Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan jag använda i st. f. Kodachrome 64?

Produkter
(logga in för att koppla)

M Jacobson

Medlem
Under de sista 15 åren så har jag till ca 90% fotat med dia. Tidigare så har jag inte funderat så mycket över olika sorter och kvaliteter, utan har mest använt olika "konsumentfilmer" som Fujichrome 100, Konica R-100 och någon gång Agfa CT Precisa 100. När jag nu tittar igenom bilderna med några års distans konstaterar jag att de bilder som jag är mest nöjd med är tagna med Kodachrome 64. De bilderna har en helt annan skärpa och lyster, i synnerhet de som är tagna under dagar med fuktigt väder. Det är nu 3-4 år sedan jag använde filmen senast, och jag har förstått att det är ett elände att få kodachromefilm framkallad nu för tiden. Har hört att det kan ta upp till en och en halv månad att få tillbaka den?

Frågor:
Finns det någon annan film med liknande egenskaper som kodachromen?

Vad är det i kodachromens framkallningsprocess som gör att endast 2-3 lab i hela världen klarar av den?

Vad gäller lyster (och skärpa) borde Velvia 50 duga bra. Och antagligen nya 100 också, men den har jag aldrig provat. Själv körde jag mycket med Agfachrome 50 och 100 RS innan de blev svåra, för att inte säga omöjliga, att få tag på. Så nu blir det kombinationen Provia 100F och 400F. Och jag är inte missnöjd med det -tvärtom! (Agafachromen saknade ju dessutom en 400, även om de hade en ganska spännande 1000-film längre bak i tiden).

Nej, som det ser ut nu, finns ingen fullvärdig ersättare till Kodachrome 64. Den filmen är överlägsen på att återge färgerna vid fotografering i nattmörker. Ingen E6-film har någonsin klarat av det som Kodachrome-filmerna kan/kunde. Om inget annat hjälper, är man väl piskad till att använda någon bra digital spegelreflexkamera med låg brusnivå i stället.

Velvia 50?

Jag är nyfiken på att prova Velvia 50, jag har förkärlek för lågkänsliga filmer. Har dock hittills konstaterat att den inte tycks finnas i vanliga fotobutiker. Samt att den tydligen inte har lika brett användningsområde som Kodachrome 64? Därtill ska ju tydligen produktionen upphöra, om den inte redan har gjort det?

M Jacobson skrev:
Vad är det i kodachromens framkallningsprocess som gör att endast 2-3 lab i hela världen klarar av den?

Det är att de så kallade färgkopplarna (de som i slutändan bildar färgerna) inte finns inbakade i filmen som det annars gör med färgfilm. Färgkopplarna ligger i kemin.

Och eftersom processen är så speciell och det inte används så mycket Kodachromefilm för att försörja fler labb.

Kan tillägga att jag har en exponerad Kodachrome i 120-format ståendes på mitt bord. När jag väl plockade ut den ur kylen och fotade den hade de lagt ner framkallningen helt av 120-filmerna. Hur kul är det, att ha en rulle utan att kunna framkalla den i färg. Kanske ska säga att det visst ska kunna gå att framkalla den i S/V soppa men har inte provat.

\h

Re: Re: Vad kan jag använda i st. f. Kodachrome 64?

hasseper skrev:
Det är att de så kallade färgkopplarna (de som i slutändan bildar färgerna) inte finns inbakade i filmen som det annars gör med färgfilm. Färgkopplarna ligger i kemin.

Och eftersom processen är så speciell och det inte används så mycket Kodachromefilm för att försörja fler labb.

Kan tillägga att jag har en exponerad Kodachrome i 120-format ståendes på mitt bord. När jag väl plockade ut den ur kylen och fotade den hade de lagt ner framkallningen helt av 120-filmerna. Hur kul är det, att ha en rulle utan att kunna framkalla den i färg. Kanske ska säga att det visst ska kunna gå att framkalla den i S/V soppa men har inte provat.

\h
Har du frågat den här firman? http://www.processc22.co.uk

M Jacobson skrev:
Kodachrome 64. De bilderna har en helt annan skärpa och lyster, i synnerhet de som är tagna under dagar med fuktigt väder. Det är nu 3-4 år sedan jag använde filmen senast, och jag har förstått att det är ett elände att få kodachromefilm framkallad nu för tiden. Har hört att det kan ta upp till en och en halv månad att få tillbaka den?

Frågor:

Agfa RSX 50 är en fin film se:
"Diafilmer, Fuji - vad är skillnaden?"
Har för mig att YFO har den till högt pris, finns annars i Tyskland.
http://www.technikdirekt.de/main/de...-02-13-17-01-12&referer=Shopping-com_VKNR_495

När du köper filmen får du med framkallningspåse som du använder för att skicka filmen till Schweiz. Efter 1.5-3 veckor kommer filmen hem till dig. Smidigt men inte snabbt.
KC64 är det enda jag använder analogt.

A

agfa...

Dessvärre har Agfa lagd ner sin foto-division de tillverkar bara tryckplåtar m.m. till grafisk industri,men rsx-filmerna var bra.

...
Frågor:
...

Jag LIDER verkligen med dig i denna fråga.
Min personliga reflektion är att det inte finns någon film med liknande egenskaper.

Jag använde förrut K25 och i nödfall K64.

Har försökt hitta någon ersättare till dessa och den minst dåliga blev Fuji Velvia 50.

Re: agfa...

C20D skrev:
Dessvärre har Agfa lagd ner sin foto-division de tillverkar bara tryckplåtar m.m. till grafisk industri,men rsx-filmerna var bra.

RSX 100 finns på Scandinavian och RSX 50 finns på YFO eller direkt från Tyskland.
Analoga grejerna tillverkas av Agfaphoto.

Re: Re: agfa...

Bofoto skrev:
RSX 100 finns på Scandinavian och RSX 50 finns på YFO eller direkt från Tyskland.
Analoga grejerna tillverkas av Agfaphoto.

Restlager. AGFA Photo har gått i konkurs och all tillverkning av film är nedlagd. Vad som kommer att köpas upp av andra företag och drivas vidare under andra namn är fortfarande oklart.

Stefan

Vad kan jag använda i st. f.

Kodachrome filmerna placerar sig i ett eget fack, dvs. skärpa och färgåtergivning i absoluta toppen!

Men, jag använda oxå även Ektachrome, den var i toppklass, något lite pastellfärgad återgivning visserligen, om jag jämförde med Kodachrome.
Gick utmärkt att framkalla Ektachrome själv, idag, har jag helt gått över till negativ färgfilm, dvs. färgkort, enklare, vita duken, och mörkläggning av bostaden blev i längden omständigt.

Men, analogt media, kodachrome 25 /64, gav enastående diabilder, det skall till en mycket avancerad och dyr D-SLR för att få ett bättre resultat.

M Jacobson skrev:

Frågor:

Provia 100F är fin men den ser mycket blå ut. Du kan använda en warming filter (81B?) men Provia har ändå för mycket detaljer i skuggorna och för mättade färger för att ersätta K64. Det finns ingen annan film som K64 eftersom den har mycket hög kontrast och inte så mättade färger. Det gör inte K64 den bästa filmen men det gör den unik. Jag har läst någonstans att pressade Provia 100F med warming filter ser ut som K64. Jag har inte provat den själv.

Velvia 50 set inte ut som K64 eller K200 eftersom den har alltför mättade färger och hög kontrast. K64 och K200 ger fina hudtoner. Med Velvia 50 blir resultatet katastrofalt. K64 har en grå, nostalgisk känsla som Velvia inte har.

Velvia 100F ser ut lite som klassisk Kodachrome, kanske K25 (inte K64). Jag har aldrig använt K25, när jag blev interesserad i fotografi fanns inte K25 längre. Men jag har sett några K25 bilder och jag använder mycket Velvia 100F och de ser lite lika ut. Hög kontrast, mättade färger (men inte som Velvia 50), mycket starkt röd. Velvia 100F ger inte fina hudtoner heller men resultat är inte så illa som Velvia 50.

Bland negativfärgfilmer ser Kodak Gold 100 lite ut som K64, särskilt med hudtoner. Tyvärr finns Gold 100 inte i Sverige. Jag köper mina när jag åker utomlands.

Berk

Nja, Kodak Gold 100 brukar mest heta Ultra 100, men den känsligheten har väl fått stryka på foten för 200 ISO, även om den går att skaffa fram. Annars kan jag rekommendera Cyberphoto som säljer negativ färgfilm billigt i allmänhet. Filmerna kommer från Kodak och Fuji. För enkelheten skull får alla intresserade länken till Cyberphotos filmsida:
http://www.cyberphoto.se/
Jo, så har jag recenserat Kodak FarbWelt 400 som jag själv använder numera också:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10374
Klicka sedan på Fototillbehör i spalten till vänster och sedan på Film. Lycka till!
PS: Tänk om forumvärden skickar mitt inlägg till diskussionen om Cyberphoto bara för det här! DS.

Jag vet inte om Gold 100 och Ultra 100 är samma sak men jag har inte sett Ultra 100 i Sverige heller.

Jag har sett Gold 100 nyligen på Uppsalafotokompani på Drottninggatan i Uppsala. Det kostade 49kr syck (24 exp.) De sa att de importerade filmen från Tyskland eller Danmark p.g.a. att Kodak Sverige inte sålde någon Gold 100 längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar