Annons

Vad har du för kamerarem?

Produkter
(logga in för att koppla)

benttoe

Aktiv medlem
Har du den medföljande som hängs runt nacken? Har du ett hemmabygge? Har du kanske den där lilla handremmen? Berätta gärna vad du använder och hur du trvis med det och varför du valde just det alternativet?

Jag har en Blackrapid R-strap som nog är det bästa köp jag gjort i hela mitt liv, otroligt bra och jag kommer aldrig att gå tillbaks till det klassiska, dels för att man känner sig "coolare" när man har den på :), dels för att, i mitt tycke, den är mer funktionell och avlastar nacken och dels för att kameran hänger mot sidan och gör det väldigt smidigt att ta upp/ner den i "skjutläge".

http://www.blackrapid.com/


Du då?
 
Just nu kör jag den medföljande kameraremmen men lindar den oftast runt handleden.

Äger en blackrapid som jag kör när jag är ute och reser och ska ha kameran framme längre. Som du säger mycket bekvämare och belastar bättre. Dock lite jobbig om man har väska samtidigt.

Äger även en handledsrem som jag brukade köra här hemma när man bara skulle ha lite stöd och plockade den upp och ned ur väskan ofta. Men den fungerar inte lika bra med min nya kamera tyvärr, så den kör jag inte längre.
 
Ingen alls oftast.
Ibland ett hembygge som påminner om black rapid (spännband genom en lastögla i stativgängan).
 
Black Rapid när den ska bäras längre stunder och för att vara i beredsskapsläge, har en vanlig rem mod bredare som köptes på Hawai -83 till gamla analoga systemaren och den använder jag när kameran bara ska bäras korta bitar när jag har händerna fulla med annat annars använder jag inte remmen vid fotandet.

Org remmen som levererades med kameran packade jag inte ens upp ur kartongen ;-(
 
Aldrig originalrem, en gammal Tamracrem med gummerad undersida, när jag bara strosar runt

Dubbel Black rapidkopia då jag vill ha 2 hus, tyvärr funkar det inte så bra tillsammans med Lowepros S&F system då man använder axelselen, så det blir ett hembygge i vinter
 
Originalrem på högeraxeln eller runt handleden. Aldrig runt halsen.

Däremot brukar jag ha en liten fotoväska på magen med remmen runt nacken när jag åker skidor i fjällen med ryggsäck. Ramlar jag så gör jag mig inte så väldigt illa eftersom väskan är mjuk, men en gång bröt jag ett revben när jag hade kameran på detta sätt.
 
På mina tyngre hus har jag Nikons breda orginalrem eller en bred sviktande i neopren. På de små smidiga husen föredrar jag en riktigt gammal och smal Nikon läderrem. Den är inte i vägen när man fotar.
 
Jag använder alltid de remmar som följde med kameran och runt halsen. Anledningen till det är att, åtminstone med mina kameror, det är det i särklass säkraste och mest praktiska sättet tycker jag.

Att bära kameran över axeln är alltför osäkert om man är skapt som jag. Risk för att den glider av axeln om jag t ex böjer mig fram. Ibland dyker motivet upp snabbt och försvinner ännu snabbare och att ha kameran i en rem över axeln är det sätt där det tar längst tid att få kameran skjutberedd till ögat.

Att gå med kameran i handen tycker jag är mycket opraktiskt. Speciellt som mina gamla kameror saknar bärhandtag, till skillnad från de flesta moderna. Jag strövar för det mesta omkring i natur eller stad när jag fotar och ibland behöver jag snabbt högerhanden till något annat än att bära kameran. Att stoppa ner kameran i väskan kan ibland vara för omstänligt, om jag nu har med mig nån väska. Och råkar jag halka på en isfläck eller snubbla på en rot är det bra att kunna ta emot sig även med högerhanden.

Min Rolleiflex och min systemkamera med tyngsta objektivet väger ca 1,3 kg. Något som det inte är något problem att ha runt halsen en hel dag om så behövs. Och jag har definitivt ingen tjurnacke. Skulle jag behöva bära en betydligt tyngre kamera skulle jag nog bära den som jag bär min kameraväska, dvs i en bred rem diagonalt över kroppen.

Olle
 
Petimetern upptäckte lite skönhetsfel på pdf:en, tyrckfel och sär skrivning.

Alltså i beskrivningen av event-remmen.
 
Det första jag gjorde på bägge mina kameror var att aldrig sätta dit remmen, tog även väck låsöglorna som sitter på kameran.
Eftersom jag fotar Ca:90% av mina bilder med stativ så varför ska jag ha en rem som fastnar överallt.
Skulle kunna tänka mig att ha ett enkelt handgrepp men till det jag fotar är det opraktiskt med rem.
 
En av fördelarna för mig med BR-remmen är att den är så lätt att montera av och på. Om jag bara hade haft en snabbplatta till stativet som specialskruven passade i hade jag varit överlycklig. ;)

Originalremmen ("halsremmen") hade jag alltid tvärs över kroppen ändå, så BR känns helt naturligt. Vet jag däremot att jag ska ha kameran igång en längre tid utan paus så händer det att jag monterar handgreppsremmen istället, då hänger kameran kvar i handen även om man inte håller fast så hårt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.