Annons

Vad har du för naturfotoplaner för våren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Våren kommer närmare och närmare. Har du planer eller tankar om vad du skall fotografera i vår.

Vilka naturbilder längtar du efter att ta itu med att göra?

Jag har inga direkta planer mer än att jag i ett par års tid har försökt få i hop en fysisk portfolio i A3.
Nu måste det ske! Måste ut och ragga jobb!

- Fjärilshuset i Haga (har tänkt åka dit "hur länge som helst")

- Tyresta Nationalpark

- Sjön Gömmaren, nära där jag bor i Huddinge. Brukar vara mycket fint där när vårsolen tittar fram och smälter isen.

- Tivedens Nationalpark. Skall ta en tur dit i april, kombinerar med en sväng till Hornborgasjön.

- I sommar blir det en tur upp på Kebnekaise. Då får min gamla Pentax MX följa med. D70+gluggar tar för mycket plats... =)

- Fjärilshuset har jag planer att testa med ny macroglugg. Tror det kan bli redan till helgen.

- Tyresta nationalpark är bra. Nyfors är alltid trevlig på våren.

- Jag skall hälsa på fåglarna vid Edssjön. Det känns som evigheter sen jag var där.

- Hornborgarsjön är ett måste vid tranornas ankomst.

- Jag skall upptäcka min nya närtrakt. Sen jag flyttade till Järfälla har jag ännu inte hunnit utforska Järvafältet och Görväln så som jag vill. Och framförallt inte i vårskrud.

- Tärnanområdet är ett urskogsområde norr om Sthlm som jag ännu inte hunnit med att utforska.

- Min stora plan är Island i maj.

Men bortsett från dessa olika platser är mitt mål att försöka fortsätta min strävan att göra mer bild och mindre avbildning.

- Fjärilshuset
( om jag kan fånga en fjäril på bild )

- Björnån utanför Sveg
( försöka få till vattenfallsbilder med lång
slutartid så det ser ut som dimhöljda
vågor )

- Helvetesfallet utanför Orsa
( mäktiga vattenfalls bilder ifrån hängbro )

- Macrobilder på videkissar och andra knoppar,
tussilagos och annat vackert som blommar

- Dimma
( gå ut i skog eller till sjö tiiiidigt på
morgonen och försöka hitta morgondis )

Det är några av de "drömbilder" jag har och nu när jag äntligen beställt ny kamera ( Canon EOS 350D + macro-objektiv ) så hoppas jag äntligen få lite assistans ifrån kameran att få till några av mina drömmar på bild.

Kul idé till tråd tycker jag!! Bra inspirationskälla!!

Mvh Ulrica

Jag har till uppdrag att leda ett projekt här i byarna runt Skatamark utanför Boden. Det är en fotobok som ska innehålla dokumentärbilder om olika aktiviteter som händer här omkring blandat med vyer och andra naturbilder som beskriver naturen runt Skatamark. Ett stort och intressant projekt som jag själv kom fram med på ett hembyggdsmöte för ett tag sedan.

Själv ska jag försöka fånga försommaren i skogen på lite mer för mig okända platser där jag aldrig varit förut.

Jag kan lägga till en sak som jag missade ovan i mitt inlägg att jag också kommer fota orkidéer som jag vet växer lite här omkring där jag bor.

Jag ska fotografera vitsippor, smältande vårisar, porlande bäckar och hoppas få med ett och annat vilt djur också.

Jag ska försöka få ett gäng bra tranbilder den 2:a april :)

Sen ska jag tänkt fota en del vårblommor i mina hemmamarker.

Det blir även en ölandsresa för mig i slutet av maj för att bland annat fota orkideer, håller som bäst på med att planera resan nu.

Mina planer är att försöka få ledigt från jobbet någon dag så att jag kan fota när det är ljust ute... Skulle vara underbart!

Heltidsjobb är inge bra...

Inga särskilda planer för våren. Jag kommer fortsätta besöka mina favoritplatser här i Skåne; Kullaberg, Österlen med Stenshuvud och närområdena runt Malmö. Jag ska även jobba i Boden runt påsk och kommer då passa på att fota lite på "gammal välkänd mark".

För mig blir det

Tivedens nationalpark i början av maj med en avstickare till Garphyttan.

Tyresta nationalpark.

Tärnanområdet (som Janne nämnde tidigare)

Hälsingland naturligtvis området Järvsö-Ljusdal-Delsbo.

Naturligtvis mina egna hemtrakter utanför Kungsängen såsom Brolandet, Håbo-Tibble, Skokloster och naturreservaten söder om Uppsala.

Men först måste jag byta automatlåda på bilen :)

/Johan Ringblom

Ja, nu våras det allt;)!

Jag spenderar påsken uppe i Lofotens drömland och hoppas på Ejder, Skarv mm.

Senare så blir det Scottland ett par veckor i Maj, där blir det landskap och div,,

Runt i kring så blir det div fågel i trakterna där jag bor, turer till Skuleskogen mm.

Jag är beredd när våren kommer;)

/Mvh Niclas

ulricahdesign skrev:
- Helvetesfallet utanför Orsa
( mäktiga vattenfalls bilder ifrån hängbro )

Helvetesfallet har jag haft på min lista sen i fjol... kanske i år...

Mycket fjäll hoppas jag, vill fortsätta att utforska Funäsdalsfjällen och fota fjällflora.

Midnattsljuset i juni - har aldrig riktigt orkat att vara ute då men nu ska det bli av. Kanske. ;)

Förhoppningsvist får jag min efterlängtade Canon 300mm f4 till sommaren och ska äntligen kunna ta närbilder med riktig tele - det blir spännande!

Jag ska med stor spänning testa hur de digitala underverken (D2H, SB80dx, Coolwalker) kommer funka i Peru. Det blir besök dels i ett tvärfuktigt Amazonas och dels på 4-5000 meters höjd i Anderna. Mina analoga prylar har funkat kanon...

I Mr Walker's manual står det bl.a att den kanske inte funkar på höjder över 2500 m.ö.h samt vid mer än 60% luftfuktighet.....

Hoppas ändock på ett felfritt fungerande med mängder av balla fågel- och vybilder alá digitalt!

Oscar

För min del kommer det att bli:
- Utforskning av min nya hembygd i kanton Aargau
- Alp-fauna och flora in Unterengadin
båda i Schweiz. Finns det någon annan i Zürich med omnejd som vill krypa omkring med kameran och föreviga våren?

A

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar