Hallå Canon. Det är dags att vakna....
"Autofokusens precision i Canons digitala systemkameror bedöms utifrån samma bildmässiga grunder som i en traditionell kamera: "Autofokusens precision bedöms utifrån en utskrift av hela bilden, som betraktas på normalt avstånd".
Idag finns det väldigt många som använder sina bilder på andra sätt än att skriva ut dem. Har ni hört talas om bildskärm?
Det här trodde jag knappt var sant!
"Autofokusens precision bedöms utifrån en utskrift av hela bilden, som betraktas på normalt avstånd". Vad är det för stenålderstest? Är det så det går till kan man väl inte vänta sig annat än felkalibrerad AF titt som tätt.
Både av den här tråden och av andra trådar om fokus får jag intrycket att följande tyvärr är en ganska vanlig rutin:
1. Köp dyr systemkamera.
2. Köp ett eller flera dyra objektiv.
3. Lämna in alltihop till verkstad för att få AF kalibrerat och bra skärpa.
Mellan olika tillverkare kanske det kan uppstå matchningsfel, men köper man en bra Canonkamera och ett bra Canonobjektiv för x antal tusenlappar så ska man f-n inte behöva lämna grejorna för kalibrering för att få skärpan bra det första man gör.
Måndagsexemplar förekommer alltid, men knappast i den utsträckning fotografer beskriver här i FSs forum.
Jag håller annars med om att 100%-granskandet kan gå till överdrift ibland. När jag tankat över bilderna till datorn tittar jag inte på dem i 100% det första jag gör (hur många gör det, förresten?). När jag reagerar på dålig skärpa så är det när bilden visas i ett bildvisningsprograms gränssnitt eller i fullskärm. Det är väl inte för mycket begärt att AFen ska vara tillräckligt korrekt för att ge bra skärpa under de visningsförhållandena, förutsatt att programvaran man använder inte interpolerar dåligt vid nedskalning till skärmvisning.
Dessutom så handlar det inte bara om bedömning av hur en bild i sig ser ut under ett visst visningsförhållande, utan kanske i högre grad om hur den ser ut i förhållande till andra bilder under samma visningsförhållande. Har vissa bilder bra skärpa och andra inte så är det inte programvarans fel, utan beror på fotografen och/eller dålig AF.
Det är först när jag reagerar på dålig skärpa under sådana här "vanliga" visningsförhållanden som jag eventuellt börjar undersöka och jämföra i 100%. Jag börjar aldrig med att granska i 100% och leta fel.
/Lasse C