en räkmacka ändå och testa.

Ps. Du kan bara vara svindyr om du heter nåt konstigt i efternamn eller har varit med i tv...

lycka till

Ps igen. Deala till dig att du kan fota gratis om du får låna en bil av dom med reklam på.!!!
 
Fotomange skrev:
Om du går enligt listorna tror JAG inte att dom är intresserade. (dvs 1200/h + allt).Med tanke på din ålder tyvärr. (?!#¤¤%#)
Glid in på en räkmacka ändå och testa.

Ps. Du kan bara vara svindyr om du heter nåt konstigt i efternamn eller har varit med i tv...


Tro mig dom har pengar..

vad har ålder med det att göra?.. jag tar ju bra bilder.. sen spelar inte namnet nått roll heller.. lite seriösare svar tack! :)
 
Det var inget oseriöst svar.(sorry att jag slösade bort din värdefulla tid) bara lite skämt blandat med ironi. (varför tar folk artistnamn?

Och av egen erfarenhet så tror många att det är nästan gratis. Att man tar bra bilder betyder alldeles för lite idag. synd.
 
Okej.. jag fotade en lägenhet för ett tag sen.. fick 1500kr.. men kanske inte går att jämföra med bilar..
 
Hur lite skulle du acceptera?

Jag är rädd att ålder kan spela roll. Det borde inte göra det men det är knappast ovanligt. En arbetsgivare bedömer att en person som är i starten av sin karriär är berädd att göra samma jobb för mindre pengar än en äldre, mer erfaren person.


Ett förslag är att du erbjuder ett lägre pris under en period på ett par månader och planerar in en omförhandling då. Då har du chans att visa vad du verkligen är värd. Går du ut för högt från början är det svårt att förhandla upp priset senare.

Ett sista tips. Se till att skatta för pengarna och att arbetsgivaren har en försäkring för dig. Har du egen firma är det istället du som ska se till att du är försäkrad.

Du vill inte råka ut för att en av deras bilar blir skadad under ett fototillfälle och du står utan försäkring.

Till sist:

GRATTIS!

/Daniel
 
Saker som påverkar priset:

Hur gärna vill du ha jobbet?

Hur tar du betalt (egen firma, timlön, svart?)

Har kunden alternativa fotografer?

Vem står för utrustning och förbrukningsmaterial?
 
Näe, ålder och namn borde väl inte ha betydelse för vilket pris du begär och absolut inte eftersom du bevisligen kan din grej.
Men räkna in att det ser ut att bli en långvarig och återkommande kund när du ger dem ett pris. Såna är mycket värt att få in och de bör som jag tycker ha ett pris som är lägre än normala timtaxor just för att de återkommer ofta.

Har du F-skatt?
 
Vad är deras amitionsnivå?

Ska du sätta upp ljus, bakgrund och grejor eller bara ta bilderna där bilarna råkar stå för tillfället?
 
Humm ni fick jag lite o tänka på!.. självklart går jag in med ett lägre pris i början.. jag är den enda fotografen.. jag står för matrialet.. självklart kör jag med skattade pengar!.
 
joho45 skrev:
Humm ni fick jag lite o tänka på!.. självklart går jag in med ett lägre pris i början.. .
Det skulle jag aldrig ha gjort med förhoppningen att kunna höja märkvärt senare. Går man in för lågt är det bara svårare att höja i efterhand.

Jag förstår inte anledningen till att börja lägre alls..
 
Jag vill helst veta ett ca pris? vad känns rimligt att börja att diskutera? om jag fotar 3 bilar i veckan = 15 bilder iveckan.. bilderna är för webben.. tar väll 1-2 timmar o plåta.. 1000-1500kr för 15 bilder?
 
joho45 skrev:
Jag har ett säkert jobb.. men vet inte vad man kan ta för betalt.. han skrev så hära iaf..

"Mycket snygga bilder, om du skulle fotografera alla våra till salu bilar löpande, vad skulle du vilja ha för det?

Du behöver nog vara här minst en gång i veckan i så fall."

Det är ett stort import firma med lyx bilar..

Bilderna kommer användas för webben!

Tacksam för svar

Mvh Jonas

Bryt ner det till hur lång tid varje bil tar att fotografera inklusive efterarbete, avrunda till nästa hel timme. Bestäm en timtaxa du tycker är vettig (utgå från BLF:S eller SFF:s) räkna ut vad det skulle kosta.

EX: tidsåtgång fotografering 1 tim à 900 kr, bildbehandling 1/2 tim à 900 kr, totalt 1 och 1/2 tim avrundat till 2 timmar = 1800 kronor per bil kanske avrundat ner 1500 efter som du har fått ett löfte om återkommnade fotografering.
Om du använder studioljus bör du lägga till tid för upp coh nerpackning av den.

Ge mängdsrabbatt om det är flera bilar vid varje fotograferingstillfälle.
Typ Första bilen fullt pris, andra 60% (av priset), tredje 50%, fjärde 40%, femte 30% osv. Kanske inte ska gå lägre än 30%

1 bil = 1800
2 bilar = 2880 (1800 + (1800*0,6))
3 bilar = 3780 (1800 + (1800*0,6)+(1800*0,5))
4 bilar = 4500 (1800 + (1800*0,6)+(1800*0,5)+(1800*0,4))
5 bilar = 5040 (1800 + (1800*0,6)+(1800*0,5)+(1800*0,4)+(1800*0,30)

Jämför dessa priser med t ex BLF: halv- och heldags priser på 3400 resp 6770 och jag tycker att det inte känns helt uppåt väggarna.
Det som är bra med denna modell är att man får kunden att samla ihop objekten till få tillfällen som det blir billigare för honom och du får mer tid till annat men ändå en vettig summa för jobben.
Alla priser exkl moms och plus material.
 
lottae skrev:
Det skulle jag aldrig ha gjort med förhoppningen att kunna höja märkvärt senare. Går man in för lågt är det bara svårare att höja i efterhand.

Jag förstår inte anledningen till att börja lägre alls..

För att det är lättare att omförhandla med en väldigt nöjd arbetsgivare än med en som sträckt sig så lång han kan tänka sig i pris.

En förutsättnign är att man redan från början gör upp om en omförhandling efter en provperiod.

Men jag kan ha helt fel. Jag har ingen egentligen erfarenhet från just förhandlingar i fotosammanhang. Bara mer allmänna förhandlingar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.