Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad hände med Kodaks disc-kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Senaste loppmarknaden jag besökte innebar att jag blev ägare till bl a två kameror. Ett ex av den berömda toy-kameran Diana, som jag nu längtar efter att få testa.
Dessutom en Kodak Disc 4000 till min samling obrukbara kameror som jag har som prydnad. Disc-systemet var en flopp, det minns jag, som lades ner ganska snabbt. Har för mig att Kodak löste in kamerorna. Någon av er som har bättre minne, om det var så, och när i tiden som kamerorna släpptes och drogs tillbaka?
 
Oj.. Ja.. Kodak Disc.. Det var väl min andra kamera, efter den med blixtkuberna och 126-filmen ;)

Jag var väl i runda slängar 12-13 år gammal. Minns jag inte helt fel så hade jag den med mig på min konfirmationsresa ;)

Så det är i såfall runt 1983...

En sökning på google gav följande svar:

Introducerades i början av 1982 men kom ut på marknaden först vid Photokina 1982. Filmen tillverkades faktiskt ända fram till 1998! Trots att kameran slutades tillverkas i början av 90-talet.

Så flopp vet jag inte om det blev direkt.. Men de hade ju visst problem med skärpan (konstruktionsmiss) och att negativen var så små.
 
643.jpg


Tänke om någon ville se hur kameran ser ut.
 
Jupp, det stämmer att Kodak löste in dom. Jag hade en sådan och fick den utbytt till vad det nu var, kommer inte ihåg vad jag fick istället.
 
casting skrev:
Jupp, det stämmer att Kodak löste in dom. Jag hade en sådan och fick den utbytt till vad det nu var, kommer inte ihåg vad jag fick istället.

Där sviker mitt minne mig.. Eller så var det aldrig aktuellt med att byta in den ;)

Jag köpte min första systemkamera strax efter :)

Men det låter ju rimligt eftersom den hade en konstruktionsmiss.
 
Jag vet faktiskt inte riktigt varför dom bytte in dom, jag var nog mest glad över att få en ny kamera bara ;-)
 
Att de bytte in disc-kamerorna generellt p g a att de hade dålig planhållning låter misstänkt generöst :)

Är ni säkra på att det inte bara var en enstaka felaktig kamera eller möjligen något rejält fabrikationsfel på någon viss modell?

Mer känt är väl annars att Kodak fick byta in sin motsvarighet till Polaroidkameror efter att de förlorat en långvarig patentstrid och kamerorna blivit odugliga p g a att de inte fick tillverka film till dem
 
Pupillen skrev:
Är ni säkra på att det inte bara var en enstaka felaktig kamera eller möjligen något rejält fabrikationsfel på någon viss modell?


Nej, planhållningen var det väl inget fel på. Det var ju en av argumenten för disc-formatet. Att planhållningen var bättre än rullfilm.
Det var mer avståndet mellan filmplan och objektiv som saknade precision, vilket tydligen ledde till dålig skärpa i bilderna..
Numera även känt som back/front-focus ;p
 
Värdet är väl lika med noll, utan för en samlare som tycker att det är kul med gamla kameror.
 
När jag läser tråden så vill jag minnas att jag också hade en Canon Disc som barn, Gedigen kamera med urusel bildkvalitet.
Undra om jag inte har någon framkallad disc liggandes hos mina föräldrar. Måste nästan åka hem och leta i lådorna.

Men jag har inge minne av att min kamera blev återkallad, den föll nog under skruvmejsen och min experimentlusta.
 
Fanns kamerna i olika utföranden? Jag vill minnas att min var bostad Aluminium medans syrrans var i guld- eller champangefärgad.
 
Jadå, den fanns även i svart och i en mängd olika modeller...Väcker rysningar hos mig. Minns hur bilderna blev.. De blev väl framkallade i typ 8x12 eller nåt sånt, men inte ens det räckte de pyttesmå negativen till.
 
I Aktuell fotografis översikt av kameramodeller från 1983 fanns fyra Kodak disc-kameror. Samtliga utrustade med objektiv med ljusstyrka 2,8. Min 4000 var den näst billigaste, ändå kostade över 400 spänn.Inte mycket kamera för pengarna, konstigt att de ändå sålde... Allt går att sälja med mördande reklam.
 
Ah... min första kamera. Så jäkla kul att se den bilden! Min va dock guldfärgad och gav riktigt urusla bilder. Kameran var verkligen high-tech med sitt platta format. Jag riktigt kan känna lukten av den när jag tog ur den ur lådan första gången.

...och nej, det finns inget som helst värde i dessa kameror såvida du inte lyckas sälja den till någon entusiast vill säga.
 
och ljudet är inte att leka med heller. Det låter en hel del när discen ska roteras fram till nästa ruta. Är mitt uppe i flytten, men tror jag har en Disc 6000 nånstans...
 
Pupillen skrev:
Mer känt är väl annars att Kodak fick byta in sin motsvarighet till Polaroidkameror efter att de förlorat en långvarig patentstrid och kamerorna blivit odugliga p g a att de inte fick tillverka film till dem
ha ha. Jag upptäckte detta & visste samtidigt att en lokal fotobutik hade 3 stycken sådan Kodak direktbildskameror för en struntsumma i en fyndlåda. Jag köpte dem & gick sedan till grannfotobutiken & löste in dem mot Kodakfilm för en rejält mycket högre summa än vad jag gett för kamerorna!

Det var på den tiden man var driftig:)

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.