ANNONS
Annons

Vad har du med dig ut när du fotar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett eller två hus med 35 och 50 mm eventuellt 15 och/eller 90 mm i fickan, ett par rullar extra film och två Colliehundar.
 
min crumplerrygga med två D100, ett vertikalgrepp, 17-35mm f/2.8, 105mm f2.8, 50mm f/1.4, 19-35mm f/3.5 med IR-filter monterat, en blixt SB80DX, Lastolite upplättningsskärm, dator Dell 17" 1G ram 2.8kg (tung, och observera att det är fel dator på bilden), batterier, minnen, kortläsare, paraply, penna, extra linser (såna för ögonen) och visitkort. ;o)
 

Bilagor

  • 2004-08-26_003.jpg
    2004-08-26_003.jpg
    41.8 KB · Visningar: 689
min canonet 28 och en näve tri-X film.... mer behövs inte.

ska jag fota fåglar tar jag dock med kamerahus och 100-300
 
Några tillägg:

"Change bag" (mörkrumspåse) så att jag kan öppna kameran och reda ut ev strul med filmladdning. Även ladda om filmhållare ifall jag tar med mig storformataren.

Detaljerade kartor med alla leder och stigar

Gps så att jag hittar tillbaka till bilen när ledmarkeeringarna försvinner och stigarna likaså.
 
Galaxens President skrev:
Ledsen för de störtande linjerna men storformataren var nerpackad i kameralåden på bilden.

*gapflabb* Jag kan inte riktigt se mig själv trampa in i lekparken med den där fastkrokad på syskonvagnen. Utmärkt exempel på varför min "kameraväska" ser ut som den gör...
 
Är jag bara ute över dagen har jag med mig kamera och ett objektiv som jag väljer innan jag går hemifrån. På objektivet motljusskydd av kompendiemodell
Jag söker motiv som passar den gluggen - övrigt får vara. Däremot har jag med två bakstycken, ett för dia och ett för B/W. I övrigt lös exponeringsmätare (spot, 1 grad mätvinkel) och så film naturligtvis.
Us
 
I kamerautrustning... kamera, oftast ett normalobjektiv (i mitt fall Nikkor 50/1.8), eventuellt vidvinkel och/eller tele om jag tror att jag kommer att ha nytta av dem, och kanske en extra rulle film eller två.

Och så naturligtvis det självklara: väderleksanpassad klädsel (finns inget dåligt väder bara dåliga kamerah... err, kläder var det visst), multiverktyg (kan alltid vara bra att ha, nu senast var det ostförpackningen som fick stryka med när jag inte hittade saxen), personsökare och avstängd mobiltelefon, mikrofiberduk (används till linser både framför och bakom kameran), kontanter, ID-kort, och lite annat smått och gott.

Transporteras med fördel i en lätt ryggsäck eller en enkel midjeväska -- det senare i första hand om jag klarar mig med det objektiv som sitter på kameran och eventuellt ett i fickan. (Jag kan bära hela objektivsamlingen i byxfickorna, men det blir väl tungt.)
 
ett gott humör! .... och förhoppningsvis inspiration...
materiellt på konserter så har jag med min Fuji-digitalare , manfrotto enbenstativ och ibland en M6'a med 90-gluggen , smidigt och bra !

gatufotografering kör jag med digitalaren , m6'a och pentax esll i tamrac väskan ... + fyra rullar film !
mvh - Ale
 
Senast ändrad:
Kläder på kroppen o en mössa på knoppen, sandaler på fossingarna och ett 300/2.8 med tillhörande kamerahus i famnen. Ryggsäcken fylls med camonät, snörstumpar, stativ, film och ett stycke telekonverter. Mer än så ska jag inte behöva när jag ska ut o möta vårfåglarna.

Som gammal multisportare sammanställer jag givetvis en liten "viktlista" för att få en uppskattning på den totala vikten jag bär med mig:

-Kalsonger 50 g (bäres fördelaktigen på på den del av kroppen där de båda benen möts)
-Byxor 500 g
-T-tröja 100 g
-Fleece-tröja 300 g
-Vindtät (iaf är det tänkt så) jacka 300 g
-Mössa 100 g
-Sandaler 400 g/st, jag använder två så det blir 800 g totalt
-Ryggsäck 800 g (toppmatad löparsäck, inte så ultimat som fotorygga men jag kunde inte bry mig mindre)
-Kamera 1400 g
-Objektiv 2800 g
-TC 200 g
-Stativ 3500 g
-Camonät 900 g
-Snöre 100 g

Summan blir ju bara knappa tolv kg, rena lättviktsturen det här.
 
sagan skrev:
Det låter rätt behagligt.
It is my friend, it is! Men det tog många år att komma till den insikten...;-)).
Men med de motivområden jag ägnar mig åt har jag märkt att jag missar mera på att stå och skifta glugg än att gräva där jag står - alltså att jobba med det jag har med mig.
Nu är ju mina motiv sällan något som springer eller flyger ifrån mig men ljuset kan ändras snabbare än den snabbaste fågel.
Och en sak till: det är den där första idén eller intrycket man ofta vill hålla kvar och den förängas snabbt som en sup i solsken om man står och rotar i kameraväskan.
Men givetvis har jag med hela biddevitten med väskor och kylbox till filmen om det är fråga om längre utflykter som....tja, Öland förra våren t.ex.
Us
 
Min lilla jobbpackning består av;

På vardera axel:
- Canon 1D mark II med 16-35/2,8
- Canon 20D med vertikalgrepp och 24-70/2,8

Kring midjan Domkebälte med:
- 70-200/2,8 eller 135/2
- 550EX med externt batteripack
- Extra batteri till kamerorna.
- Block och penna

Sen har jag en herrans massa prylar som jag vid behov släpar i mellanstor eller storfotorygga eller i väska, Expressen eller Domke F4AF
 
Oftast:

Kamerahus med vertikalgrepp (EOS 10D) med 17-40L monterat. Fast 35'a och 50'a samt blixt i axelväskan (från claes Ohlsson. Går vid nödläge även att använda som rygga). Samt lite annat smått och gott som förlängningskabel till blixten, ett par filter, putsduk, extra minneskort, extra batterier.

Ofta: Kamerahus med 35, 50 eller 17'40. Inget mer.

Sällan:

Två kamerahus (10D och EOS 30) med vertikalgrepp. 17-40L, 35mm f/2.0, 50mm f/1.4, 100-400L, trebens- och enbensstativ, Lastolite reflexskärm (stor), blixt + förlängningskabel, spotmätare, m.m.

Men ibland händer det att jag bara tar med mig bladaren med tre objektiv och fyra bakstycken (tre vanliga och ett polaroid) samt spotmätaren.
 
Beror på vad jag skall fotografera.

Men senaste dagarna har jag haft med en D100 med 28-70 och ett 300. Jag går runt på väg till och från möten/jobb/dagis och tar ströbilder på Malmö.

Utöver det har jag en Coolwalker för att tanka över bilder samt microduk, anteckningsbok, Victorinox (den med såg), spotmätare samt visitkort.

Annars lastar jag det jag behöver, det som är nytt i mitt fotograferande är alla jäkla laddare.
 
Jag kör med två olika kit, tar sällan med allt då jag tycker det är tråkigt att släpa på prylar.

---------------------------
Vid lite lugnare fotografering, typ arkitektur porträtt, vänner etc.

Canon 1Ds
Canon TS-E 24mm f/3,5 L
Canon TS-E 45mm f/2,8
Canon TS-E 90mm f/2,8
Extra batteri
Epson P-2000
Video-slagg till P-2000
2 st CompactFlash Ultra II 1 GB
Billigham liten väska

----------------------------
Vid lite mer action, bröllop, event etc

Canon 1Ds
Canon 24-70mm f/2,8 L
Canon 70-200mm f/2,8 IS L
Canon 50mm f/1,4
Canon Extender 1,4X
Speedlight 550EX
Extra batteri kamera
Extra batteri blixt
Epson P-2000
Video-slagg till P-2000
2 st CompactFlash Ultra II 1 GB
Manfrotto enbensstativ
Leica bordsstativ
Billigham stor väska
-----------------------------

I bilen har jag ofta liggande
ett längre tele typ Canon 300mm f/2,8 L,
lite reflexskärmar av frigolit,
ett vanligt stativ och ett lakan och filt.
det senare är bra när man plåtar brudpar
modeller tec utomhus för att lägga kläder och prylar på.

Träffar jag vänner så blr det oftast endast
Canon 1Ds, Canon TS-E 45mm f/2,8 som är en
nästan meditativ skön combo.
 
Jag har svårt för att undvara något av min utrustning så oftast har jag med mig allt.

2 kamerahus varav ett med vertikalgrepp, 9 objektiv, 2 konvertrar, mellanringar, stativ, ett antal filter, gott om film, vattenpass, blåsborste, kameramanual, extra batterier, trådutlösare, gråkort, anteckningsbok, ficklampa, multiverktyg, skavsårsplåster, fokuseringssläde för macro, sittskydd, te, matsäck (oftast mackor), vatten, plastpåsar, varierande slag av extra kläder beroende på vädret (regnkläder, mössa, vantar, varm tröja), fotoväst, plånbok, mobiltelefon, visitkort, ibland liggunderlag, karta och kompass.

Jag bär allt i/på en fotoryggsäck förutom stativ och ett objektiv som jag bär på axlarna.

Sammanlagt blir vikten som jag bär på 25-30 kg.

Foto ger starka muskler :)
 
Senast ändrad:
elmqvist skrev:

I bilen har jag ofta liggande
ett längre tele typ Canon 300mm f/2,8 L,

Tack för tipset!
/Svenska Föreningen För Bilinbrott


Skämt åsido, Det händer ofta att jag bara har ett objektiv med mig om jag ska ta en fotopromenad i några timmar. Extra kul blir det med fasta gluggar.

Staffan
 
En sak jag ALDRIG glömmer är: toapapper.
Lyckas alltid bli "nödig" på de mest ovanliga ställen. Det är precis som naturen liksom har en effekt på magen.

Eller så är det all jävla choklad jag trycker i mig när jag är ute och vandrar . . . . .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.