Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har ni köpt för minneskort till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ella_a

Aktiv medlem
Hur stort minneskort behöver man egentligen om man tar RAW format eller L bästa kvalité. Står i manualen att det bara ryms 145 bilder med L kvalité på 512 Mb. Betyder att om man inte är vid datorn får man snabbt problem med att kortet är fullt. 1 GB ryms det bara 41 RAW+L.
Tänkt köpa 1GB men det ryms ju inte mycket på det.

Hur har ni löst det problemet?
 
2GB Sandisk Ultra II

Fotar bara RAW, ryms väl 220 pics...

Vad är mycket? Jämför med en 36 bilders film!?
 
Jag har 1 GB Sandisk Ultra II. Om jag fotar med RAW + L ryms ca 80 bilder och endast L kvalitet ca 260 bilder, lite beroende på inställning. Nu har jag aldrig fyllt minneskortet helt så det är vad som står på displayen.

Det är aldrig kul att behöva börja sålla och ta bort bland bilderna när man är på en resa (jag vet). Så småningom kanske du kan köpa ett till minneskort (?). Och så får man ett 256 mb om man registrerar sig på Canons hemsida (om du köper ny 350D). Alltid något.
 
Precis som Cathrine säger så är det ju ingen hjdare att behöva sålla till fots endast med hjälp av LCDn, tänk er en solig dag!? Madness...

Suktar efter bärbar hdd med kortläsare... Har inga pengar nu så jag vågar inte titta på olika modeller, men såg en vettig modell förut med vanlig enkel display, 20GB utrymme och gjorde det den skulle för ca 1500 på zebramedia har jag för mig. Jäkligt onödigt med alla archos och dyl. som är helt galet dyra och mest verkar vara till för prylfreaks som vill titta på lost på tunnelbanan (till exempel =) ) Men iaf, bärbar hårddisk... Mmm.
 
jag har ett 2gigskort.
Är jäkligt nervös nu (ska iväg på en 5dagare) så får se om man blir tvungen att sålla med lcdn... Förhoppningsvis isåfall när man har slagit läger ;)
 
Själv kommer jag beställa ett 1 GB Sandisk Ultra II som jag sedan kommer tömma till min Archos Gmini 220. Visserligen så är det ingen höjdarskärm men what the heck. Jag tittar inte särskilt mycket på bilderna på den utan har den bara som lagringsenhet och MP3-spelare som sagt var.
 
Tack för tipsen!
Det blir nog till att köpa en extern hårddisk så småningom. Mp3 spelare är ju inte dumt, då kan man ju lyssna på musik ibland också! om den inte är full i bilder vill säga:)

Istället för Sandisk ultra II funderar jag på LG som visst ska ha ännu bättre kapacitet. Någon som känner till det kortet? Har nämligen kontakter så jag kan få det billigare.....
 
Nä, kör med sandisk istället, det vet man håller högsta kvalitet!

Ultra II räcker bra för en 350D, själv har jag ett 2GB, två st 1GB sen förra kameran men hoppas få råd att köpa ett andra 2GB att ha istället.
Nu är minneskorten så billiga så det är frågan om om man verkligen fotar så himla mycket så man måste köpa extern hårddisk, 4-6GB borde ju räcka ett tag. Och med extern HD följer mer saker att släpa på, batterier som ska vara laddade etc. Fast det är bra som backup, men jag litar på CF-korten, de känns gedigna.
 
Någon som har åsikter om vilket märke man skall välja/inte välja på minneskorten (CF)?
 
jag har ett 512 minne, och rymms ca 150 jpg bilder och alldeles för få RAW foton. Har två 512:eek:r och ett 128, och snart ett på 256. SÅ jag klarar mig. Fast är sugen på ett 2gb, men lägger hellre pengarna på objektiv. :)
 
1gig Kingston Elite Pro

Funkar skitbra, snabbare än jag trodde!

Skulle gärna se mjukvara som lät en konvertera om bilderna i kameran! Hur mycket minne man än har med sig riskerar man ju att få fullt (man kanske inte riktigt lyckats anpassa sitt fotande efter hur mycket minne man har med sig...) när man reser och är utanför städerna. Då skulle det vara juste att, istället för att radera bilder med låg prioritet, kunna konvertera dem från t.ex. RAW -> L, eller L -> S, så att man kan behålla dem som dokumentation, om inte som fulländade foton. Då skulle man ju få mer plats!

Undrar just om några privata programmerare kunde fixa nåt sånt...
 
En liknande funktion finns i min gamla lilla Nikon Coolpix (2100), där du kan välja "resize" och få en massa mer utrymme på minneskorten, skulle helt klart varit användbart i andra kameror.
 
Hade ett 256 MB och ett 512 MB Sandisk Ultra II sedan tidigare, så jag köpte ett 1 GB till. Nu funderar jag på att köpa ytterligare ett, antingen 1 GB eller 2 GB. Men jag fortsätter med Sandisk Ultra II, känner inte att jag har nytta av Extreme III.
 
Ar det bara jag som tycker det ar konstigt att det fins 161 diskutioner som har 350D i rubriken???
 
Kör sandisc ultra II 2gb. Funkar kanonbra. Brukar sluta runt 600 bilder i högsta jpg läget och strax över 200 i raw.
 
mc bruno skrev:
Ar det bara jag som tycker det ar konstigt att det fins 161 diskutioner som har 350D i rubriken???

Ditt inlägg handlar inte direkt om minneskort. Kanske du skulle göra ett nytt inlägg? Men då måste du väl sätta in 350D i rubriken så då blir det 162.... ;)
 
Har precis skaffat ett Sandsik Ultra II, 1GB som jag har för avsikt att köra på min 350D (som jag förhoppningsvis får på fredag)
Räknar med att skaffa ett till sådant samt en 40Gb portabel hårddisk
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.