Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad hände med Fotosidan Masters?

Produkter
(logga in för att koppla)

Homy

Aktiv medlem
Jag har deltagit i flera år och tycker resultatredovisningen har blivit sämre och alltmer oengagerat över åren. Den här omgången var värst. Det har nu gått ett år, vinnaren är korad, prisad och utställd men fortfarande har vi andra inte fått veta resultatet av deltävlingarna sedan 2022. Jag förstår att man alltid väntar på att publicera resultatet i tidningen först men tidigare publicerades det åtminstone ett par månader senare på webben. I år tar det priset. Ett helt års tystnad på webben och fortfarande "juryn arbetar". Kan inte komma på någon annan tävling med så långsam och eftersatt redovisning. Där har ni mycket att arbeta på. Trevlig helg!

Jag tycker det fortfarande är så.
Och sen blir jag lite irriterad över att man alltid måste fylla i alla slags teknisk data om ett foto man lägger in i en tävling. Jag har inte en aning om ISO och allt annat så man borde få hoppa över detta om man vill.

Senast ändrad:
Och sen blir jag lite irriterad över att man alltid måste fylla i alla slags teknisk data om ett foto man lägger in i en tävling. Jag har inte en aning om ISO och allt annat så man borde få hoppa över detta om man vill.

Ja, inte mycket har hänt där. De publicerade förra gången resultatet ett par dagar efter att jag skrev här, kanske just på grund av min kommentar men nu är det samma visa igen.

Om du använder Mac kan du bara öppna bilden i Förhandsvisning och trycka på Command + I för att visa info och där står det mesta under EXIF. Annars finns all info i de flesta bildbehandlingsprogram. Jag använder Affinity Photo.

Motsvarande funktion finns i windows om man högerklickar på en fil.

Att man måste skriva in data om foton man skickar in till en tävling är väl ganska naturligt med tanke på hur man idag kan ai-generera bilder. Det borde dessutom vara krav på att kunna visa upp raw-filerna om det är "fotografi" det handlar om.

Motsvarande funktion finns i windows om man högerklickar på en fil.

Att man måste skriva in data om foton man skickar in till en tävling är väl ganska naturligt med tanke på hur man idag kan ai-generera bilder. Det borde dessutom vara krav på att kunna visa upp raw-filerna om det är "fotografi" det handlar om.
Jag tycker det borde vara frivilligt för de som vill som jag som är amatör utan tekniska kunskaper alls. Jag har windows men förstår inte hur du menar?

Ja, inte mycket har hänt där. De publicerade förra gången resultatet ett par dagar efter att jag skrev här, kanske just på grund av min kommentar men nu är det samma visa igen.

Om du använder Mac kan du bara öppna bilden i Förhandsvisning och trycka på Command + I för att visa info och där står det mesta under EXIF. Annars finns all info i de flesta bildbehandlingsprogram. Jag använder Affinity Photo.
Jag har inte mac utan windows men det låter krångligt. Tidigare när man en gång hade fyllt i t.ex. "vet ej" så kom det fram bara man klickade på rutan, nu gör det inte det.

Högerklicka en bild i Windows i filhanteraren och välj egenskaper. Under detaljer eller vad det kan heta på svenska så hittar du vilket ISO etc som kameran tog kortet med.

1732445279291.png

Har du dessutom många bilder i en folder där du behöver informationen ofta kan du visa informationen direkt i filhanteraren. Det sunkiga med det hela är dock att man måste ställa in det för varje mapp. Har man dock gjort det en gång för en mapp så är det där, men oftast har man inte alla bilder i en mapp.

1732447107122.png

För att ställa in det för en folder högerklicka på titelbalken (gul) och välj sedan mer (grön)

1732447295320.png
Så letar du reda på ISO, F-stop och Exposure time t.ex. och klickar i dom och trycker ok.

1732447381132.png

Såg en post nu Fotosidan masters 2025 och läste igenom reglerna.

Regel 10 säger ai inte tillåtet, gäller det även tex generative remove? Medan enligt regel 9 är det tillåtet med montage, tex att ta bort objekt via klon-verktyget? Skulle nog behövas ett förtydligande av reglerna.. och hur ska en mindre teknisk användare kunna förstå skillnaden mellan metoderna ovan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar