Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har ni köpt för minneskort till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena!
kör med 1 gig Sandisk Extreme III har funkat bra än så länge och det går relativt snabbt när man tankar över till datorn via kortläsare.
 
Köpte Sandisk Extreme III 2Gb, fick med räddningsprogram som jag ej behövt använda. kortet fungerar snabbt, gick att trycka av bortåt 37 bilder i högsta jpeg läget innan den tappade fart vilket ju är mer än dubbelt så mycket som canons spec på 14 bilder. Inte ofta specen överträffas på detta sätt. Tar dock mest Raw-format men den känns ändå tillräckligt snabb för normala bilder om man just inte behöver 30 bilders serietagning.(om man någon gång behöver det så är ju faktiskt jpeg ändå förvånansvärt bra ändå) mao är jag helnöjd både med kameran och minneskortet.
 
Säkerhet!

Hej!

Jag ska förmodligen köpa mig en 350 D så småningom, och har funderat lite på det här med minneskort.

Eftersom det inte är någon prisskillnad att köpa 2 st 1 Gb mot 1 st 2 Gb (CompactFlash 1GB Ultra II (High-Speed) typ I, kostnad 1060 kr, SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II (High-Speed) typ I, kostnad 2120 kr, har tagit uppgifterna från Cyberphoto) och att minnena är lätta att ta med sig, så funderar jag på säkerheten och även pengar.

Vad jag menar är att om det ena minnet går i sönder så har man det andra minnet kvar. Dom kan ju även vara fulla med bilder från en hel dag, gulp.

Det andra är att man kan ju köpa ett kort, 1000 spänn och sedan vänta för att känna efter om man behöver mer minne, vilket jag tror att man gör i och för sig.

Det bästa hade väl varit att man hade två minnen på 4 Gb, men det hade blivit dyrt.:)

Vad tror ni om detta?

Mvh
Anders
 
Re: Säkerhet!

Anders65 skrev:
Hej!

Jag ska förmodligen köpa mig en 350 D så småningom, och har funderat lite på det här med minneskort.

Eftersom det inte är någon prisskillnad att köpa 2 st 1 Gb mot 1 st 2 Gb (CompactFlash 1GB Ultra II (High-Speed) typ I, kostnad 1060 kr, SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II (High-Speed) typ I, kostnad 2120 kr, har tagit uppgifterna från Cyberphoto) och att minnena är lätta att ta med sig, så funderar jag på säkerheten och även pengar.

Vad jag menar är att om det ena minnet går i sönder så har man det andra minnet kvar. Dom kan ju även vara fulla med bilder från en hel dag, gulp.

Det andra är att man kan ju köpa ett kort, 1000 spänn och sedan vänta för att känna efter om man behöver mer minne, vilket jag tror att man gör i och för sig.

Det bästa hade väl varit att man hade två minnen på 4 Gb, men det hade blivit dyrt.:)

Vad tror ni om detta?

Mvh
Anders

... å andra sidan så kan man slarva bort det andra pyttelilla minneskortet :D
 
Hehe, så sant, men å andra sidan så skulle man med det tankesättet aldrig våga köpa mer än ett minne, och det kommer man nog att göra, för minne kan man nog inte få för mycket av.:)
 
Jag har två Sandisk extreme III om vardera 1 GB. Tyckte inte det var värt att köpa ultra II när prisskillnaden bara var en femtilapp per styck.
Räcker länge om man kör jpeg och det händer att jag kommer hem med 6-700 sådana efter en hockeycup.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.