Annons

Vad har du med dig ut när du fotar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tiopack med pappersnäsdukar bör man alltid ha med sig, de kan i nödfall användas till flera ändamål :)

Några andra bra tillbehör som nog ingen har nämnt hittills:

Sökarlupp, d v s en sådan där uppfällbar kikare som förstorar den centrala delen av mattskivan ca 2X. Även med automatskärpa så är det ett ovärderligt tillbehör om man vill använda ljusstarka objektiv på full öppning.

Vinkelsökare

Vidbrättad hatt. Den ger skugga åt okular och öga, fungerar som paraply när det regnar och kan i extremt motljus tas av och skugga objektivets frontlins.

Myggmedel! Även vi som är relativt okänsliga för myggbett kan bli lite lätt stressade när de små liven är alltför envetna i sitt näringssök.
 
Kul att läsa vad ni släpar omkring på :)
När jag än gång i världen började plåta (lite och illa) gick ju alla som inte ville se ut som tysk turist omkring med jätteväskan Arne full med sten. Ja, det kändes så i alla fall. ALLT vägde ju bly. Nikon F1 med motor, Leica M4, Metzblixt laddade med en vagnslast batterier. Och så gluggar. Solida saker i svartlackerad mässing eller stål med riktigt glas.
Många axlar och ryggar fick duktigt med stryk. Men det gällde ju att alltid vara beredd.
Fast - det var man ju inte. För när motivet väl hoppade upp framför nosen på en, så låg ju grejerna nedpackade i den där blytunga väskan bak i bilen.

För några år sedan började jag plåta lite mer igen - men då med en mycket enkel digital. Himmel vad ROLIGT det var. Lilla Fujin kunde alltid följa med, överallt. Vägde ingenting, tog ingen plats.
Sedan dess har jag försökt hålla den linjen; lättviktigt och utrymmesnålt. Beredskapen och nöjet har fått styra (med viss påverkan av plånbokens tjocklek då). Så ingen skrymmande, dyr, och tung system-utrustning här inte. Satsa på det bästa - utan att trilla i Canon/Nikon-fällan, liksom.
Men nu sitter jag på pottkanten likt förbenat. Med tiden har kraven ökat - både mina och omgivningens. Från nästa kamerabyte är man väl tillbaka till den där flyttkofferten igen. Bättre bilder, bättre möjligheter kanske. Men kanske inte riktigt lika kul längre ...
För dagen dagen ser normaltpackingen dock ut som följer:
Fuji 7000 över axeln, telekonverter i ena västfickan, vidvinkeldito i den andra. Microfiberduk, ett par filter i en snusdosa, närbildslinser i en annan. Får enkelt plats i en enkel väst - eller i ett par brallor med benficka.
Ett litet ministativ följer nog också oftast med.

Till jobbet eller till fotouppdrag blir det dock väska med lite ytterligare pryttlar. Kanske en analog med tillbehör, enbenare, dubbla blixtar, vitt leksaksparaply och sånt.
 
Pupillen skrev:
Vidbrättad hatt. Den ger skugga åt okular och öga, fungerar som paraply när det regnar och kan i extremt motljus tas av och skugga objektivets frontlins.
Japp, kepps brukar jag ha på mig, utmärkt som solskydd.

Pupillen skrev:
Myggmedel! Även vi som är relativt okänsliga för myggbett kan bli lite lätt stressade när de små liven är alltför envetna i sitt näringssök.
Japp, det är bra att ha med sig, brukar jag tyvärr glömma att packa ned..
 
När jag inte är ute och fotar har jag alltid med mig en kamera och favoritobjektivet 105/2 hängandes runt nacken. Ibland även en 50/1,4 i fickan.

När jag är ute och fotar finns det ingen gräns på hur mycket prylar som jag har med mig. Jag kan fylla upp en skåpbil med grejer ibland.

Jag har också en bild på min fotoväska:
 

Bilagor

  • crumpler3.jpg
    crumpler3.jpg
    48.3 KB · Visningar: 427
Ofta blir ytterfacket på kameraryggan fyllt av sonens extrablöja, ombyte, mellanmål, våtservetter, extranapp, snuttetrasan osv... Efter att ha packat de prylarna kanske jag kommer ihåg att kolla om det finns tillräckligt med film i ryggan också ;)

//Liza
 
Jag tänkte jag skulle åka på en tvådagarstur med kamerorna med imorgon så här är vad som finns i min fotoväska, en Nova 5.

- Nikon D1
- Nikon F5
- Tamron 28-75/2,8
- Tamron 70-300
- Nikon 50/1,8
- Sigma 15-30/3,5-4,5
- Minolta Flashmeter VI
- Nikon SB-25
- Extra batteri till D1:an
- Extra batteri till F5:an (de börjar ta slut de som sitter i)
- Kodak fotopapper
- Ett par putsdukar
- Blåspensel
- Anteckningsblock och penna
- Instruktionsböcker (kommer aldrig ihåg de där csm koderna)
- Film (8st 200 och 2st 800)
- Min PDA
- Stativ (i bilen)

Nu kan man ju fråga sig om jag kommer använda alla de här sakerna och svaret är... NEJ! *ler* Men jag kommer känna mig dum om jag åker iväg två dagar och väl där så saknar jag något... så...

I vilket fall som helst så har jag tänkt att hänga en kamera på vardera axel, några rullar film i fickan och sen asa runt på det och inget annat... alltså inte asa runt på hela väskan.

En sak har jag tänkt lassa ur varje gång jag packar om väskan och det är ljusmätaren... vet inte varför jag har den faktiskt... jag har ju inbyggda i båda kamerorna... hmm... kanske borde ta ur den...

mvh Anders
 

Bilagor

  • vaska.jpg
    vaska.jpg
    32.7 KB · Visningar: 466
Jag har kameran, film och det objektivet jag känner för. Ibland blixten också. Fast den stannar oftast hemma. Allt detta placeras i min vanliga ryggsäck. Detta gäller dagsutflykter så klart. Ska jag ut på något längre så tar jag med mig allt jag har.

//Mvh Viktor
 
Sticker iväg på en 5dagare nu på torsdag och här kommer min lista:

-350d
-dynax60
-dynax4(för backup då jag ofta skottar med 2 hus).

-Plastic cam (Z3, för utlåning)

-2st 50mm
-2st 28-100
-2st 70-300
-1st 70-210 (monterad på dynax4 för det mesta)
-1st ef-s kitglugg (har aldrig ens använt skräpet, följer med ändå)

-B/W film (tmax100 och tri-x400 + bw400)
-Velvia
-superia100 & 400 & 200(som jag fick gratis av nån kille, won´t use it anyway)

-minneskort

-sen kommer det tångar, vattenfasta pennor, block för att anteckna, väska att bära allt i, regnskydd, 2stativ, beanbag med ris redan isatt (tungt, ajaj för ryggen), vattenflaska, toapapper, vattentät påse (för film och minne)...
..... Kan fortsätta i en halvtimme...

Om jag bara drar har jag med kamera och 50mm and that´s it.
 
hailstorm skrev:
..........-sen kommer det tångar, vattenfasta pennor,
Ehhh....tångar?? alltså, en tång, flera tänger men jag menar inte att vara messerschmitt utan mera om det är flera x en tång vad gör du med dem??Och om det inte är tång x många, vad är det då du har med??
Us
 
Billiga "Bra att ha" som tar liten plats

Första Hjälpen-filt av aluminiserad plastfolie, 1,5m * 2m. Används som reflektor, regnponcho, att ligga och sitta på vid exv blomfoto. Ihopvikt c 16cm*11cm*2cm. Kostar c 40:-.
Liten rulle silvertape.
Säkerhetsnålar.
Svarta tunna bomullsvantar med "minidots" i innerhanden. Värmer och ger bra grepp.
Kostar c 10:-
Tvättare (stora våtservetter).
 
Sonnaren skrev:
Ehhh....tångar?? alltså, en tång, flera tänger men jag menar inte att vara messerschmitt utan mera om det är flera x en tång vad gör du med dem??Och om det inte är tång x många, vad är det då du har med??
Us

hehe =) två tångar går ner.
1 beartool (svindyr amerikansk fårn min bror *pray to god he isn´t readin this*)
1 liten putteliten tång för finlir.
Den puttelilla sitter i min nycketknippa och den stora är alltid i min fotoväska.
 
Beror ju lite på hur länge man tänker vara ute, men ungefär såhär:

Kamera
Minst två uppsättningar batterier
UV-filter
Putsduk
Stativ
Camelback
Thermos med kaffe
Snus
Kaffekokningsutrustning (vid längre utflykter)
Multiverktyg
Karta
Kompass
Telefon
Vattentäta påsar
Sittunderlag
Handskar o.d. (erbjuder både kamoflage och värme)
Första förband
Extra minnesmedia
Tändstickor och annat tändmaterial
Kniv
Mat/snask (vid längre utflykter)
Toapapper
Penna och papper
Fiskarsmorning (det händer att man slarvat med kängvården)
+ det som jag glömt att skriva

Har inte allt detta med mig varje gång. Det beror ju som sagt på hur länge man skall vara ute.
 
Min LowePro 5:a innehåller på en höft följande:

Canon 300D
Canon FtbQL
EF 20/2.8
EF 50/1.8
EF 70-200/4
FD 20/2.8
FD 28/2.8
FD 50/1.8
Canon 420 EX (och den lilla foten)
Bouncer för blixten
Några rullar film (nästan uteslutande sv)
Extra minnekort (256Mb, 1GB i kameran)
Diverse överlopps objektiv och kameralock
1 extra batteri för 300D
Batteriladdare
8 laddningsbara batterier för blixten
Putsduk
Kortläsare
Snus (och en extra prismaster)
Trådutlösare (också då stativet inte är med...)
En massa filterfodral
Blåsgrej för att putsa sensorn
En gammal räkning!? (tog bort den nu)
En cigarettändare (smygrökte på semester)
En bund manualer som jag aldrig tittat på
Pringles-lock som jag tagit vitbalans med en gång

Problem: det hela väger ett halvt ton och jag får ont i axeln. Aj.

Lösning: jag går oftast ut med endera huset med 20:an glugg, utan väska.
 
hakanv skrev:



Vad har du med dig?

/Håkan
Av de du rabblade som självklara går två ofta bort p g a vikt eller plats eller att jag inte gillar dem. De två är:
Blixten och stativet

Av de du rabblade som med efter de självklara så ser jag microfiberduken och visitkorten som självklara.

Sen finns alltid följande i kameraväskan också:
1. Hockeytape
3. Vaselin
2. Tuggummi
4. Läppglans+läppenna
5. Concealer
6. Cremepuder
7. Några hårsnoddar
8. Pennor
9. Tändare
10. Bönpåse
(inget är med där för egen fåfänga, inte enbart iaf)

Innan jag går ut brukar jag även se till att få med mobilen, plånboken och en falska Vichey noveau lime också.
 
Senast ändrad:
Min packning beror ju naturligtvis vad jag ska plåta men de senaste veckorna har det sett ut så här:
två canon 20D; den ena med 16-35 och den andra med antingen 50mm eller 70-200. I domkebältet har jag en eller två blixtar samt anteckningsbok och minneskort. Batterierna har jag liggande i jackfickan.
Beroende på hur långt jag ska och hur jag ska ta mig dit bär jag antingen kamerorna på axlarna eller så kånkar jag på dem i en Domke F1X.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.