Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har jag för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Vad gör du om inte läser nu då?

Känns inte som samma sak att läsa eller diskutera här, som att läsa en fakta bok rakt upp och ner!

Här hittar man det man söker, och kan dessutom diskutera det, och få olika människors uppfattning!

/Jocce

kuisma skrev:
Ja, absolut.

Enda anledningen att du skulle utvecklas mer med en 300D än en enklare kamera, vore om du använde kameramanualen som enda källa för kunskap.

Har haft en Canon Digital IXUS V i mer än 2 år, innan denna hade jag en Dimage V.
Och kan säga att det känns som jag har utvecklas mer under de 2 veckorna med 300D:n, än jag har med de andra kamerorna över huvudtaget.

Så tror INTE att man utvecklas lika mycket med en enkel kamera. Dock väcks juh fotointresset, men att utvecklas vidare är defenetivt ENKLARE och ROLIGARE med en mer avancerad kamera! (Dock skall man inte köra för avancerat).

Känns juh faktigst lite roligare att hålla en 300D i handen och fotografera och leka, än med en IXUS.

Dock finns Ixusen kvar i mitt hjärta, och i min ficka! Aldrig fel med en kompaktkamera!

/Jocce

Jocce skrev:
Känns inte som samma sak att läsa eller diskutera här, som att läsa en fakta bok rakt upp och ner!

Här hittar man det man söker, och kan dessutom diskutera det, och få olika människors uppfattning!

/Jocce

Det är riktigt. Att läsa en faktabok rakt upp och ned är meningslöst, så till vida att inhämtar fakta och sedan inte tillämpar det och analyserar ditt utfall jämfört med det förväntade och därefter drar lärdom.

Jag håller i övrig med dig att det är bekvämare att kasta ut frågor i luften istället för att läsa en faktabok som beskriver olika sätt att fotografera samma eller olika motiv och utifrån det fundera på hur det bäst görs och varför resultatet blir som det blir.

Jocce skrev:
Så tror INTE att man utvecklas lika mycket med en enkel kamera. Dock väcks juh fotointresset, men att utvecklas vidare är defenetivt ENKLARE och ROLIGARE med en mer avancerad kamera! (Dock skall man inte köra för avancerat).

/Jocce

Precis.

Du går alltså "den långa vägen" redan. Du har alltså redan förvärvat det grundläggande inom foto genom att använt andra enklare kameror. Denna kunskap är förhoppningsvis betydligt mer gedigen än den kunskap du kommer utöka din kompetens med genom att skaffa en mer avancerad kamera.

En samvetsfråga - är du bättre än din gamla, mindre avancerade, kamera? Är det den som sätter begränsningarna, eller du själv?

Det är lätt tro att man bli bättre fotograf genom att skaffa bättre prylar, på samma sätt som alla killar blir bättre i sängen genom att köpa en dyrare bil. Det är naturligtvis enklare att slanta upp, än att ta itu med det riktiga problemet. Det är också enklare att vara med i gemenskapen och snacka om hårda saker som prislappar, kamerabeteckningar och bländare, än mjuka saker som bildkomposition och förmedlade känslor. Alltså kan det även vara roligare att fota med plånboken i stället för huvudet, eftersom vi alla vill vara med i klubben. Så absolut inget fel i att vara lite prylbög. Men låt oss inte lura oss att det gör oss till bättre fotografer - det är inte prylarna som skapar bilder, det är vi, och det finns inget som stimulerar kreativiteten så mycket som begränsningar.

Och ja, jag kastar sten i glashus.

kuisma skrev:
Precis.

Du går alltså "den långa vägen" redan. Du har alltså redan förvärvat det grundläggande inom foto genom att använt andra enklare kameror. Denna kunskap är förhoppningsvis betydligt mer gedigen än den kunskap du kommer utöka din kompetens med genom att skaffa en mer avancerad kamera.

En samvetsfråga - är du bättre än din gamla, mindre avancerade, kamera? Är det den som sätter begränsningarna, eller du själv?

Det är lätt tro att man bli bättre fotograf genom att skaffa bättre prylar, på samma sätt som alla killar blir bättre i sängen genom att köpa en dyrare bil. Det är naturligtvis enklare att slanta upp, än att ta itu med det riktiga problemet. Det är också enklare att vara med i gemenskapen och snacka om hårda saker som prislappar, kamerabeteckningar och bländare, än mjuka saker som bildkomposition och förmedlade känslor. Alltså kan det även vara roligare att fota med plånboken i stället för huvudet, eftersom vi alla vill vara med i klubben. Så absolut inget fel i att vara lite prylbög. Men låt oss inte lura oss att det gör oss till bättre fotografer - det är inte prylarna som skapar bilder, det är vi, och det finns inget som stimulerar kreativiteten så mycket som begränsningar.

Och ja, jag kastar sten i glashus.

Hm, alltså, jag är fullt medveten om att "Det är inte kameran som fotar".
Dock är det juh som sagt lite roligare att utvecklas, och lära sig fota med en mer avancerad kamera.
Man känner juh sig mer road av att kunna ställa in allt manuellt på kameran vs. att köra på en kompakt kamera där inte så mycket går att ställa in!

Men självklart är jag medveten om att jag säkert skulle kunna ta lika bra bilder med min Ixus, som med min 300D. Men förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan jag kan anväda mer potential från 300D:n!

/Jocce

Mikael - den bistra sanningen är inte alltid den bästa.

Uppmuntra istället, man kan visst lära sig den långa vägen, bara man inte ger upp.

ANNONS