ANNONS
Annons

Vad har du för objektiv, och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förändrar min uppsättning

17/3,5 Tokina har jag sålt eftersom det är en pirat ;)

Nikon 180/2,8 säljer jag eftersom den ersatts av 7-200/2,8 ED IF VR

Nikon 24/2,8 säljer jag eftersom den ersatts av 20/2,8

-------------------------------------------------

Nikkor 18-70/3.5-4.5 ED
En hyffsad glugg som ger vidvinkel på DSLR

Nikkor Af 20/2,8D
Skarp, smidig och ljusstark

Nikkor AF 35mm 1:2

Nikkor AF 50mm 1:1.8

Nikon 85mm f/2.8D PC Micro-Nikkor
En bastad till macroglugg som skall låta mig upptäcka nya möjligheter med tilt.

Nikon 70-200 f2.8 AFS VR IF-ED
Skarp och ljusstark. Knappast smidig, men jag vill testa den handhållet och i blåsigt väder på flygande fågel.

Nikon AF 300mm f/4D ED-IF AF-S Nikkor
Skarp och ljusstark. Smidig jämfört med 2.8

Nikon TC-14EII
Bästa konvertern till 70-200 och 300 ovan

Nikon TC-20E
Bästa konvertern till 70-200 och 300 ovan

Nikon manuellt mellanringsset K1-K5
Kul att köra macro på 17 och 24 mm

Kenko Mx-AF 1.5X Teleplus SHQ
Konverter till övriga gluggar än 70-200 och 300

Soligor 2x C/D 7 Auto Tele Converter
Konverter till övriga gluggar än 70-200 och 300

Senast ändrad:
Ojojoj,,,
Kan du någonsin bära allt med dig på samma gång?
Om inte saknar du ibland ngt när du är ute?

Jag själv kan inte äga mer än jag kan bära, praktiskt. /Niclas.

Ska försöka komm ihåg ordningen på dem sedan man gick över till nikon.

35/2 - trevligt att börja med ljusstark normal, bra för det mesta egentligen.

90/2.8 - macro från tamron, fick låna den men vart min till slut, täckte in telebehovet samt macro.

80-200/2.8 - flexibel tele, helt underbar, såld.

28-70/2.8 - sigma för att ha som allround, såld.

50/1.8 - liten och billig, skapade ett behov egentligen.

70-200/2.8 - gjorde misstaget att pröva den och se hur den presterade, saknar dock 80-200 vid motljussituationer då den var bättre.

tc2E - extender till telen, när det verkligen behövs, nödlösning.

17-35/2.8 - flexibel standard, presterar bra, har bara stört mig på optisk prestanda vid ett tillfälle faktiskt.

10.5/2.8 - leksak, har dock visat sig väldigt användbar för vimmelbilder i trånga lokaler.

85/1.4 - för att få ljusstyrka vid telen, samt att ha en liten och inte så skrymmande tele inomhus.

Standarduppsättningen är 17-35 och 85 när man strövar runt. 70-200 om jag är mer fokuserad på att fota, gärna statiska objekt då. 10.5 åker med när det är klubbar och liknande. Övriga används ganska så sparsamt om sanningen ska fram.

Det var min historia, fotar digitalt, ofta i mörka miljöer utan möjlighet till kontrollerade former.

Niclasfoto skrev:
Ojojoj,,,
Kan du någonsin bära allt med dig på samma gång?
Om inte saknar du ibland ngt när du är ute?

Jag själv kan inte äga mer än jag kan bära, praktiskt. /Niclas.

Förr bar jag med mig allt som du. Nu väljer jag utifrån vad jag skall fota.

/Janne

Appropå enbensstativ

En en fotobok jag har finns det ett bra tips på hur man kan "göra" ett billigt enbensstativ.

På ett vanligt stativ som ligger i prisklass över Clas Ohlson har man ofta en separat fästanorning som man sätter fast i kamerans undersida och som man sedan klickar i stativet, en snabbkoppling helt enket. I den binder du ett ca 2 meter långt snöre, t.ex. en tvättlina.

Ställ dig på snöret och sträck det. Det ger en klart förbättrad stabilitet och kameran kan, förutsatt att du håller snöret spännt, röra sig lika mycket som den kan om du använder ett enbensstativ.

Vill du inte investera i en snabbkoppling att skruva på kameran, säljer de säkert krokar och muttrar och grejer på järnaffären med samma gänga som stativgängan på kameran. Kostnad: Nästan gratis.

/Jens, som själv asar runt ett 3-bensstativ.

En påse bönor är inget dåligt fattigmansstativ heller. Prisvärt!

Sök "the pod" i forum Kringutrustning & Tillbehör (Digitalt)

Jag har två objektiv. Egentligen har jag fyra, men jag använder bara två.

24/2,8 ger bra djupkänsla. Det är bra på att förstärka förgrunden. Brännvidden är vidvinklig utan att bli extrem.

105/2 är perfekt till porträtt. Det är den glugg som oftast sitter på kameran. Den andra har jag i fickan.

De två andra brännvidderna är 50/1,4 och 85/2.

Edit: Kan passa på att nämna att jag använder hela småbildsformatet.

De objektiv jag använder mest är Nikon 50/1.8D (som sagt: billigt, skarpt, ljusstarkt - perfekt för konsertfoto som jag sysslar med ibland) och Sigma 24/1.8 (vidvinkligt & ljusstarkt till lågt pris - kostar $299 = ~2000kr på B&H just nu).

Jag har bara manuella gluggar och kameror, lite gammaldags, men jag gillar det.

Nikkor 24/2,8 har väldigt bra skärpa, lite vignettering och är jättebra i motljussituationer.

Nikkor 2,8/55mm macro grymt bra skärpa såväl i macro som på avstånd.

Nikkor 1,4/50mm liten smidig ljusstark

Nikkor 1,8/85mm ljusstark porträttglugg (den gammla faktiskt, skarpast av alla Nikon85:eek:r)

Nikkor 2,8/180mm ED grymt skarpt och kontrastrik, till och med ingen avkall på skärpa med mellanring.

TC14 teleconverter
Mellanringar PK11 och PK13

Allt på Nikon FE och F2

Vilken normal jag tar med mig beror på vad jag ska plåta och 180:an åker också bara med vid behov.

100 miljoner tack för alla tips!!! Fortsätt gärna!
Jag kunde inte bestämma mig för att köpa ett tele- eller macroobjektiv så det blev ett kombinerat sådant: Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II.
Har inte hunnit leka så mycket med det ännu, men det verkar sjysst. Stativ är nästa inköp (grymt svårt med 300 utan stativ...darrhänt som jag är), och jag lär börja med ett enben, men innan lön får jag väl testa ditt, Jens Ohlssons variant :)

Till nyinförskaffade Canon 20D har jag 2st;

EF-L 16-35 f2.8
köpte denna dyra ny pga att det är mitt vanligast använda zoomomfång och jag behöver ljusstyrkan.

EF-L 70-200 f2.8
"bra att ha" objektiv. omöjligt med sämre ljusstyra på dessa brännvidder så fick bli f2.8.

Kommande inköp;
EF 50 1.8 eller Sigmas nya 30mm f1.4 om den är skarp på 1.4.

Byta ut gamla begagnade EF-L 70-200 f2.8 mot ett med bildstabilisator pga att jag tror jag börjar uppskatta detta bygge rejält.

Till min gamla sålda Mamiya 6 hade jag bara normalen och vidvinkeln.

Mvh

Tobias

Tamron 28-300

Har en D100 och en uppsättning objektiv, bland annat ett 12-24 och ett 70-200 från Nikon. De objektiven är underbara att arbeta med vid rätt tillfällen, men har jag begränsat med utrymme, ljusförhållande är goda och jag inte vet riktigt vad jag kommer att hamna i för situationer, då kör jag med ett Tamron 28-300 objektiv. Inte särskilt robust - tvärtom, lite skrangligt efter flitigt användande - men väldigt flexibelt, kompakt, hyfsat billigt och bra närgräns!

Har en Sigma 18-125 DC lins, är ganska ny med denna hobby, hade en 5700 innan. Men målet är 24-120 VR, en 24mm, 50mm, och en 80-400 VR lins. Kommer troligtvis att införskaffa mig detta vid årets slut.

AFS 12-24mm f4 DX
AFS 17-55mm f2.8 DX
AFS 17-35mm f2.8 (används mest vid film)
AFS 70-200mm f2.8 VR
AFS 200-400mm f4 VR
AF 50mm f1.4
AF 200mm f4 micro
TC-14E

Mest använda objektivet är nog 70-200 både på film och digitalt. De objektiven som har bäst skärpa så är det 200-400 zoomen och 200 micro och 50mm.

Ett litet tillägg till min tidigare post. Det här med objektiv beror mycket på hur du fotograferar. Jag själv plåtar allt ifrån landskap, djur, fåglar och människor. Så varje objektiv uppfyller sin del. Men en objektivtyp som gjorde ett lyft för mig är VR typen. Detta gjorde att jag kunde ta en del bilder mycket enklare än tidigare.

En annan viktig sak är stativ. Här håller jag med Jim att köpa ett ordentligt stativ redan ifrån början. Det finns en uppsjö olika stativ i olika material och prisklasser. För att ytterligare krångla till det hela så måste du ha ett stativhuvud. Här finns det kulleder, panoramahuvuden mm. Jag vet att många använder kulleder, men det har jag aldrig riktigt fastnat för (använder Gitzo panoramahuvuden). Har du möjlighet att åka på fotomässan i Elmia (Jönköping) så kan du klämma och känna på grejorna.

Hejsann!

Svårt att ge tips till andra om val av utrustning, men om jag som relativt nybörjare skulle köpa ekstra grejer till D70 så skulle det se ut som detta:

1. kit linsen 18-70 så klart...

2. stativ (antigen et kort trästativ från Stabil, f.eks. det kortaste tredel stativet, och/eller et enbent kolfiberstativ från Gitzo)
- minimalt med klankande från trästativ, goda att hålla, tar upp vibrationer bra, möjligtvis lite tyngre än lättmetallsstativ/kolfiberstativ

3. kulhode (inga utstikkande delar) til stativet från Arca Swiss, Markins eller Really Right Stuff, dyra men de bästa.
- du slipper den långa pinnen som hela tiden trasslar sig inn i det mesta, de är lätta att hantera, "allt" på en plats

4. delad 4:e plats mellan Nikon AF 50mm/1.4 och AF Micro Nikkor 105mm/2.8.D
50:an för ljusstyrkan vid inomhus bilder
105 för macro möjligheterna
- Vid vårtid skulle jag nog gått för macron, för alla flugornas skull ;-), vid höst skulle jag nog gått för ljusstark 50:a för inomhusporträttens skull

5. Nikon AF 300mm/4.0
- För möjligheten att skjuta djur/fåglar.

6. Nikkor 85mm/1.8
- Någon tycker att detta är mer lämpad som porträttoptik än 50:an. Jag skulle välja 50:an före för att ha en allround optik på kameran vid hösttider. Sen skulle möjligtvis 20:an och 85:an tillsammans med 50:an "ersätta" kit zoomen.

7. Blitz SB-800

Jag skulle försöka hålla igen med eventuella "billig" linsköp för att handla de något dyrare, men den oftast bättre "originaloptiken".

Jag tror att man klarar sig väl med kitlinsen vid vidvinkelfotande tills man börjar bli relativt avancerad. Som nybörjare *tror* jag att en ljusstark 50:a, en macro lins och et bra teleobjektiv kommer att användas mycket mera än speciella vidvinklar. Har sjölv en 20:a, men den samlar en del damm jämfört med t.eks. kit zoomen.

Som du redan märkt så har alla sina personliga preferenser för tillbehörsval, du fick ett råd om att fota med kit zoomen en del innan du börjar göra dina storinköp, det är et bra råd.

Mvh
Tor

Jag har bytt ut min DSLR objektivuppsättning till:

AF 14/3.5 Sigma
Rejäl vidvinkel. 18 cm närgräns., låg distortion.

AF 24/2.8 Sigma
Normal vidvinkel, skarpare än Nikons 24:a. 18 cm närgräns.

45/2.8 P Nikkor (pankaksobjektiv 18 mm långt)
"Lång normal" som inte tar någon plats. Används sällan.

AF 85/1.4 D Nikkor
Superobjektiv! För porträtt mm.

AF 150/2.8 APO macro HSM Sigma
För macro och halvlångt tele.

400/5.6 ED Nikkor (ej IF)
Mycket skarpt långt tele. Bra även med TC-14(B).

18-70 zoom som sällan används.

jimh skrev:
Köp inga fler objektiv innan du verkligen känner behovet. Det finns inga objektiv som man "måste" ha, det beror helt på ens fotografiska stil. I takt med att du utvecklas kommer du att få en ganska bestämd uppfattning om vad du behöver, då är det ju inte dumt att ha sparat degen till dess. Kitobjektivet är bra och mångsidigt, med ett stort brännviddsomfång från bra vidvinkel till kort tele.

Samma sak med filter. Ett polfilter kan väl de flesta ha glädje av, men utöver det är det styrt av klart individuella behov.

Stativ är däremot inte dumt att satsa på ordentligt från början. Köp ett så stabilt som du tror att du kommer att orka ta med dig. Skall du ha ett billigt kan du kolla på t ex Manfrotto 055 eller 190 (lättare och mindre). Vill du lägga ut rejält med pengar direkt är det lika bra att slå till på kolfiber från Gitzo. Eller om vikten inte är en faktor så kan du kika på de prisvärda svenska stabilstativen.

Vill bara säga att det var ett väldigt bra svar! Kanske för man känner sig träffad...ifall någon annan är intresserad, kanske redan sett den, så finns det ett Nikkor 16mm f 2,8D för 3500:- på blocket! Blev väldogt frestad men insåg lite det som du skrev! Tack!

Jag har bara Nikkor 24mm 2.8, 50mm 1.8D och en 105 2.5 AI-S som oftast sitter på, det är väldigt skarpt och funkar utmärkt för allroundfoto på min F100.

Vill dock slå ett slag för Nikkor 35-70 2.8, den sitter fint på en DSLR (52,5-105mm på 1,5x crop), skarp är den också. Finns för fyndpriser begagnat!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar