Annons

Vad heter dessa små djuren? Behöver hjälp snabbt!

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
[Jag har flyttat diskussionen hit istället]

Hej!

Jag har varit och fotograferat smådjur som Lysekisposten ska ha med i tidningen. Jag behöver lite hjälp med bildtexter. Främst vad de olika djuren heter.

/A\

1:
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    45 KB · Visningar: 829
Obs! Den sista bilden på ormen blev lite felexponerad. Men han som pratade om dem sa något om att den var framadlad för att vara helt vit. Den har nästan inget pigment alls. Jag skickar med ett utsnitt så att man kan se mönstret lite:
 

Bilagor

  • 5.jpg
    5.jpg
    30.3 KB · Visningar: 810
Mönstret på ormen som den lilla flickan håller i 100% utsnitt, jag gissar på majsorm, vad tror ni?
 

Bilagor

  • 6.jpg
    6.jpg
    28.9 KB · Visningar: 803
Tack Johan!

Och för att följa traditionen: Samma orm som på bild 3, utsnitt 100%:
 

Bilagor

  • 7.jpg
    7.jpg
    41.6 KB · Visningar: 775
Eftersom dom handhas av barn så är jag nästan 100 på att det är majsormar som flera påpekat varav den utan pigment är en albino.

Spindeln är en fågelspindel men exakt art på latin vet jag inte.
 
Tack Johan, Daniel och Staffan för de snabba svaren! Exakt art på latin är inte så viktigt. Jag var nära att skriva Tarantella på fågelspindeln (jag har den även uppladdad här på FS som Tarantella, ska ändra snabbt...).

/A\
 
svårt att se vilket märke den albinoormen är men en tigerpyton är det nog.

Huvudet överensstämmer inte med en majsorm.
 
andreasc89 skrev:
Tack Johan, Daniel och Staffan för de snabba svaren! Exakt art på latin är inte så viktigt. Jag var nära att skriva Tarantella på fågelspindeln (jag har den även uppladdad här på FS som Tarantella, ska ändra snabbt...).

/A\

Fågelspindeln är ju en tarantell, så det borde ju gå bra att skriva så.
 
Tror också albinon är en pyton, en liten pyton. De är vackra men såna där förstabilder (spindeln) borde nog föregås av en varning i rubriken så man slipper rusa till grannen och misstänka rånförsök, våldtäkt eller nåt när hon bara sitter på fotosidan..
 
schizo skrev:
svårt att se vilket märke den albinoormen är men en tigerpyton är det nog.

Huvudet överensstämmer inte med en majsorm.

Låter lite konstigt med tanke på att besökarna till huvudelen var mellanstadiebarn som själva fick hålla i den och leka med den. Är en tigerpyton farlig? Tyvärr blev bilderna inte så jättebra, liten yta + många ungar och en hel del djur...

/A\
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.