Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer med priserna på objektiv och kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Tittar ni på prisjakts billigaste erbjudanden märker ni inget speciellt men lite längre ner på listan har samtliga stora nätbutiker höjt priserna extremt mycket. Jag har visserligen bara kollat Canon RF men misstänker att det gäller även för övriga märken. RF linser har varit dyra tidigare men nu är det ju rent absurt. RF 24-70 från 26000kr till nästan 34000kr. RF 70-200 2.8 från 29000kr till 39000kr osv.
Svag krona absolut, högre tillverkningspris och transporter men nog känns det ändå märkligt mycket.

Ni som tänkt handla i närtid bör nog slå till på de få objektiv som fortfarande ligger kvar på gamla priser.

Tittar ni på prisjakts billigaste erbjudanden märker ni inget speciellt men lite längre ner på listan har samtliga stora nätbutiker höjt priserna extremt mycket. Jag har visserligen bara kollat Canon RF men misstänker att det gäller även för övriga märken. RF linser har varit dyra tidigare men nu är det ju rent absurt. RF 24-70 från 26000kr till nästan 34000kr. RF 70-200 2.8 från 29000kr till 39000kr osv.
Svag krona absolut, högre tillverkningspris och transporter men nog känns det ändå märkligt mycket.

Ni som tänkt handla i närtid bör nog slå till på de få objektiv som fortfarande ligger kvar på gamla priser.

Kronan har tappat 15% mot dollarn under 2022. Jag antar att det mesta handlas i dollar med Japan. Lägg sedan till en inflation på 10% så är det uppåt 25% i ökning. Under en period skyddas handlarna säkert av ingångna avtal, men när det förhandlas om så åker priset upp.

Tyvärr inte bara kamera prylar som höjts kraftigt från 1/1-23

Tyckte att det verkade väldigt dyrt när jag kikade runt i helgen, men antog att jag måste ha förträngt hur priserna låg i höstas när jag tittade på kamerahus och objektiv. Måste börja lita mer på minnet... 😅
Hade börjat planera lite smått att byta till spegellöst om ett år eller två, men de här priserna motiverar inte riktigt till det än inom överskådlig framtid

Tyckte att det verkade väldigt dyrt när jag kikade runt i helgen, men antog att jag måste ha förträngt hur priserna låg i höstas när jag tittade på kamerahus och objektiv. Måste börja lita mer på minnet... 😅
Hade börjat planera lite smått att byta till spegellöst om ett år eller två, men de här priserna motiverar inte riktigt till det än inom överskådlig framtid
Jag förstår det. Skulle jag börja bygga upp ett system nu hade det fått bli nivån under med stm-linser och kompletterat med begagnade L zoomar med EF fattning. Eller gått över till Sony fast jag inte riktigt gillar ergonomin. Deras utbud av egna varianter och tredjepart objektiv ger fler möjligheter. Har du lite EF-linser sedan tidigare kan ju bara husbytet göra en hel del i och för sig. Kan minnas fel men tror jag såg dig skriva något om att du hade lite Canongrejer i en tidigare tråd.

Jag förstår det. Skulle jag börja bygga upp ett system nu hade det fått bli nivån under med stm-linser och kompletterat med begagnade L zoomar med EF fattning. Eller gått över till Sony fast jag inte riktigt gillar ergonomin. Deras utbud av egna varianter och tredjepart objektiv ger fler möjligheter. Har du lite EF-linser sedan tidigare kan ju bara husbytet göra en hel del i och för sig. Kan minnas fel men tror jag såg dig skriva något om att du hade lite Canongrejer i en tidigare tråd.

Det stämmer, jag har Canon och har inga planer på att byta till ett helt nytt system. Om jag skulle gå över till spegellöst har jag siktat in mig på R5an (ja, jag vet att det finns billigare hus, men den dagen jag byter bort min kära 90D ska det vara till något rejält mycket bättre) och hänga kvar med EF-objektiven tills vidare som du skriver. Men med priserna nu kan jag inte riktigt motivera ens det för mig själv. Särskilt inte när precis a l l a kostnader i livet har skenat iväg

Tittar man in på e-infin.com så är ju utvecklingen snarare den motsatta, där känns det som att priserna sjunker sakta men säkert. Även om en dyrare euro äter upp en hel del av prisrörelsen för oss i Sverige... Och visst, det är gråimport men prisutvecklingen går som sagt i motsatt riktning.

Tittar man in på e-infin.com så är ju utvecklingen snarare den motsatta, där känns det som att priserna sjunker sakta men säkert. Även om en dyrare euro äter upp en hel del av prisrörelsen för oss i Sverige... Och visst, det är gråimport men prisutvecklingen går som sagt i motsatt riktning.
Ja jag följer priserna där och precis så är det. De köper väl från Hongkong så det blir lite annorlunda. Det är dock lite skönt med svensk garanti och konsumentköplagens 3år för vissa fel. Men med de skillnader som blir nu mellan priserna blir nog fler sugna på att handla därifrån. En R5:a för under 35000kr istället för 54000kr ny blir nog svårt att tacka nej till. Kanske något för Elin ovan?

Är e-infin baserad i EU eller tillkommer moms på priset? Ruggigt bra priser om moms ingår.

Ja jag följer priserna där och precis så är det. De köper väl från Hongkong så det blir lite annorlunda. Det är dock lite skönt med svensk garanti och konsumentköplagens 3år för vissa fel. Men med de skillnader som blir nu mellan priserna blir nog fler sugna på att handla därifrån. En R5:a för under 35000kr istället för 54000kr ny blir nog svårt att tacka nej till. Kanske något för Elin ovan?

Håller med angående svensk garanti och konsumentköplag. Men för vissa Canon-objektiv är det i princip halva priset och det känns väl stor skillnad. R5:an har ju kontinuerligt sjunkit i pris på e-infin och faktiskt ökat i pris i Sverige jämfört med vid lansering.

Är e-infin baserad i EU eller tillkommer moms på priset? Ruggigt bra priser om moms ingår.

Finns en lång tråd om e-infin på fotosidan :). Jag har handlat därifrån några gånger och det tillkommer inget efter beställning. Därmed inte sagt att de följer alla regler som finns... Varorna de säljer är ju för asiatiska marknaden så service i Sverige/Europa är nog inget man kan vara säker på. Och sen är det ju alltid en trygghet med konsumentköplagen i Sverige.

Finns en lång tråd om e-infin på fotosidan :). Jag har handlat därifrån några gånger och det tillkommer inget efter beställning. Därmed inte sagt att de följer alla regler som finns... Varorna de säljer är ju för asiatiska marknaden så service i Sverige/Europa är nog inget man kan vara säker på. Och sen är det ju alltid en trygghet med konsumentköplagen i Sverige.

Det ska inte vara några problem med service heller. Flera har redan provat det.

Jag kom nog undan med blotta förskräckelsen tror jag. Jag köpte både skrivare dator och ett 150-500 Tamron och uppgraderade ett antal program. Bara objektivet har blivit 4000:- dyrare och det gäller även datorn. Vår skrivare ligger fortfarande kvar på mellan 13 och 14 tusen.

Det som verkligen blivit billigare var hårddiskar. En SATA 3 4 TB kostade en tusenlapp och det tyckte jag var billigt.

Det blir nog bara förbrukning nu för det enda jag behöver i år har jag redan köpt och det var ett Vuescan-program för en tusenlapp.

Om priserna går upp så där snabbt så kommer de nog även lyfta på begagnat marknaden så de som vill ha något från den bör nog slå till nu.

Senast ändrad:

E-handel kan vara snårigt då en del företag kan se ut att vara baserade i EU, med varor som skickas från tredjeland (utanför EU) osv.. Nu vet jag inte så mycket om e-infin, men utgå ifrån att om varorna skickas från ett land utanför EU så tillkommer tull och moms. Ibland lägger företag till det på priset när det skickas till EU, ibland fuskas det säkert med sånt och en del slinker igenom ändå

Före Brexit och ett tag därefter var det köpfest på E infinity. Det var uppenbart att någonstans sladdade det lite moraliskt åtminstone. Flera medlemmar på FS kontaktade både e infinity och svenska tullen och fick klargjort att som konsument skulle inget surt komma i efterhand. När det var som bäst kostade en RF 28-70 2.0 18000kr. Idag får vi det objektivet för svettiga 43000kr. Senare jämnades priserna ut och det kändes knappt lönt att gå in och titta mer än på R5 som konstigt nog haft ett bra pris hela tiden. Nu blir det nog många som vandrar till deras sida igen om inte stora höjningar sker i närtid.

Köpte under black week en Canon R5 och ett RF 24-105/4 L till dom rabatterna Cyberphoto hade och Canons Winter kampanj. Hade blivit bra mycket dyrare om jag väntat till nu med köpet. Var inne nu hos näthandeln och kikade efter ett lätt fast RF objektiv, men över endag hade priserna ändrat sig uppåt mycket. Det blev ingen beställning. Som tur är har jag kvar en bra samling EF optik. Jag gick över och körde Fuji för tre år sedan. Men gick tillbaka Till Canon vilket känns rätt, då jag tyckte att menyerna i Fuji var lite trixiga. Gillar också Canons färger bättre.
Men man vänjer sig nog kanske med dom här priserna som är nu också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar