Photocon
Aktiv medlem
Jag har ingen djupare insyn i det specifika fallet mer än att jag trott jag läst mycket av vad NN skrivit, har en bild av NN och blev överraskad av reaktionerna och konsekvenserna. Jag inser att jag inte har hela bilden av vad som hänt.
Men mer generellt har jag ganska länge funderat kring detta med ton och förhållningssätt. Något jag vet mer om är att det finns många personer med djupt nischade intressen som t ex fototeknik som samtidigt har svårigheter att läsa av andras reaktioner och förhålla sig till dem på ett allmänt accepterat sätt. Och detta är uppenbart i vissa fall på ett forum som FS.
Alltså en öppen och ödmjuk fråga: hur ska vi förhålla oss till de som inte är kapabla att förstå sociala koder på ett internetforum? Jag personligen har svårt att säga att "kan man inte följa reglerna får man inte vara med", jag tycker det är mer komplicerat än så. Men det är en viktig diskussion och jag hoppas den kan fortsätta.
Mvh Leo
Det kallar jag nog huvudet på spiken, verkligen. Insiktsfullt att ta upp detta, tycker jag. Nu säger ju FS ledning att de varit i kontakt med NN ett antal gånger.
Jag vet själv hur svårt det är om man är verkligen kunnig i ett ämnesområde som man själv uppfattar som lätt att förstå. Man kan då bli lätt blind för att andra har svårare att hänga med och i iver att klargöra vad man menar så är man så låst vid själva ämnet att man kanske använder en lite "kortare" ton när man försöker förklara för xx:e gången. Då kan det vara svårt att notera andras reaktioner.
Jag har dock svårt för att lämna ett bra svar på vad som bör göras i sådana fall. Själv försöker jag, om jag själv blir utsatt för ett svar eller kommentar som jag KAN tolka som illa ment hellre fria än fälla.
Har du själv några idéer? Hur göra med dyslektiker? I skrivspråk är de ju handikappade många gånger. Folk som lider av Tourettes syndrom kan ju bli oerhört misstolkade när det gäller talspråk.
//Lennart