Annons

Vad köper man som "nästa steg"; nytt objektiv, slavblixt eller annat tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

magda77

Medlem
Vad köper man som "nästa steg"; nytt objektiv, slavblixt eller annat tillbehör?

Jag har en Nikon D80 med objektiv 18-135. Tycker det är roligt att fotografera och vill lära mig mer. Undrar vad ni tycker man ska köpa som "nästa" tillbehör; slavblixt, annat objektiv och i så fall vilken typ, t ex teleobjektiv, eller något annat tillbehör som gör att man kan ha ännu roligare med sin kamera och testa nya saker?

Magdalena
 
Fundera på vad det är för slags bilder du inte kan ta, eller som inte blir bra, men den utrustning du har. Då har du snart svaret på din fråga.
 
Vänta och se

Om du måste fråga så verkar det som om du har allt du behöver. Varför köpa något som du inte kan komma på själv skulle vara roligt att ha. Jag köpte Canon 350D och Sigma 18-200 (hade stativ sedan innan) för ett antal år sedan och fotograferar till stor del makro. Därför köpte jag ett makrofilter. Kostar inte lika mycket som ett obkektiv, har inte samma kvalitet, men det blev mycket stor förbättring i att komma nära. Som andra har svarat så beror det på vad du tar för typ av bilder. Du nämner inte stativ och trådutlösare, men du kanske ser det som lika självklart som minneskort. Om du inte vet att du behöver ett teleobjektiv så är det onödigt att köpa ett för att senare komma på att det var ett makroobjektiv du behövde.
 
Själv så hade jag nog med min erfarenhet(preferens) gått på att köpa till nått studioblixt-paket istället för objektiv.

För mig så blev det en stor "AHA!" upplevelse att själv kunna styra ljuset, och testa att forma ljuset på olika sätt o därmed få en förståelse för hur ljuset påverkar en bild :)
 
Saknar du ingen brännvidd så kan ett stativ eller en blixt vara ett bra nästa steg. Med ett stativ kan du använda längre slutartider utan att det blir rörelseoskärpa för att du rör kameran. Tex bra vid natt- o landskapsfotografering. En blixt ger mer ljus än den inbyggda och det blir inte lika lätt röda ögon.
/Lars
 
En fotoresa !

Oftast får man inspiration och nya perspektiv i ny miljö och sen kanske du upptäcker vad som saknas i fotoväskan !
Lycka till o skriv gärna uppföljning.
 
Eftersom ingen har röstat för ett bra och ljusstarkt objektiv med fast bränvidd så gör jag det. Skillnaden på bilderna från ett ljusstarkt 50 mm-objektiv (typ 1.8 eller så om man ska hålla nere budgeten) tror jag kommer bli en skön utveckling på dina bilder. Genast lite mer filmiskt. Och får dig att fokusera mer på komposition än med ett zoom-objektiv vilket alltid är bra övning.

Finns riktigt bra kap att göra begagnat, kolla bara bland annonserna här för din kamera.

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.