Sent svar, men någon kan ju vara intresserad ändå.
Jag tycker ibland att min 40D missar fokus något med AF. Men skärpan generellt blev oerhört mycket bättre när jag bytte upp mig till en bättre glugg än kittet jag köpte med kameran. Innan dess blev jag ofta besviken på skärpan och undrade om något var fel.
De gånger bilden blir ur fokus är det för lite för att synas i sökaren eller på displayen, men det syns på datorskärmen efteråt.
Det händer ändå ganska sällan, så pass sällan för att jag inte kan uppskatta så här på rak arm hur ofta (sällan
). Men visst är det irriterande när det händer på en annars lyckad bild och man inte förstår hur det kunde bli fokusfel där.
Jag fotar mest natur, kör vanligtvis med bländare 4-10, och har oftast tillräckligt med tid att hinna fokusera ordentligt på något kontrastrikt i motivet, men ändå händer det någon gång ibland, även under bra fotoförhållanden. Jag tror jag ska undersöka lite mer exakt hur AFn i 40D fungerar. Det är mycket möjligt att det finns element i ljuset ibland som stör AFn även när fotoförhållandena ser lätta och bra ut för ögat. Det vore bra att känna till det i så fall och lära sig känna igen ljus som kan orsaka fokussvårigheter.
Jag hör ibland hur AFns fokus ändras när jag fokuserar två gånger efter varandra på ett i mitt tycke lättfokuserat objekt, t ex ett träd med kala grenar. Så om det inte är något som är fel så är det i alla fall något som får AFn att tänka om.
Jag tar alltid flera bilder av extra bra motiv, men jag får väl ge mig själv tipset att börja fokusera om mellan bilderna också, utifall...
Men på det hela taget är jag nöjd med fokuseringen på 40D. I synnerhet sedan jag bytte till ett bättre normalzoom.
/Lasse C