Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har blå och grön reflexskärm för syfte?

Produkter
(logga in för att koppla)

fratey

Aktiv medlem
Jag har förstått vad de "fem andra" färgerna/materialen gör, men vad gör grön och blå? Jag frågar detta då jag överväger en 7 i 1-reflexskärm istället för 5-1, men bara om det skulle ge mig någon fördel.

Är du säker? Alltså, det är ingen greenscreen jag menar, utan bara en reflexskärm. Fast det kanske är för att lägga till någon annan effekt via dator, jag vet inte riktigt. Några mer förslag? :3

Jag är rätt säker blått och grönt är avsett för chroma key-teknik.

Men jag är öppen för andra förslag. :)

En person i vita kläder framför en blå eller grön bakgrund, det är perfekt för chroma-key-teknik. Då kan man maska in valfri bakgrund i bilden.

Men varför skulle man vilja använda en blå eller grön reflexskärm för att färga en del av personens kläder? Då maskar man ju bort en del av personen, det verkar inte logiskt.

Jag tror att skärmarna är till för att dra in mer pengar till den som säljer dem.
En bra tumregel när man ska handla något är "köp bara det du har behov av." Att köpa något för eventuellt kommande behov är meningslöst i dagens läge då teknik och trender ändras så snabbt.

Jag skulle väl i sådana fall använda den som bakgrund, inte som reflexskärm. Det blir rätt små scener bara. :)

5-in-1 modellen är nog ett bättre val.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto