Då jag har personlig erfarenhet av att fotografera sport på riktigt stora event (läs
Fotbolls-EM och
Fotbolls-VM), under extrem konkurens, och extrem tidspresss. Så skulle jag personligen vilja definiera problemet som "tidsåtgång" snarare än att det äter "utrymme".
(På sätt och vis hör de för all del ihop).
Det viktigaste utifrån min egen erfarenhet är att kunna få in filerna i datorn så snabbt som möjligt. Därtill så räcker en upplösning på 24 MP mer än väl för sportfoto. Faktum är att även med 24 MP så kan du faktiskt beskära riktigt hårt.
Ovanpå det så ser jag mycket begränsad nytta, i förhållande till nackdelarna med 30 FPS. (Jag ser absolut att det finns fördelar med 30 FPS under vissa förutsättningar). En erfaren sportfotograf har bra timing. Och någonstans 15-20 FPS är i min mening optimalt.
Med mina personliga erfarenheter som bakgrund. Så skulle jag föredra 15 FPS och 24 MP före 30 FPS och 50 MP alla dagar i veckan. Tillsammans med riktigt snabba minneskort. (Läs CFast före SD-kort alla dagar i veckan även på den punkten).
Skillnaden i tidsåtgång gällande att få in bilderna i datorn, gör urval för att sedan redigera blir i praktiken väldigt stor. I situationer där varenda sekund har verklig betydelse.
Även i de fall att du faktiskt skickar bilder direkt från kameran (under pågående match), så är för stora bildfiler något som tenderar att skapa betydligt mer problem än vad det är till nytta. På de riktigt stora eventet så brukar till och med fasta uppkopplingar med snabba hastigheter tendera att "strula" en hel del. Samtidigt som du som fotograf behöver hålla ordentligt med fokus på matchen.