Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

orlio

Medlem
Jag är helt färsk på systemkameror, men har fotat en del med enklare kameror. Har bestämt mig helt ödmjukt för att bli kungligt bra fotograf, och är villig att lägga 4000-6000 för en kamera.

Frågan är helt enkelt, vad köpa?

Kommer fota mycket natur/landskap men även porträtt.

Någon som har några tips? Tänker gå fotokurser, så "nybörjarprylar" går trotts min ringa erfarenhet bort.

Mvh Henrik
 
orlio skrev:
Jag är helt färsk på systemkameror, men har fotat en del med enklare kameror. Har bestämt mig helt ödmjukt för att bli kungligt bra fotograf, och är villig att lägga 4000-6000 för en kamera.

Frågan är helt enkelt, vad köpa?

Kommer fota mycket natur/landskap men även porträtt.

Någon som har några tips? Tänker gå fotokurser, så "nybörjarprylar" går trotts min ringa erfarenhet bort.

Mvh Henrik

Well, om du inte har mer pengar får du nog nöja dig med "nybörjar prylar" eller leta efter begagnade grejer.

Jag tycker du ska titta på Pentax 200D eller Nikon D60. Pentaxen är helt vädertätad och har inbyggd anti-skak vilket hjälper mycket.D60 är en skön och kompetent kamera, en Nikon helt enkelt.
 
Tack för svaret!

Hehe ok, nere på jorden igen.
Med vädertätad menar du då att jag kan använda den under vatten eller att den står emot regn ok?

Kollade på denna Nikon:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272841
- får jag vad jag behöver där så att säga, eller kommer jag behöva köpa till prylar?
- Är det inget anti-skak på den?
 
Du behöver köpa ett minneskort för att komma igång men de kostar inte så mycket nu för tiden. Du kommer att få antiskak, men den sitter i objektivet. Skillnaden mot Pentax är att de har antiskak i huset så du får den funktionen även med objektiv som inte har det, dock icke så med Nikon, då måste du köpa objektiv med "VR" i beteckningen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.