Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad hade du valt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl-Oskar

Medlem
Till min Canon 400d:
Sigma EX 2,8/18-50 DC
eller
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF
För och nackdelar?
Andra bättre alternativ under i samma prisklass?
 
Funderar lite i samma banor själv och har läst en del tester. Ingen är nog mycket bättre än den andra... Själv lutar jag nog mot Sigman, men andra föredrar Tamron.
Nu finns det ju en nyare version av sigman också med tillägget macro i namnet. Tro inte att det är ett riktigt macro, men det har en helt ok närgräns. Har för mig att den ligger på 20 cm (från sensorn).

Söker du här i forumet på sigma 18-50 eller på tamron 17-50 så får du en hel del träffar på trådar med omdömen.

Ett annat tips är http://www.photozone.de/8Reviews/index.html där du hittar tester på de båda samt på en hel del andra gluggar!

Om du inte är så noga med vidvinkel så är väldigt många nöjda med tamron 28-75. Ett annat alternativ som jag är sugen på är sigma 24-70. Vissa är supernöjda med det och andra är missnöjda. Troligen är det ojämn byggkvalitet på den gluggen...

/Fredrik
 
Har också samma funderingar. Tamron verkar vara något skarpare (se photozone). Dessutom har tamronet mer vidvinkel, sigmas motsvarar tydligen ca 19-48mm i verkligheten.

Min erfarenhet är att Sigmas kvalitet är riktigt usel, min egen statistik (grundat på fyra sigma objektiv :) visar att autofokusen går sönder på 75% av alla sigma objektiv inom 3-4 år. Förhoppningsvis är EX serien bättre.

Väntar med köp mest pga att jag är trött på att fota linjaler och åka med objektiv till Canon för fokusjustering. Tamron och Sigma verkar lida av samma problem, dvs att de kan behöva justeras. Är också nyfiken på Tokina 16-50/2.8 som (kanske) kommer till sverige i höst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.